Koppla era j*vla barn
Måste skriva av mig för kom precis in, helt genomsvettig efter ännu en "sammandrabbning" med barnen häromkring. Jag älskar faktiskt barn, och min vuxna hund älskar barn. Min 5månaders är mkt skeptisk till främlingar, vill inte hälsa, och barn är lite extra läskiga. Nu bor jag i höghusområde, och barn är det gott om såfort man går utanför porten. Jag får passera horder av barn de 100 meter jag har att gå till skogsbrynet. För nu när det är varmt så då släpper man ju ut sina barn och låter dem sköta sig själva… (Barn under 10 års ålder, oftast mellan 4-8 år är problemet). Vi har väldigt mkt hundar här, och väldigt många barn.
Lösspringande barn antingen utan uppsikt eller som inte lyssnar på inkallning😉
Jag har alltid gjort så att när de frågar om de får klappa eller ge godis och OM jag har tid/vill brukar jag säga Ja, om ni sätter er ner, låter vuxna hunden komma fram istället för tvärtom, och är lugna. Detta är rutin med de barn jag "känner till" i området.
Nu har det dock uppstått problem med att vissa barn springer fram och skriker gällt mot mig och hundarna, barn som följer efter oss trots att jag sagt ifrån, barn som viftar med pinnar alldeles framför min tiks nos och sedan vrålskriker när hon tar tag, och upprepar detta tills jag tvingas sätta mig ner och hålla i mina extremt uppvarvade hundar och ryta ifrån ordentligt. Barn som rusar fram och försöker ta upp/fånga min valp (!!! Alltså jag ORKAR INTE)
Koppla era barn, ska jag kanske sätta upp lapp om ;) Mina hundar har jag kontroll över men det är ju bara en olycka waiting to happen, det här. (Och vem lär få skulden när det gör det, knappast föräldrarna, snarare hunden som biter…)
Och vad ÄR det med alla föräldrar som SER vad som sker men som bara kollar upp från sina smartphones snabbt nog för att ropa sitt barns namn och sedan återgår till att skita fullständigt i vad som pågår? Jag blir TOKIG! Jag är TRÖTT på att behöva handskas med barn som inte är mina egna för att föräldrarna inte är i närheten alternativt inte kommer fram och tar tag i situationen.
Det finns ingen lag om att hålla barn kopplade, men för hundar finns det…
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Du får gå och bråka lite med deras föräldrar eller ta tag i barnen och säga ifrån, man måste ha respekt för djur och de måste dom lära sig nån gång, jag accepterar inte att barn är respektlösa mot min hund, däremot så råkade jag ut för en kvinna med två barn som såg ut att vara runt 4 år, dom kunde inte svenska och barnen va på min hund och skulle klappa på honom, dra i hans koppel och fya på honom utan anledning, mamman stod och tog kort på barnen med min hund och skrattade bara, tycker föräldrar ska ta ansvar för sina barn, kan man inte ens svenska bör man inte ens närma sig folk med hundar.
Varför dj-la barn? det är ju föräldrarna som borde få det epitetet. Men jag håller med om att föräldrar ska fostra och se efter sin barn. Självklart är det så.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
dagens "fria uppfostran" (som jag själv tolkar som: alla andra får fostra mina barn så slipper jag den bördan och kan skylla på alla andra när de väl händer nåt) som numera bara är en ursäkt till att föräldrar ska få mer tid till sina telefoner och url vänner.
Tack och lov är Lucas där rätt påfusig av sig så ungar brukar backa rätt fort när han dundrar emot dom om de är påväg mot oss. Men en vacker dag så kommer de ju en unge som inte stannar *suck*
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#1 Och du förstår inte vad jag menade eller? Trodde du jag på allvar boktavligen menar att man ska sätta koppel på barn?
#2 Med två hundar i koppel, som vill bort från barnen ifråga, är det inte helt lätt att ta tag i dem - även om det är det jag vill göra. Det blir så satans rörigt. Så jobbigt. Hade jag vetat var föräldrarna bodde hade jag alltid ringt på hos dem efter varje incident. Ska bli bättre på att bli förbannad på de föräldrar som inte ingriper, men är i närheten. Tycker också föräldrar ska ta ansvar för sina barn. Det borde ju verkligen inte vara en åsiktsfråga. Borde vara fullständigt självklart.
