Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2188 ggr
Fridaaaa
0

Flytväst för hund

Något ni använder? Något märke som ni rekommenderar till vettigt pris för liten hund? 

De jag främst sett har haft så tjockt band framtill för liten hund 😕 Kollat på Hööks bland annat.

Hunden väger 3,8 kg, kommer väl ligga på runt 4 kg sen. 
Rygg runt 30-35 cm.

Inte över 300 kr (med frakt)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
8

Ska den vara billig eller säker? Billiga flytvästar håller inte sömmarna på samt sitter illa och kan faktiskt vara mer farliga för hunden att använda än att vara utan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
0

#1 Den kommer att vara nu när hon ska lära sig sommar i sommar. Alltså inte åka båt eller liknande (åker aldrig båt).

VildaVittra
9

#2 Då tycker jag faktiskt du kan hoppa över den och låta henne lära sig simma utan. Det kan vara bra att kunna, de brukar inte ha flytväst på sig de gånger de råkar trilla i. Ha en vettig sele på henne istället som du lätt kan lyfta henne i. 

Stoppa pengarna i en spargris tills ni faktiskt ska ut med en båt (nu menar jag inte ro i en liten insjö). Jag använder enbart flytväst på Pipen när jag paddlar och då brukar det vara forspartier.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2

#3 Flytväst kommer jag att ha på henne.
Pratat med kunniga på hundsim och de rekommenderar att man har det i början på en hund som är lite osäker när det kommer till simning. Och när hon kommer igång kommer hon inte att ha den.
Vettig sele har hon redan.

Som jag skrev i #1 åker vi aldrig båt (jag klarar inte det).

LillPom
0

Jag köpte en Ezydog flytväst åt Inez… kommer inte ihåg vad den kosta men tror de var typ 299 kr eller något sånt. Den hade fått mycket bra kritik så jag slog till, fanns också i bra storlekar då Inez var för liten för hurttas….

VildaVittra
16

#4 Det är dina pengar att slösa med, men det är totalt onödigt och de på hundsimmet har bara gått på reklamen. Hon kommer inte lära sig rätt ställning i vattnet om hon hålls flytande av frigolit, det säger sig självt.

Angående osäkerheten är det många hundar som inte vill simma, utan vill ha bottenkontakt. Det kommer ingen flytväst i världen ändra på, utan det handlar om motivation (många glömmer bort det när det kommer änder simmande). 

Vill du ha ut henne att simma, så gå ut själv och locka eller ta med dig köttbullar.

Fridaaaa
2

#6 Jag håller inte med dig. Slösar inte pengar och anser inte att det är onödigt. Jag lägger inte pengar hur som helst på saker, det finns det inte pengar till.

Hur menar du med "gått på reklamen"? Har pratat med flera olika personer, och de rekommenderar att man har det på osäker hund och litar på att de kan det där.

Jag har simmat med hundar innan. Så allt det sista du skrev vet jag redan. 
Kan redan nu säga att det hjälper inte att locka i henne (köttbullar får hon inte ens), redan försökt, spelar ingen roll att jag och den stora hunden går i.  Men vi tar det i hennes takt.

Men upp till mig om jag väljer att ha flytväst eller ej, och du kanske anser att det är att "slösa" pengar men jag anser inte att det är det.
Så åter till trådens ämne, tack.

[[Boris Sager]]
0

Jag har Hurta Pro flytvästar till mina småhundar, då vi är ute mycket med segelbåten.

Fridaaaa
0

#8 Finns att köpa? Inte sett tror jag, prisklass? 
(ingen googling, brukar komma upp annat med då)

VildaVittra
12

#7 Definitionen på att slösa pengar är när man betalar för något man inte behöver, men det är ju som jag skrev dina pengar, även om du tidigare skrivit att det är något du har ont om, så då antar jag att du faktiskt har saker du bättre skulle kunna använda dom till. 

Reklam är när företag påstår att man behöver deras produkter, även om det faktiskt oftast är tvärtom. 

Då vill alltså din hund inte simma, tror du hon villigare kommer bli blöt bara för att matte sätter något stort, billigt och otympligt på henne? Knappast. Är det väldigt viktigt för dig? Gillar hon inte vatten är ju risken för att hon trillar i mer eller mindre obefintlig.

Swadika
0

Ska köpa denna til Theo tror jag, vi ska åka och testa den först tänkte jag :) http://animail.se/hurtta-lifeguard-flytvast-orange.html

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[[Boris Sager]]
0
Fridaaaa
1

#10 Du anser att jag inte behöver det men jag anser att jag behöver det, så varför fortsätta när jag skrev att återgå till trådens ämne?

