Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 3835 ggr
Swadika
0

Stor chihuahua

Theo är väldigt stor för att vara en Chihuahua, vi vägde honom idag, innan hans frukost och han väger 3,1 nästan 3,2. Och det är inte så att han är överviktig. Han är normal, har väl precis kommit upp så att han inte ser för smal ut. Egentligen kanske han skulle behöva gå upp liite till, man känner klart och tydligt hans revben, men de syns såklart inte. Mycket utav det som väger är i och för sig muskler. Men ändå. Han väger ju för mycket för att vara Chihuahua.

Men kan ju ändå inte att låta honom svälta för att få honom under 3 kg. Är allt med utställning, avel och så över för hans del? :/ Känns ju tråkigt att chansa och ställa ut honom och sen blir han diskad för att han väger för mycket, jag har inte de pengarna att "kasta" ut.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Mischa
8

Vad säger standarden gällande vikt och höjd?

För vems skull tjänar du på att svälta hunden för att ev. passa in i ett ideal?

≧◔◡◔≦

LinaK
3

Kan du inte höra med din uppfödare vad denne anser om Theos storlek?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Swadika
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Inget på höjden bara vikten och då är det 500g - 3 kg som är tillåtet. Han väger alltså för mycket enligt rasstandard. Det tjänar ingen, det är ingenting jag kommer att göra. Han får den mat han behöver, han ser äntligen normal ut och det är viktigare än någonting annat. Det är bara att jag har honom på foder så det är ju mer att det är lite tråkigt om han inte kan göra det han "ska"

#2 Pratade lite med henne när vi hämtade andra hunden men hon sa inte mycket. Hon kände ju på honom att han inte är överviktig utan att det är muskler han har. Jag hann inte riktigt se vad han vägde för försökte få Theo att sitta still på vågen men det var över 3kg då också. 

Valle, vår andra Chihuahua, är extremt liten om man jämför med Theo och väger mer normalt som en Chihuahua ska göra. Han väger 2,4. Man ser inte jättebra på bilden nedan men Valle är den röda och är alltså normalstor :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Mischa
1

Är han stor så är det ju inte konstigt om han väger mer, men be kunniga människor både raskunniga som allmänkunniga bedöma hullet på honom.

Du kan ju alltid ställa ut honom även om han inte passar inom ramen för vad som är önskvärt.

≧◔◡◔≦

LinaK
7

Jag vet inte riktigt faktiskt hur petnoga dom är angående vikten när det gäller Chihuahua, kanske du får lägga pengarna på en utställning och få en bedömning av honom. Anmärker dom på det så får du kanske acceptera att han är ett stort exemplar av rasen och inte något direkt avelsmaterial.

Tråkigt att uppfödaren inte kunde ge dig något utlåtande, speciellt när du har honom på foder också. Då borde ju denne ha åsikter angående sitt avelsmaterial.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Belimas
5

Höjdmässigt så ser han ju inte ut att vara extremt stor ändå jämfört med den andra. Han ser ämdå proportionerlig ut och fin i hullet utifrån det man kan se med blotta ögat, de väger ju inte hundarna på en utställning så om han väger några hekto för "mycket" enligt rasstandarden så är det inte säkert att domaren kommer märka det så länge han inte är exempelvis 1 dm högre än alla andra i ringen 🙂

Jag skulle prova att ställa ut åtminstone en gång på en officiell för att se vad dom säger och utgå från kritiken om det är värt att testa några fler eller inte.

Swadika
0

#6 om jag förstått det rätt så finns ingen maxhöjd eller minsthöjd på chihuahuan utan att de går på vikten. Han är större mer än vad man ser på bilden. Men svårt att se på just den bilden, det erkänner jag :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Catta-
1

Jag skulle testa att ställa. Min pudeltik är större än idealet men får fortfarande bra kritik från vissa domare. Alla domare följer inte standarden och dömmer efter eget tycke och smak.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Jetaime
1

Jag skulle inte ge upp ändå, storleken är ju inte allt! Så länge han ändå är proportionerlig så spelar något hg hit eller dit mindre roll. Sen vet jag inte hur man bedömer vinklar och allt sånt där på Chihuahua, eller hur noga domarna är.

Thaisilk
1

Det är inte särskilt vanligt att en chihuahuahane tydligt över ca 2 kg får några högre utmärkelser på utställning. 

Vikt över 3 kg är diskvalificerande.

Tidigare angavs idealvikten 1,3-1,8 kg för korthår, något högre för långhår och det är fortfarande hundar i den storleken som uppskattas mest av de mera raskunniga domarna. Medelstorleken på utställningshundarna ligger runt ca 1,5 - 2 kg vilket gör att de på runt 3 kg ser enorma ut i jämförelse.

Det är ytterst sällan det finns en våg i chihuahuaringen så därför föredrar många domare att inte diskvalificera för stora hundar men de vinner inget.

Chihuahuan ska ju vara en pytteliten hund, världens minsta, så en på dryga 3 kilo blir större än många andra dvärghundsraser och det är ju inte meningen.

ChristineF
2

#10 Källa på det eller är det erfarenhet?
Idealvikten enl. rasstandaren är numera 1,5kg - 3kg och det låter konstigt att det är sällan hanar över 2kg får utmärkelser. Läst om många champions mellan 2,5-2,9kg, bara att kolla in avelshanar på chihuahuacirkelns hemsida!

Dumpuck
0

Får jag låna tråden lite?

Tänkte kolla ålder för valp, det står att den ska vara minst 4 månader. Hur räknar dom det? Fyra månader veckovis eller fyra månader på datum?

En hund född den 14/4 (en måndag alltså) blir 4 månader den 14/8 om man räknar datumvis medan den blir 4 månader den 4/8 om man räknar veckovis. 
Uppfödare räknar veckovis när valpen bli leveransklar, exemplet jag gav ovan ger en leveransklar hund den 9/6.
Hur är det för utställning?

Ursäkta om det blev ett krångligt inlägg, är både trött och stressad.

[[Boris Sager]]
0

Vad jag vet gäller datum.

Belimas
0

#12 Det är datumet som gäller som #13 säger.

Dumpuck
0

Okej, tack så mycket!