#3 Ja, såklart! Tycker jag gör rätt klart i resten av inlägget att det är föräldrarna jag hyser agg mot. "koppla era j*vla barn" är ju mer att jag spelar på att det ibland sägs "koppla er j'vla hund". (alltså mina hundar ÄR kopplade, tycker man hör det uttrycket ibland bara…)
Eller nåt. Jag menar bara… Man måste ta ansvar för vad sina barn gör och jag är TRÖTT på alla föräldrar som skiter fullständigt i det. Det är inte mitt jobb att hantera någon annans barn, bara för att vi tillhör samma art, liksom.
Åh vi har en liknande situtation här hemma. Grannungarna kommer och stör min hund (hon går lös på gården på dagarba) hon är ju genomsnäll och skulle inte göra något alls. Men dessa ungar ska klättra över staketet och kasta sten (!!!!!) Mot både hund, katter och kaninerna som går på gården. Och föräldrarna är inte i närheten, är dom det så står dom där och småflinar lite och gör intw något för att ta bort dom. Min hund är snäll men hoppar och är inte världens lättaste. Skulle någon unge hoppa ner här så skulle hon ju garanterat välta dom om inte jag är i närheten. Samma sak med kaninerna, sticker dom in fingrarna till min ena hona så kanske dom har ett finger mindre (hon vaktar revir). Är såä trött på dom. Så ouppfostrade. Vet inte hur många gånger dom har fastnat i staketet utan några vuxna i närheten. Jag är så tjurig på den familjen så jag har slutat bry mig, ramlar en unge över så är det inte mitt ansvar. Är min hund ute och jag är inne så är det deras problem om min hund råkar bli för glad. Deras fel om deras skitungar mister ett finger till kaninen (så allvarligt är det inte, men hon bits hårt!). Är jag ute så ignorerar jag oftast dom. Har hörlurar och gör det jag ska. Skulle dom komma över så tar jag in hunden och fortsätter ignorera. Det är verkligen "djävla ungar" på dom. Jag gillar också barn, verkligen. Jag är moster och systers bebis hänger ofta här. Han är ju liten än men han kommer ju inte få bete sig sådär. Förstår inte vart föräldrarna är?!
Känner igen mig, min hund hatar dock barn och hemma hos min mamma finns det en liten unge som ALLTID ska cykla efter oss, skitunge, sa åt han sist att "du får gå här ifrån nu" då cyklade han närmare så min hund skulle skälla, när hon väl gjorde det (för han kom jätte nära mig) trampa han snabbt iväg och skrek hetsande "VOFFVOFFVOFFVOFF" hans föräldrar bryr sig inte ett piss och jag har stor lust att knuffa av han ifrån cykeln nästa gång jag hälsar på mamma. Blir riktigt förbannad.
I mitt område brukar barnen skrika voffvoffvoff också när man är på balkongen, då brukar jag ta in hunden sen gå ut och skrika "VOFFVOFFVOFFVOFFVOFFVOFFVOFFVOFF" i någon minut då ger dom sig. Samt såfort man kommer ut är dom knäpptysta och ganska rädda.. Dock tror jag att det är något fel på dom, deras intressen är att kasta stora stenar emot varandra, sist jag såg det på en promenad (dom kastade emot mig och min hund) stannade jag och stirrade på dom i över en minut.. dom vågade inte ens fortsätta prata, dom började pilla med grus istället och började bli oroliga.. Skulle dom kasta en sten på min hund påriktigt/träffa skulle jag seriöst ta tag i dom, skulle skrika så mina lungor sprack.. Jag AVSKYR när dom inte har respekt, jag avskyr alla människor utan respekt, men barn lyssnar verkligen inte om du inte blir så arg så du nästan vill "döda".
Vill tillägga att jag älskar barn och skulle inte vilja skada ett barn alls, men det finns en gräns.
Sätt upp lappar och be föräldrarna att prata med sina barn - för barnen är deras ansvar, hunden är ditt och om det inte respekteras från bådas sidor så kan ju olyckor ske…
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Ja, sätt upp trevliga, informativa lappar i portarna till alla uppgångar där du förklarar hur man ska (eller inte ska) närma sig hundar, hur viktigt det är att man lär sina barn hundvett och håller koll på dem, och vad som kan hända om en hund blir rädd. Om du ser vilka barn som hör ihop med vilka föräldrar, så att säga, så kan du också (om du är lite konfrontativ och vågar!) ta diskussionen direkt. Självklart får man även ryta ifrån ordentligt direkt mot barnen om det behövs!