Det handlar inte någonting om deras "Produkter". De anpassar efter hunden om den behöver eller ej. Och inte heller att jag ska köpa något just dem säljer.

Varför kommer du med påståenden som inte stämmer? Bara trist. För det sista stycket du skrev stämmer långt ifrån inte. Så åter till tråden tack! Enbart tips kring flytväst.

Jag är som sagt inte nybörjare på att simma med hund. 

#11 Ser fin ut, men över 300 kr dessvärre :/ Undra om det går att korta mer om halsen än vad som står där, annars blir det för stor för henne :/

Swadika
0

#13 Ah, kanske går att hitta billigare på andra ställen, sökte bara upp första bästa sida nu :) 

Vi skulle ha köpt redan förra året och var då nära på att köpa denna http://arkenzoo.se/baltic-flytv-st-orange-0-3kg.html , finns i olika storlekar också. Men hur den fungerar vet jag inte, men killen vi pratade med hade den till sina hundar i olika storlekar och sa att den fungerade.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Fridaaaa
0

#14 Ingen arken zoo nära (sponsrar inte dem heller).
Den varianten har jag fått tips om också, så söker just nu runt lite på nätet kring den.

Den i #11 Såg fin ut men som sagt, då är det med halsen också :/ Hmm… 

Sedan är frågan: hur pass kort i ryggen är ok? Vet att en ska vara kortare än ryggen men hur mycket?

Swadika
1

#15 Om det finns någon affär i närheten, inte arken men någon annan, går det ju alltid att ta sig dit och testa om de passar och sen köpa från nätet där det oftast är billigast. Går ju också att se om det är fri retur, för då kan man ju köpa hem den och passar den inte så går det alltid att skicka tillbaka.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Fridaaaa
0

#16 I stan har vi bara lantmanna och en liten djuraffär. De har inte den flytvästen :/ närmast sen är 5-6 mil enkel resa bort :/

Ja det får jag kolla upp och se, antingen den hurrta eller baltic :)

VildaVittra
11

#13 "Du anser att jag inte behöver det men jag anser att jag behöver det, så varför fortsätta när jag skrev att återgå till trådens ämne?" Du ställde frågor till mig och jag svarade på dom. Vill du inte ha svar, finns möjligheten att inte ställa frågor. 

"Varför kommer du med påståenden som inte stämmer? " Vad är det som du påstår att jag skrivit som inte stämmer? Reklamens funktion? Vad slösa är för något? Att du vid ett flertal tillfällen skrivit att du inte har pengar? Att du vid ett flertal tillfällen skrivit att du behöver köpa allehanda saker?

Fridaaaa
1

#18 Det har jag skrivit tydligt i #13. Besvarat det du skrivit. Och respektera det jag skrivit tack, istället för att fortsätta. 

och fått bra tips av flera här nu som jag ska kolla upp, tack till er!

fridaaocrazy
8

Håller med #10. Min hund har aldrig använt flytväst och ändå kan han simma timvis. Bättre att du låter hunden simma med sele och löplina så att du försiktigt kan dra in hunden ifall den skulle få problem. 

Man "lär" inte hundar simmar, utan det går naturligt, dessutom så bygger hunden upp muskler efterhand så börjar man med att simma med hunden bara en liten stund så kan man bygga upp och simma med hunden längre och längre stunder. 

Naturligt och bra. 

Hur tror du att hundar lär sig simmar när de bor i det vilda? Inte finns det flytvästar där. 

Det är skillnad på om hunden ska åka båt eller inte. Åker man båt med hunden så finns det alltid risk att hunden ramlar i och i vissa fall kan det ta timmar innan hunden kommer in till land igen, men eftersom att du inte ska åka båt med din hund så finns det ingen anledning till att använda flytväst enligt mig. 

Du kan ju alltid testa med sele+lina innan du köper flytväst, så kan du ju se om du tycker att det kommer behövas flytväst eller inte. 

Och det där om att några kunniga personer på ett hundsim sagt att det är bra att börja med flytväst skulle jag inte litat på, det finns så många idag som lurar en på pengar och sen finns det folk som går på allt de hör/läser. 

