Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 535 ggr
nadilda
0

Kan det leda till ryggproblem?

Min vovve har något till konstigt för sig som i för sig är gulligt, men som inte känns helt bra för ryggen. När hon går ner från soffot och fåtöljer så liksom släpar hon bakbenen efter sig så att hon står med frambenen på marken medan bakbenen ligger rakt bakåt på soffan. Ni kan tänka er att det ser ut ungefär som när en människa "går skottkärra". Där kan hon står i flera minuter och se belåten ut. Hon kan absolut ta sig ner därifrån och gör det inte alltid utan vara när hon är allmänt belåten.

Vet inte om jag borde ta ner henne därifrån när hon gör så eller om jag bara ska låta henne stå? Har tyvärr ingen bild, men det kan jag nog fixa om ni inte fattar vad jag menar.

-Aida-
0

Förstår vad du menar min hund gör så med, han brukar stå med framtassarna på golvet, bakbenen på soffan och huvudet vilar på bordet, han brukar stå så i nån minut sen går han iväg, min mamma hade en hund som gjorde så med, de kanske är bekvämt, har dock inte tänkt på hur de påverkar ryggen.

russin
4

Det är nog bara skönt att stå så och sträcka ut sig lite🙂

LinaK
0

Så gör Sigge då och då, händer inte varje vecka men någon gång i månadens kanske. Tror att dom sträcker på sig precis som vi människor gör när man suttit eller legat länge 🙂 Så du behöver nog inte oroa dig alls.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

starstablesokande
2

Har haft en hund som gjort likadant och märkte inget på hans rygg! :) Det är ju deras sätt att sträcka på sig och katter reser ju ragg utan problem. Det är inget som kommer ge en hund några ryggproblem i framtiden, om du känner dig osäker så kan du ju alltid känna igenom ryggen på hunden och se ifall den blir på frestad eller inte. Det tar mycket innan en hund skulle paja ryggen på detta sättet :)

nadilda
0

Tack för svaren! Vad skönt att det inte verkar vara något att oroa sig över. Hon har alltid gjort det men hon står längre nu än förr och la märke till hur mycket ryggen svankar, men är nog som ni säger att hon bara stretchar. 🙂

Aristarcos
0

Min tik gör också så *haha*