kräsen hund.
För ett tag sedan la jag upp ett inlägg här angående min kräsna hund.
ett av tipsen jag fick har fungerar extremt bra och det är att hälla smör på hans mat. För han äter verkligen jättebra när jag gör det.
men kan smör bli farligt eller så i längden?
Tacksam för svar.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Osaltat smör i såfall, annars kanske även annat fett typ ister, lammfett, fiskolja funkar?
≧◔◡◔≦
Smör är väldigt fett. Så du kan behöva minska mängden mat så hunden inte blir fet.
Och som sagt, använd osaltat.
Sedan finns det risk för allergi mot laktos.
#2 Inte särskilt stor risk mot laktosintolerans. Smör innehåller 0,1 - 1 g
laktos per 100 gram smör. Om hunden är mycket, mycket känslig kan den reagera, men de flesta laktosintoleranta tål den lilla mängden och lite till. Bra länk här:
http://www.allergimat.com/page.asp?id=42&namn=Laktosfritt-Mjolkprotein-Intolerans
Ett fett som är bra för allergiska hundar är kokosfett/kokosolja. Det är jättegott även för de flesta kräsna hundar. Kokosfett är bra för hud och päls och anses också bra mot fästingar. Jag provar det nu mot fästingar och det fungerar bra hittills, men värsta fästingsäsongen har inte kommit än. Man kan köpa 400 gram ekologiskt kokosfett (Bifood) för ca 47 kr i flera nätbutiker. Det förvaras i rumstemperatur och håller i flera månader. Man får börja försiktigt så att hunden inte blir för lös i magen. Det finns här tex och fraktfritt:
Till Toxics: Nej osaltat smör är inte farligt för hunden. Det man får se upp med är att fodret inte blir obalanserat, d v s att hunden blir mätt av fettet och får för lite av de övriga näringsämnena. Lite gör inget, men om man måste ge mycket är det bättre att byta till ett högenergifoder. En del hundar måste ha en viss mängd kolhydrater för att behålla vikten. Man kan ge t ex lite havregrynsgröt eller kokt/finriven vitkål eller kokt broccoli om man vill ge extra kolhydrater
Hej!
tack för alla svar. Alltså, han har inga problem med laktosen. Och han kommer defenitivt inte bli överviktig då har nu som det är redan är extremt underviktig Och detta för att han inte äter, Inte ens frolic. han är pigg och allt sånt. Men jag tycker at det är viktigt att han går upp i vikt.
Han äter inte färskfoder och han äter inte blötmat. Som sagt, han är väldgt kräsen, inte så att han inte får mat. För jag har provat allt. Utan han äöter helt ekelt inte mat.
men då ska jag köra på osaltat smör och se om det fungerar likadant!
tack så hemskt mycket för alla svar!
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Håll koll på om bajset börjar bli gråaktigt för det kan betyda att hunden får för mycket fett som den inte klarar av att bryta ner. Kul att du hittat något som fungerar bra på din hund! :)
#5 Det finns så många olika oljor man kan prova, om man inte känner för att köpa tusen olika så kan man ju fråga t.ex. bekant om man kan få en tsk eller msk av oljan som test 🙂 Rå ägggula, kokosolja, olivolja, rapsolja, fiskolja, laxolja, linfröolja, mm det finns så många så han kanske kan nappa på någon efter ett tag, förhoppningsvis! Tycker det kan vara värt att ha minst 2st grejer han gillar för variation, så han inte blir trött på och slutar vilja ha smöret, i säkerhets fall 😃
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.