Försök dock komma ihåg att det aldrig är barnens fel att de inte kan bete sig, utan att det är föräldrarna som misslyckats i sin uppfostran. Det är skittrist och övergår mitt förstånd, varför man som förälder inte uppfostrar sina barn ordentligt och lär dem hur man bemöter djur.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#9 Funderar faktiskt på att göra det, sätta upp lappar alltså. För visst är det så att olyckor kan komma att hända så som det är nu. Det är en väldigt stressande situation, mina hundar fungerar bra (även om det INTE är bra för valpen) men det finns ett flertal hundar häromkring som jag vet inte är lika stabila som mina.
Och när ett litet, snabbt barn springer fram från ingenstans och grabbar tag i hunden, skrikandes… Alltså det är inte alltid man hinner ta tag i barnen innan hen når hunden. Och då är jag ändå uppmärksam. Kan sluta illa om det händer med en instabil hund.
#10 Jag har fått säga ifrån till både barn och föräldrar, ska bli bättre på att bli riktigt arg på de föräldrar som ser situationen men inte kan slita sig från sina jävla mobiler. Det tar bara emot SÅ mkt att bli riktigt förbannad inför barnen, det är små barn vi pratar om här, och jag vill liksom inte skrämma en exalterad femåring som inte förstår bättre.
tycker ni hundägare skal gå ut ihop, så kan den ene hålla hunderna og den andre ta tak i barnen og säga ifrån på skarpen. ta barnen og gå hem til dom og tala med mamma samtidig.
greien er det at om en olycka skulle hende så er det tyvärr hunden som ansees vara aggressiv og for böte med livet.
sen visst lappar er säkert bra men risken er stor at lapparna kanskje tas ner av dessa ungarna.
hoppas at det ordner seg
#12 Ibland kan det behövas att man blir lite rädd. Jag minns fortfarande när jag var typ fem år och klappade en hund utan att fråga. Var extreeeemt försiktig och försynt som barn och hade förstås lärt mig att fråga först men just den gången glömde jag. Fick ett rejält strängt "Man frågar innan man klappar främmande hundar!" från ägaren och blev jätterädd. Inte roligt då, men jag glömde aldrig bort att fråga först 🙂
Det är liksom inte farligt att bli lite rädd när man beter sig illa. Om bebisen i min mage beter sig riktigt illa i framtiden, och jag av någon anledning inte ser det, så hoppas jag att en vuxen i närheten säger ifrån ordentligt!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag aktar mig för barn, det finns snälla barn som frågar om lov om de får klappa, och det finns jäkla ungar som vill skrämma andras hundar genom att rusa mot dem eller kasta nåt, och minst ett barn har kastat en gren på min lille så den träffat också, med föräldern bredvid, så jag kan inte säga att jag gillar barn. Går ibland en omväg när jag ser barn för att inte riskera min hund något.
Att barn skulle kopplas låter inte helt fel. :)
Jag bor rätt lantligt så jag brukar ibland ta hunden och åka till ett stort bostadsområde med 2-3 skolor här i närheten för att miljöträna. Nu är ju min hund väldigt förtjust i barn, men om det kommer 5-10 på en gång kan det bli lite för mycket. Så vi tränar på att vistas i den där stimmiga och stojiga miljön. Jättebra träning!
Jag har nog aldrig vart med om att de försöker fånga min hund eller vill klappa henne utan att fråga. Ibland säger jag ja, men oftast inte. När vi är ute och går tränar vi mycket på kontakten mellan oss.