Att din hund är osäker brukar ofta bero, precis som #6 skrev, att de inte har något underlag att stå på. Nu i sommar har du möjligheten att bada med hunden, och då kan du hjälpa den lite på traven så att den vet att det finns någon som bär upp denne ifall den får det jobbigt, och så småningom så kommer den lära sig. Tänk på att inte tvinga hunden, för tvingar du den så kommer den så en negativ uppfattning av vatten och då blir det inte bra.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Fridaaaa
2

#20 Jag har inte påstått att hon "lär sig simma" bara för att hon har flytväst. Som jag skrivit tidigare är det för att ge henne stöd, vissa hundar kan behöva det och då är flytväst kanonbra till det.

Ja enligt dig men nu är det jag som sagt som väljer att ha det, för att jag anser att det är bäst för min hund. 

Jag har inte skrivit någonstanns ett hundsim. Skrivit kunna på hundsim, betyder inte att det ett hundsim. Och jag vet personligen att de inte gör det för att luras. De kör själva så på hundsimmen, flytväst på osäkra hundar som behöver det, och sedan när självförtroendet byggts upp tillräckligt tar de bort flytvästen och är så jag hade tänkt att göra också. Jag är en sån person som långt ifrån går på allting jag läser/hör, jag är inte så lättlurad då jag har bakomliggande kunskaper och erfarenheter sedan tidigare kring olika saker.

Läs övriga kommentarer så ser du att jag tydligt skrivit att vi tar det i hennes takt och inte tvingar henne till det. Och även skrivit att jag simmat med hund flera gånger tidigare, dvs ingen nybörjare på det.
Och självklart har hon underlag att stå på eftersom hon går i själv om hon vill det. Så det du skrivit vet jag redan, men tack för infon ändå.

Simning är för motionens skull sen i sommar, bygga muskler. Men självklart kommer vi inte göra det om hon avskyr det.

Som sagt med, fått flera vettiga tips på flytvästar som jag ska kolla upp :)

Fridaaaa
1

Blir troligtvis en Baltic, får beställa och hoppas att den passar annars skicka tillbaka den. Sedan hoppas på varmare i vattnet så vi kan börja lite smått 🙂 Hoppas på att hon tycker att det är kul.

VildaVittra
5

#19 Då kan du ju svara på vad du anser att jag påstått som inte stämmer. För det tycker jag är att visa respekt, att svara på frågor. 

#21 vilket hundsim är det?

jenmjao
2

Har inte läst hela tråden men har hört att om en hund simmar (skadad som inte skadad) får jämnare vikt och "balans" med flytväst, så har hört att det ska användas oavsett vad vid simning, kan vara helt fel. men det jag hört.

Fridaaaa
0

#23 Jag har svarat på det också om du läser #13 igen så ser du.
Står klart och tydligt där att jag syftar på ditt sista stycke du skrev i.
Citat från mig själv "_Varför kommer du med påståenden som inte stämmer? Bara trist. För det sista stycket du skrev stämmer långt ifrån inte. Så åter till tråden tack! Enbart tips kring flytväst."

_

#24 Flytväst vid simning, speciellt i början, har jag sett många som rekommenderar, och låter väldigt rimligt också.

VildaVittra
6

#25 Nej det har du inte. Så ta och förtydliga vad du anser jag skriver som inte stämmer. 

Och återigen, vilket hundsim är det du varit i kontakt med?

VildaVittra
1

#24 Vid skador snedbelastas gärna kroppen, exempelvis vid höftskador, då sjunker bakkroppen ner då hunden inte sparkar ordentligt med benen. En bra (alltså dyr) flytväst lyfter upp rumpan, det gör inte en så kort och usel flytväst som baltic. Den lyfter enbart framtill, vilket gör att hunden inte lär sig simma med en korrekt ställning. 

TS hund är varken skadad eller ska simma några längre sträckor.

Calibe
0

Lite OT kanske, men får man fråga varför du inte sponsrar Arken Zoo? *nyfiken*

jenmjao
0

#27 Okej tack då vet jag :) Jag funderar dock på att köpa en flytväst åt min hund, Oavsett vad kan det ju inte skada, hon kan redan simma, men det kan vara skönt att ha hemma ifall man behöver.
Trodde flytvästar inte spelade roll i pris, då vet jag det med, tänkte bara på att när folk åker ut på båt m.m. kan dom köpa flytvästar vart som helst till sig själva och barnen, så utgick ifrån det på hundar med.

[TeamGolden]
0

Använder det ibland, speciellt om vi seglar. Annars brukar jag inte använda den så värst mycket

[TeamGolden]
2

Kan även instämma med vildvittra och fridaocrazy - min hund har fågelhund i sig, spaniel närmare sagt (75%) och det innebär BADTOKIG som du säkert förstår, och han har aldrig haft flytväst vid vanligt sim där jag har koll på han. 

