Behöver verkligen råd
Hej, jag tog över en hund för ca ett år sedan, och han tiggde aldrig och fick inte heller äta något annat utöver sin mat då han har känslig mage. Tyvärr bor jag med min mamma och hon ger honom all möjlig mat och fika. Inte bara har han lärt sig att tigga nu utan han blir ofta dålig i magen. Sällan är bajset helt bra, oftast är det svårt att plocka upp och många gånger är det riktigt löst. Men de veckor då hon varit borta och han bara fått sin egen mat har det varit bra. Jag börjar bli så trött på det här då det är synd om honom som får ont i magen, och jobbigt för mig att plocka upp diarré. Min mamma tycker inte alls att det är något problem men hon är inte den som har hand om honom mest heller. Jag har sagt åt henne mååånga gånger att sluta ge honom en massa grejer men hon tar mig inte seriöst. När jag väl säger ifrån på riktigt blir hon sur och går i försvar. Hon är av den typen som inte kan skilja på klagomål/kritik och personangrepp. Suck vad kan jag säga för att få henne att sluta? Vad finns det för risker med att göra såhär mot en hund med känslig mage? Kan han utveckla någon sjukdom eller så? Tacksam för svar. Ska flytta härifrån vid årsskiftet men det är ju en bit kvar
Det är ju inte bra för någon att gå runt med diarréer.
Din mamma verkar inte förstå konsekvenserna av sitt handlande och i hennes ögon är det värt besväret att få ge hunden goda saker, det är ju olyckligt att du bor med din mamma, du kan inte hota med att lämna hunden hos någon annan när du inte är hemma?
…eller försöka få henne att mata hunden med bättre saker? typ ha lite foderkulor eller godis som han tål framme.
≧◔◡◔≦
Som ovan säger, du kan utse "godis" som är okej för henne att ge hunden, detta fungerade dock inte för mig, hade lite samma problem när jag bodde hos pappa, han ville ge min valp pizza, godis och lite annat dumt, de gjorde han när jag inte såg för de va ju så synd om valpen som inte fick äta när vi åt, då var jag så otrevlig att jag inte gick ut med valpen, jag lät honom få bajsa inne med diarre och halv löst, jag vägrade plocka upp då fick han göra de, jag var ju härdad mot stanken men han stod inte ut, de fungerade för mig när inget annat gjorde de men de är väldigt otrevligt att göra så.
Har du testat låta henne följa med och se med egna ögon att hunden får diarré? Kanske till och med låta henne plocka upp det, för vi alla med hund vet hur underbart lätt diarré är att plocka upp!
Svärmor och min pappa är lite likadana, min hund får iofs inte VAD som helst men "nog ska hunden få nå gott" turligt nog har min en rätt stabil mage!
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Tja, fråga henne om hon står för veterinärkostnaden om hunden måste åka in för att den ständigt är dålig i magen - det brukar kosta några tusenlappar….
Det där låter precis som min svärmor. Min förra hund hade en kronisk tarmsjukdom och fick inte äta nåt annat än sitt foder, vilket jag gjorde klart för svärmor många gånger. Men hon var bara tvungen att ge hunden en massa smakbitar av olika grejer. Många gånger när vi hämtade hunden från henne efter att ha varit bortresta ett par dagar var hunden dålig i magen.
Jag vet inte hur man ska göra. Jag bad min sambo att ingripa lite, men han hade också svårt för det (jag har en väldigt dominant svärmor som man inte säger emot hur som helst).