Jag önskar att det fanns infomaterial och kampanjer på svenska av den typ som förekommer i många andra länder. Det här är ett exempel: http://mausergirl.deviantart.com/art/Dog-Safety-Do-187358640
Det är inte lätt för barn att veta hur man ska bete sig runt hundar om ingen vettig person lär dem, tyvärr…
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Skicka en insändare till tidningen eller lapp i lokala affären att du har en hund som är hundrädd och att föräldrar får gärna lära sina barn att inte rusa fram till främmande hundar för du vill inte stå där en dag med en rädd hund som bitit ett barn och måste avlivas för att dom inte kan lära sina barn att hundar faktiskt kan vara rädda.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
När barn har gjort något mot mig/min hund/hundarna så har jag sagt först ifrån snällt innan jag tar tag i deras arm (så de just och pass inte kan ta sig ur) och pratar vett i dem om vad som kan hända. Har sagt till grannans barns kompisar en gång, sedan dess frågar de alltid om de får klappa hunden/hundarna och stör inte mer än "vad normala barn gör"
Ta med dig en vattenspruta (och spruta på barnen om de kommer för nära)! ;)
"På natten är alla katter svarta"
#20 Vilken bra idé! Jag har aldrig behövt det på barn men på alla dessa envisa vuxna hade det nog gjort susen!
Fråga vad barnen heter i efternamn samt föräldrarnas förnamn. Anteckna och kolla upp nr på internet. Ring upp och berätta om problematiken och säg att du inte vill veta av mer av det barnet i fortsättningen, annars polisanmäls fallet (du kan ju alltid hota med det). Eller knackar du på helt enkelt. Ring hyresvärd och ta upp problemet. Hen kan kanske skicka ut infobrev till hela området att det är problem med små barn som går på hundar utan ägarens tillåtelse samt ignorerar ägarens tydliga tillsägelser. Hundarna kan inom snart framtid bita barnen då dem är osäker på barn. Alla föräldrar ska hädan efter ta ansvar för barnens agerande mot hund och förare. Det jag skulle göra mot själva barnen om jag var du är att ryta ifrån på skarpen direkt samt ta tag i barnet på ett mjukt sätt och hindra det från att gå fram. Kanske känns svårt att göra så mot ett okänt barn - men det skulle vara det en förälder gjort mot din hund om du släppt lös den att gå fram till deras barn. Stå på dig mot ev. otrevliga och ignoranta/nonchalanta föräldrar!
-Bättre ökänd än okänd
Eller så får du säga AKTA!!! …hon kan bitas.
Då lär det lugna sig efter ett tag.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
När jag var liten fick jag lära mig att hundar kan hoppa på en om man springen, stojjar ellerk lappar hundar utan att fråga. Det hjälpte. Inte vågade jag mig fram inte…. Nyttigt!
"På natten är alla katter svarta"
Man blir så trött på föräldrar som inte har vett nog att lära sina barn hur man hälsar på hundar och att man frågar först. Jag råkade ut för att 2 tjejer tog tag i min hund som låg bakom mig på en hundutställning och skulle sätta honom upp för de ville ta kort med honom.
Jag ilsknade till då jag för det första har en väldigt barnovan hund som kan bli osäker och sen tar ingen tag i min hund och definitivt inte för att ta kort på honom utan att fråga. Jag sa till dem att så där gör man verkligen inte och att man frågar först för man vet aldrig om hunden är snäll, jag var inte arg eller skrek utan satte mig på huk och pratade med dem. Då kommer barnens mamma fram och skriker att jag ska ge fan i hennes barn och att de bara vill ta kort med den stora hunden och att det kunde väl inte vara så farligt eller. Jag tog in min hund som i detta började morra och skulle vakta mig när hotfull människa kom nära hans matte. Sa bara till mamman att ja så här kan en okänd hund reagera och att nästa gång kanske hon får köra sina döttrar till sjukhuset med hundbett om hon inte lär dem att man frågar först, sen gick jag.
Man slutar aldrig förvånas över vissa männiksors dumhet…
Codeavalone.blogg.se
#23 om man säger att hunden bits eller inte gillar barn blir dom som redan är respektlösa faktiskt värre, skriker mer för att hetsa hunden för dom tycker faktiskt det är kul. Att en hund skäller och gör utfall är jätte kul, för dom vet att man aldrig skulle släppa hunden. Därför blir jag så förbannad så jag funderar på att börja hota med att släppa henne/ låtsas släppa henne eller bara putta omkull f*nskapen.
#26 det brukar kunna vara så. En tänd eld är intressantare än en slocknad eld ungefär. Dra nån historia om hur hundn slitit av armen på en, också beskriver du den som du pratar med. Tex en kille runt 6 år som hade blå keps och brun jacka som hunden bet av armen på och sen sprang till föräldrarna och hade ihjäl dem. Så omoget skulle uppträda mot en sån skitunge. Men man måste ta till det som behövs.

