Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4226 ggr
Toxics
0

skakande hund

Jag träffade här om dagen på en Chihuahua som skakade väldigt mycket och kom då på att det inte är första gången jag träffar små skakande hundar. 
Så jag funderade på varför gör dom så? Hur får man dom att sluta? 
Mvh

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[[Boris Sager]]
0

Jag har aldrig stött på detta, trots att jag haft småhundar under många år.(förutom att en hund blev orolig vid åska, fyrverkerier- Alltså vid rädsla) Har också känt hundar, som varit skakiga under kortare perioder vid hypogluchemi, lågt sockervärde. (Eller om de blivit nerkylda av någon anledning.)

Skakar de hundar du beskriver under längre perioder?

Toxics
0

Nja, de skakar pulserande kan man säga. Min hund skakar när han fryser, men den chihuahuan som jag reagerade på skakade hela tiden typ, och då var de 27 grader ute. Så frusit kan han inte ha gjort.
Hon sa att han brukade skaka när han var nervös över något, men hur tränar man bort detta isåfall? Känns som att den inte hade så mycket att vara nervös över. men vad vet jag ^^

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[[Boris Sager]]
0

Nej, först måste man ju ta reda på varför hunden skakar/darrar. Och eliminera den orsaken.

Wellcraft
1

Många chihuahuor jag känner till skakar ofta, speciellt om de blir nervösa eller om det händer mycket omkring dem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
3

Jag har en såkallad ''skak-ras'' här hemma - och skakningarna beror på många anledningar.

- För dålig vikt.
- Blodsocker
- Köld
- Energinivå
- Sinnesstämning (osäker, glad, upprymd osv.)
- Trötta muskler
- Kissnödig
- m.m.

Så det beror helt på situationen varför hunden skakar och det är många faktorer man får räkna in i situationen =)

ChristineF
1

Jag har en Chihuahua och det är väl en av de raser som kan vara lite skakiga, mycket känslor i liten kropp brukar man säga! ;)
Chica fryser sällan, men det är ju en anledning till skak, dock inte den enda som många verkar tro. Hon kan skaka när hon är bajsnödig, illamående, nervös/osäker, upphetsad/glad, mycket sugen på något (t.ex. rått kött viket är det bästa som finns enl. henne eller om hon ser hund/annat djur hon vill leka med/jaga) eller som sagt ovan för att reglera temperaturen (så gör ju vi människor också). Nu låter det som hon gör det hela tiden, så är det ju inte, utan några gånger i veckan med olika anledningar. :)