Därimot som jag tidigare skrev, på stora segelbåtar har han flytväst då risken om han faller i är större att han skadar sig än vid vanligt sim från stranden. 

Ett tips är att istället bada med hunden om du är orolig att hon skulle ha svårt att simma eller så. Då har du koll på henne. Och är det så att hon ogillar vatten borde du inte tvinga henne genom att skaffa en flytväst. 

flytväst har jag alltid tyckt är otympligt, både på mig själv och hunden. har det endast på mig själv och hund när båten vi åker på är igång. Och då har jag seglat i veckor i grekland flertal gånger från år 2003 och framåt. Nu var jag ju bara ett barn första gången jag seglade och hade då flytväst jämt givetvis, men nu har jag det endast när båten är igång, det kanske är dumt så rekommenderar inte att man gör så, men har varit på båtar tillräckligt länge för att vara van, och samma med min hund, enda gången nått skulle hända är om han halkar på däcket, men som sagt: flytväst på båten men vid vanligt vardagligt ledigt sim ser jag ingen anledning, dock kan du ju ha spårlina och sele på, det hade jag i början när jag lärde min hund vattenapport.

[Daniela1983]
0

Jag skaffade en flytväst i rehabiliteringssyfte. Tror det var från Hööks med magplatta. Den hade bra passform enda gången jag provade den.

VildaVittra
0

#29 Det ställs säkerhetskrav på flytvästar för människor, det gör det inte på hundarnas. Precis som med deras bilburar och säkerhetsbälten, det finns en uppsjö som faktiskt är mer farliga än att ha hunden lös i bilen, bara ett fåtal är testade.

Fridaaaa
3

#26 Står klart och tydligt SISTA STYCKET, är alltså det du skrev där som inte stämmer, hur ska jag kunna förtydliga det mer?
Och åter igen, aldrig skrivit ETT hundsim, utan enbart hundsim, vilket inte betyder att det enbart är ett hundsim, är mer än ett.
Men respektera det jag skrivit, annars skicka PM. Känns drygt med massa OT, när jag enbart vill ha tips på vettiga flytvästar, inget annat. Och även skrivit förklaring kring allting, jag är inte nybörjare kring varken hund eller att simma med hund. Däremot första gången jag behöver köpa flytväst. 

#28 Finns många anledningar till det, du får gärna PMa mig om du vill veta mer.

#32 Kollat in flytvästen från hööks, på tok för brett band fram för henne, skulle bara själpa henne än att hjälpa henne :/

Jag besvarar enbart det som har med tråden att göra nu, allting annat får tas via PM. Annars blir tråden så lång med orelevanta saker. Ang simning med hund, vad man ska göra, inte ska göra mm är intressant ämne men får startas i egen tråd i så fall. Vänligen respektera det.

Fridaaaa
2

#31 Läs tråden, så ser du återigen (som jag fått upprepa många gånger) att jag inte tänker tvinga henne och skrivit tydlig förklaring varför jag ska ha det på henne, så ber dig läsa kommentarer så har du ditt svar kring det du skrivit tydligt i tråden, så slipper jag upprepa mig igen.

Tack ändå!

Som jag skrivit innan: Har några flytvästar jag ska kolla på, läsa mer om osv, så får vi se vad som passar och inte passar.
Det är absolut inget fler med att välja att använda flytväst, tvärtom. Vissa väljer det, andra inte, finns inget rätt eller fel i det, då det inte skadar hunden samt istället kan hjälpa hunden tills den fått tillräckligt självförtroende och stabilitet att inte använda det.

Och tycker det är extremt trist när folk skriver saker som inte ens står i texten utan en massa antagande som att jag skulle tvinga henne att simma och massa annat som absolut inte stämmer och som inte står i texten heller. Och fått upprepa mig 1000 gånger nu känns det som fast det står i kommentarerna redan.

Som sagt, jag svarar enbart på det som tråden handlar om, ang hundsim, får någon gärna göra en tråd kring det, för det är ett intressant och bra ämne. Ha det gott! Och tack till er som gett tips! Mycket tacksamt.

Ktisroinen
3

Men gud, hon vill ha en flytväst så låt henne ha det. Ge tips på bra flytväst eller var tyst.

Fridaaaa
0

Kom på det, ska till Kalmar nästa vecka, så kan kolla in på Claes Ohlsson 👍 Och kika på flytvästen.

Finns det några vettiga djuraffärer i Kalmar man också kan kika in på? (Inte Arken Zoo eller Djurmagazinet).