#1 TYVÄRR finns det inte det! Det hade varit bra i dagens slappa samhälle. Skulle åka med färja innan då en man kommer in med en stor schäfer, en unge springer fram och skriker gällt "voff, voff" mannens hund gör inget man han håller i halsbandet och ryter till mamma att ta sin unge, mamman glor på mobilen tar surt sitt barn och går iväg. Hon tittar på mobilen igen och ungen gör samma sak.
När jag var liten lärde jag mig att fråga om jag fick klappa hunden, fick jag inte fick jag inte så enkelt var det. Och självklart att man alltid är lugn vid djur!
TS, gå fram till föräldrarna och be dem att att ta hand om sina ungar istället för mobilerna annars finns det en svart marknad där man sälja barn om dem inte pallar med dem. ;)
Barn har kastat pinnar och traktorer på min hund. De har frågat om att få klappa för att sedan trycka ner hans huvud i marken. Frågat om de får hålla kopplet för att sedan strypa hunden. Barnen springer runt och skriker men jag är alltid trevlig tillbaka. Jo visst får du dunka min hund med ryggproblem i ryggen, jovisst får du rycka i kopplet, jovisst får du kasta saker på honom. Men nu orkar jag inte det längre! Barnen beter sig förjävligt (självklart finns det jättesnälla barn som frågar om de får klappa och gör det försiktigt också!) Jag håller med - föräldrar får koppla sina barn om de inte har koll på dem. Man kan inte låta galna barn vara själva ute. Min hund däremot som står blickstilla när de beter sig, aldrig gått emot ett kommando eller liknade ska däremot vara kopplad enligt lag. Seriöst! Som tur är har ingen klagat på min lösa hund. Försöker att visa respekt när han är lös och jag har väl rasen till fördel. Hade jag haft en större hund hade folk kanske varit räddare. En person var hundrädda och frågade snällt om jag kunde koppla honom när hon gick förbi så självklart gjorde jag det men inget har någonsin klagat! Det är jag glad för, skulle någon säga till mig har se ju lagen på sin sida.
Håller med fullständigt, sätt koppel på barnen. Skulle en hund springa omkring o bete sej som vissa barn gör skulle det bli ramaskri. Men barn ska visst få bete sej hur som helst. O för ofta får man höra men dom gör ju så med våran egen hund!! Föräldrar få ta lite mer ansvar när det gäller att lära sina barn djurvett :)

#31 Du förstår väl att baarn är baarn och då får man göra som man vill?! OBS, ironi på hög nivå. ;) Stackars hund/djur hemma om dem låter barnen misshandla dem.
#27 det anses väl som hot?
åh vad jag känner med dig ! Är med om precis samma, varenda jäkla dag !
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
TS Det låter verkligen förskräckligt. När zedan olyckan är framme är det alltid hunden och dess ägare som har det största ansvaret. Ett råd jag kan ge dej är att du kontaktar din lokala dagstidning. Och där förklarar problemet på ett trevligt sätt och även beskriver lite hur man går till väga när man möter hundar. Många föräldrar bryr sej inte förrän olyckan hänt, men då är det ju försent. Tidningen läser de flesta. Kanske inte pappers upplagan, men den i deras älskade mobil. Lycka till…
Hälsning från en stor djurvän
#33 Nej, du berättar bara vad hunden Har gjort och Kan göra (fast med en påhittad story). Inte att den Ska eller Kommer göra det. Tala inte så bokstavligt men ändå med tydligt budskap. Dessutom tål jag inte barn så jag beter väl mig rätt omoget mot dem.
Jag känner igen mig exakt. Jag bor i ett område där det finns många småbarn. Och dom ska alltid skrika VOFFVOFF och komma fram till min hund som inte är så förtjust i barn. Några gånger har dom försökt slå honom med spadar. Då har jag sagt att han biter huvudet av dig om du inte slutar.
