Sjuk hund?
Så nu misstänker vi att något är fel med våran nio åriga tik här hemma. Under hennes förra löp var hon oroligare än vanligt - gnällig, tiggig och kom liksom inte riktigt till ro. Efter löpet så fortsatte dock beteendet. Hon tiggde vid bordet mer än vanligt och var orolig. Rastlös är nog ett bra ord att beskriva det. Dock åt- och drack hon som hon skulle och var sitt vanliga jag i övrigt. Pigg och glad. Nu har hon dock börjat dricka mycket. Hon dricker tills hon kräker. Detta har hänt 3 gånger under förra veckan. Nu får hon små mängder vatten ofta istället. Detta har ALDRIG hänt innan. Hon äter som vanligt med god aptit (och vill alltid ha mer) och hon är busig, leker, är glad och lyhörd. Pigg i ögonen och blank i pälsen. Sen är det svårt med våra älskade djur - dom vill ju inte berätta för oss när dom är sjuka. Nu börjar hon bli slöare, men det blir hon alltid på sommaren vid denna tiden, så det är svårt att veta ifall det beror på detta. Veterinär är bokad - klockan 08.45 imorgon bitti så ska vi in där och se om de hittar något fel. Mina första misstankar är diabetes eller livmoderinflamation. Någon som har någon erfarenhet av dessa? Kan det vara något annat? Som sagt är hon ju lite till åren - 9 år gammal. Och hon är inte steriliserad.
Kan tillägga att jag ringde och rådfrågade veterinär när hon löpte (i mars) eftersom hon redan då var lite… Märklig. Men dom sa att det antagligen bara var ålder och löpet som talade och att vi inte skulle oroa oss. Eftersom det inte blev värre så avvaktade vi bara. Men nu när hon börjat dricka så mycket så bokade vi hos veterinär.
Hoppas inte det är livmoderinflammation :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Ja, verkligen. Båda sjukdomarna är väl - som jag förstått det - vanligare på äldre tikar? Båda kräver väl även sterilisering? Känns läskigt ifall man behöver söva och operera en så pass gammal hund…
#3 De kan få det när de är steriliserade, man måste kastrera för att de inte ska kunna få det.
Ja förstår det :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon har normala urinmängder o avföring? Ingen feber?
Tänker förstås på diabetes, urinvägsinfektion eller njursvikt. Eller möjligen livmodern, men låter inte så eftersom det varat rätt länge.
#5 Ja, både avföring och urin är som vanligt. Hon har ju druckit så mycket att hon kräkte direkt efteråt, så därför har ju inte urinen ändrats. Njurarna tänkte jag också på, men eftersom hon inte har någon feber och är pigg och glad så trodde jag att diabetes var mer trovärdigt? Läste om det i skolan, men det var så länge sedan nu så jag minns inte riktigt. Är så nervös inför veterinärbesöket. Man vill ju inte att något ska vara fel med sin älskling…