VildaVittra
3

#36 Jag opponerar mig emot påståendet om att flytväst är något viktigt och dessutom bättre för lite strandplask.

#34 Så du ska alltså få påstå en massa saker om mig utan att visa på vad du grundar det på? Vet du vad omformulera betyder?

Och angående hundsim så har jag inte hindrat dig från att skriva upp en eller alla.

Fridaaaa
2

#38 Har inte påstått någonting om dig, mer än att ett styck du skrev ang mig och detta, att det inte stämmer, inget annat.
Fortsatt diskussion, via PM, har jag skrivit mer än en gång.
Så vill du ha mer svar, och annat kring det, så får du PM, för  i tråden blir det bara det som tråden handlar om.

[[Boris Sager]]
3

#38 Fast nu var det inte detta, som var ämnet för denna tråd, så var snäll och skapa en egen tråd om det du vill framföra!

Karmatarerskanise
1

Nu får ni lägga ned diskussionen om flytvästens vara eller icke vara. Ts vill ha det och det är det hon vill diskutera.

Vill ni diskutera flutvästars vara eller icke vara så skapa ny trpd. Fler ot inlägg kommer tas bort.

Ellen89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andvander den har, kanske finns nagot liknande i Sverige? Annars kanske dom skickar dit… ?

http://www.surfdogaustralia.com/collections/life-jackets/products/d-fa-dogs

Fridaaaa
1

#42 Inte sett men kan kolla.
Beställer i så fall enbart från svenska sidor. Snabbare plus litar inte på utländska storlekar, och skulle det bli fel så är det krångligare att skicka tillbaka men ska kolla efter sån

emsyzz
0

Tycker att Hurtas sitter riktigt bra, brukar reas ut någon gång varje år men jag vet inte vad de kostar annars.

Fridaaaa
0

#44 De jag har sett har kostar 400-500 kr och uppåt :/

jenmjao
3

#45 Av vad jag lärt mig i hundvärlden är det bara dyra saker som fungerar (tydligen). Köpte ett billigt sele, skar upp armhålan, köpte ett dyrare, inga skavsår alls. Köpte en billig lina, den gick sönder, köpte ett billigt rullkoppel det gick sönder, köpte ett dyrt rullkoppel det håller ännu.

curlycandy
0

Jag köpte en från märket baltic som jag hittade på närmsta intersport butik. Den har jag haft i flera år. Kostade knappt 150kr och fungerar perfekt när min hund simmar.

Fridaaaa
0

#46 Nja jag har inte samma erfarenhet. Selen hon har nu till exempel, en softsele, kostade 129 kr tror jag det var, håller toppen än så länge, inga skav ingenting. Flertalet saker som inte varit dyra men som hållt flera år utan problem till den stora hunden 🙂 Så beror helt på. Visst köpt en del på rea med som kostat mer men inte alls, hållt bra ändå här och då har jag en stor sankt bernhard 🙂 Den lille är inte så gammal än (8månader).
Men hon ska bara ha den nu i sommar, så vill inte lägga 400-500 kr för något hon bara ska ha en kort period.

Whippetgerbilen
0

Vi brukar låna på Preem ;)

Dogs is my world ♥

Sugar Mist
0

Jag var precis lika nojjig, men helt ärligt, alla fullt friska hundar kan simma :p 14 veckors valpar jag stötte på nere vid bryggan hos oss hoppade i vid det djupaste och simmade in utan problem, och Flynn som hundglad hoppade i efter dom.. Valpplaskade lite i början men simmade fint efter dom, inga problem. Det är bara att lita på sin hund, det värsta som kan hända är att du måste hoppa i själv haha.

-

Fridaaaa
0

#50 Fast handlar inte om att jag inte tror att hon kan simma (vilket jag skrivit i tråden) utan stärka hennes självförtroende, ge henne en mer stadighet och så.
Hon är så pass liten så behöver inte gå så långt ut hehe.

#49 Finns inget sånt på vår närmaste preem 😉 Som dessutom ligger en bit bort xD

Whippetgerbilen
0

Aha okej ;)

Dogs is my world ♥

[Daniela1983]
0

Fick reklam från Petsters som kan ha vad du söker.

Fridaaaa
0

#53 Har de på någon sida med?

[Daniela1983]
0

osäker på webbadressen, googla på namnet. deras flytvästar har bara ett spänne fram på bröstet, kostar under 300 kr och fanns i xs strl.

Fridaaaa
0

#55 Hittade sidan nu, men de har fler än 1 märke, vilket tänkte du på?