Dogs is my world ♥
#36 tack för tipset, ska försöka haha. Ska säga "AKTA hon är farlig! hon är polishund!" alla barn är ju rädda för allt som har med polis att göra ;)
har man t.ex hunden med sig på stan, och folk går nära min hund som älskar alla och vill hälsa på alla, så min hund drar fram till de som går för nära, för han tror att de vill hälsa på honom, och så lyckas min hund nudda en människa, då blir det 'håll koll på hunden! det finns hundrädda människor!' man bara… om man är hundrädd går man ju inte nära en hund… och du får skylla dig själv som går för nära. jag har slutat att hålla min hund i 1 dm långt koppel på stan, för nu har jag satt ner foten, för det är inte mitt problem om de går för nära hunden. de får skylla sig själva.
även med barn. min hund älskar barn, och en dag så lekte barnen lite med honom, och han började också leka, och när han leker ibland så ser han ut som han är jättearg. han gapar och visar tänderna på ett 'lekfullt' sett, alltså drar inte upp läppen och morrar, utan grymtar lite och 'ler'. då kom en förälder fram och sa 'varför låter du din hund komma när barnen? den försöker ju bita dom!'… då tänker jag(och sa det) också 'det är inte mitt fel att barnen går fram till min hund, för jag har inte ansvar för andras barn!'.
glömde tillägga, att barnen leker/klappar honom utan att fråga.
så går barnen fram till en rädd/aggressiv hund, så är det ägaren som får skiten, när det är föräldrarna som låter barnen gå fram till de 'farliga' hundarna.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
När jag tidigare bodde på ett ställe med ouppfostrade barn gjorde jag det lätt för mig. Var någon på väg fram till hunden fast jag sa åt dem att han inte ville bli klappad satte jag hunden bakom mig och blockerade helt enkelt. Ungar som försökte ta sig förbi mig högg jag helt enkelt tag i armen på och förklarade att man ska lyssna på hundens ägare
http://carro107.blogspot.se/
herre min hatt er barn så ouppforstrade, trodde faktisk ikke at det var så illa. dock har jeg selv sagt ifrån engång til några sketungar (ursäkta språket) har ingen hund seöv men elsker hundar, ja alle djur. Var på vei til affären, ved en benk sitter en äldre kvinna med sin gamle hund, jätte fin hund. några meter ifrån dem sto några ungar og skrek VOFF, VOFF til hunden, ja forsökte även med andre skrik og stoj at få hunden at reagera men hunden satt der og titta på sin ägare då og då. Og ägaren snakket til den. en gammel hund og en gammel ägare, tyckte så synd om dem både så jeg gikk bort til ungarna og sa både det ene og det andre. sen gikk jeg til affären og när jeg kom ut var ungarna borta og den eldre damen ga meg et smil.
det var jo flere vuxna der så det kan hende at flere har sagt ifrån efter meg det vet jeg ikke.

#41 Tyvärr är det så, verkar vara modernt att vara oengagerad som förälder.
Jag var ut med min kompis och hennes hund, sedan kom det en treårig tjej smygande fram och tog tag i hundens svans för att hon ville klappa och stoppa den och rätt var det var så var hunden vettskrämp vred sig och tog tag i hennes arm. Sedan får man en utskällning av mamman som vrålar att man ska ha kontroll över sin hund och om det händer en gång till ska hon anmäla oss😟
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.

#43 Anmäl mamman till soc istället, hon hade ju ingen koll! Nog fasiken hade jag slått till en människa som smögit sig på mig och hugger tag i mig, skrikit hade jag också gjort. Varför, varför skaffar folk ungar om dem inte tar hand om dem?! Skaffa en plastblomma istället.
Sist jag var på kurs så var det en 4åring som försökte att ta min hund - hon ville plocka upp och bära honom. Föräldrarna stod på håll och sa ''Nej, nej inte ta hunden…''
Först gjorde jag inget då föräldrarna stod där och *host* sa till sin dotter. Men tillslut fick jag nog då hon uppenbarligen inte lyssnade och min hund blev stressad.
Så jag röt till så flickan höll på att krypa ur skinnet. Hon började stor tjuta och sprang till mamma. Föräldrarna tittade på mig som om jag va dum i huvudet, men jag hade inte behövt ryta till om dom faktiskt tagit några kliv och tagit sin dotter. 😕
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag vet inte hur många gånger jag har blivit utskälld av föräldrar vars barn jag har sagt "nej" till när de har frågat om de fått klappa min barnrädda blandras. Varje gång försöker jag förklara att min hund är rädd för barn och att han absolut inte vill bli klappad! men "mitt barn är ju så snällt" De vägrar att lyssna, NOLL respekt för hunden och vad DEN inte vill eller vill!
Jag har faktiskt knuffat bort ett barn som kom springandes mot Jamie (min collie) när han var ca 5 månader. barnet (4-5 år?) kom skrikandes med viftande armar från sina föräldrar som kollade, notera, kollade på barnet. Jag insåg att jag inte skulle hinna säga nej så jag tar Jamie bakom mig och sätter fram handen i en "stopp gest" som i sin tur leder till att ungen rusar in i mig och knuffas bakåt. Jag kollade ner på ungen och sa att man inte klappar andras hundar utan att fråga först, ungen började gråta (jag lät nog rätt rasande 😉) och sprang till sina föräldrar som högljutt tröstade ungen och sa att det var en elak tjej som inte lät den klappa hunden
Borde vara körkort på att skaffa barn, eller att alla ungar lär sig på dagis/i skolan att man ska fråga innan man klappar!
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#46 Det brukar ju alltid vara respektlösa föräldrar, är ju inte barnens fel att de inte är uppfostrade -.- Kan precis förstå det du säger…ojojoj
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#47 ja exakt, förstår inte varför man inte lär ungar att hundar kan bli rädda om man springer fram och att man ska ha respekt för djur!? Det är ju ungarna som kommer ta smällen för föräldrarnas dumhet och bli bitna någon dag
det jag hatar mest är när en förälder skäller på hundägaren för att barnet inte får klappa/man säger ifrån till barnet/blir arg på barnet/hunden hugger. och så är det ägaren som får skiten för att föräldrarna inte uppfostrar och säger till sina barn! det är ju inte ägaren som har ansvar för andras barn.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

#46 Fast det är inte förskola/skolans ansvar utan föräldrarna som ska uppfostra barnen. Inte riktigt samma sak men när jag var liten hade vi en katt som var lite speciell. ;) Jag var ca 4 år gammal och höll i hans svans, bara höll, vilket han inte accepterade och klöste mina knän rejält. Mina föräldrar förklarade för mig att det var KATTEN det var sund om och INTE mig, dem tvättade mina sår sen gick dem därifrån medens jag gråtandes skämdes. Jag har aldrig gjort så igen.
Jo självklart är det föräldrarnas uppgift att uppfostra! Jag menar att skola kanske ändå ska (på biologin eller liknande) ha nån del om djur och respekt eller så.. för uppenbarligen kan föräldrarna inte sköta sitt jobb att lära ut sånt själv

#51 Håller med, respekt ska barn lära sig från dag 1.
Här om dagen var det ett barn, 5 år kanske, som jagade mig och min hund med vattenpistol!!
Det händer ofta att småbarn springer fram till min hund och föräldrarna bara ser på. Då brukar jag komma på något snabbt som att "min hund är aggressiv" för att föräldrarna ska säga till barnen.
Min hund är alltid kopplad och sedan hon blev sjuk gillar hon inte främlingar.
En gång när jag hade henne lös så kom en hel grupp med barn med pinnar och började skrika och jaga henne! Då vart jag skitförbannad och sa ifrån ordentligt.
det er foreldrenes ansvar, men dom hverker inte bry seg om hverken barnen eller djuren eller dennes ägare…..det hverker som at de tenker " eh blir barnet biten ja da kan vi bare anmäla" tenker ikke alls på at 3liv kan forstöras, barnet, hunden og ägaren.
Många har tappat respekten och instinken att skydda sej. I bland tror jag faktiskt det kommer från alla diseyfilmer där alla djur är snälla och talar och tänker mänskligt. Dom blir mer människa än hund. Växer man upp med den inställningen blir den en verklighet. Förr fick man lära sej att man frågade först innan man klappade en hund.
Hälsning från en stor djurvän
Jag förstår faktiskt inte att de är så svårt för dessa föräldrar att respektera just djurägares gränser? De skulle ju säkert inte låta ungarna springa fram och kasta pinnar, klappa eller något liknande på någon främmande människa. Eller?
Tycker bara det är så märkligt. Som om det är en rättighet för barnen att klappa hund och vi skaffar djur för deras skull. Förstår verkligen inte!
Skulle vilja diskutera detta med någon sådan förälder men misstänker starkt att man inte kommer få något vettigt svar.
Aut viam inveniam aut faciam