Hund äter dåligt, bajsar ofta.
Vi har en 7 månaders gammal hund som är väldigt dålig på att äta. Han får royal canin junior och äter mindre än 1 dl per dag, men han bajsar ungefär varje gång vi är ute och går. Idag har han bajsat 3 gånger, bara på förmiddagen.
Är det så att det räcker så mycket som han äter? Han har något dåligt hull, men han får dentastix samt andra ben dagligen, kan det göra så att han inte vill äta så mycket samt bajsar mycket?
Han väger ca 3 kg så är en liten hund.
För en så liten hund blir ju en dentastix som som ett helt mål mat. Har inte koll på vad de innehåller, men det skulle kunna vara så att de och de andra benen fyller upp magen så att han blir mätt utan att han får i sig så mycket näring.
Jag har en liten hund, 6kg, och brukar tänka "gånger 10". Eftersom jag väger ca. tio gånger mer än honom borde jag generellt äta tio gånger mer mat och tvärt om (väldigt förenklat, ta det med en nypa salt). Så om han får två köttbullar före middagen, är det som att jag skulle äta 2x10, alltså 20 köttbullar före maten. Inte konstigt om han inte vill äta då. Med 3 kg hund och 60 kg matte blir det "gånger 20". Skulle du vara sugen på middag efter 20 dentastix? 😉

Innehåller fodret mycket spannmål, ris mm så blir det oftast mer bajs eftersom hundens mage inte riktigt kan smälta sånt.
Skynda långsamt så går det fortare.
RC är ju inte direkt något toppenfoder så jag skulle bytt till ett bättre foder. Kan vara både fodret och dentastixen som gör att han bajsar så mycket. Äter hunden ett bra foder som den tar upp näringen från så ska den bajsa minimalt.
Sen håller jag med ovan om att dentastixen gör hunden mätt men inte innehåller någon näring (utan bara en massa skit) så den bör du skära ner på så att hunden faktiskt får i sig allt den behöver.
Både tillväxtperioden (i valpstadiet) och unghundsperioden när valpen ska utveckla könshormoner m.m. är kritiska perioder vad gäller näring och det är viktigt att valpen får i sig tillräckligt med näring för att kunna utvecklas rätt annars kan problem uppstå, om inte nu så senare i livet.
Denna artikel tycker jag är läsvärd: http://gghk.se/artiklar/valpen-och-unghundens-tillvaxtcykel/#.U2N9IYF_v8s
Jag har en hund som åt skräp rent ut sagt när hon var yngre: RC, doggy m.m. och åt dessutom som en mygga. Hon har haft bukspottkörtelinflammation, har lätt för att få svamp och rinniga ögon om hon inte får ordentligt med vitaminer och mineraler och det tror jag beror mycket på att hon inte fick tillräckligt med näring när hon var yngre.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Tänker som #2 att mat som är svårsmält (tillex: spannmål) tar kroppen inte lika lätt upp vilket gör att de åker ut som bajs.
Så ett foderbyte skulle kanske vara att rekommendera, något utan spannmål och med hög proteinhalt. Har man möjlighet är ju färskfoder något som är bra att ge.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ett dentastix (även det minsta) är väl ungefär i storlek med en hel måltid för en hund i din storlek. Ta bort dom. ge heller inte massor med ben varje dag - det räcker med ett att tugga på i så fall.
Dentastix innehåller mest bara spannmål precis som maten och som tidigare nämnt så kommer spannmål ut som skit!
Dentastix är enligt pedigree rekommenderat för hundar från 4,5 kg så inte konstigt om din hund blir mätt av en!
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Tack för alla svar! Dentastix behöver han dock för sina tänder, så att ge honom en halv liten varje dag kanske är bättre? Vad för foder rekommenderar ni? Jag som tycker royal canin verkar bra, alla som jobbar på djuraffären rekommenderar det och har det själv till sina hundar, och flera av dom har uppfödning av bl.a. tysk spets.

#7 De flesta i djuraffärer är utbildade i utfodring av foderföretagen..
Kolla tex animail där kan du hitta massa foder med mycket högre kötthalt. Om du nu vill ha torrfoder. Annars finns ju färskfoder med, till en så liten hund behöver du inte ha så mycket plats i frysen.
Varför behöver han dentastix? Finns mycket annat dom kan gnaga på som inte har lika dåligt innehåll + tandborstning.
Uppfödare får väl i många fall rabatt på olika foder t.ex RC just för dom är uppfödare och för då vet företaget som tillverkar fodret att dom troligast rekommenderar det till sina valpköpare = fler fortsätter köpa fodret.
Jag rekommenderar (som alltid) spannmålsfritt torr eller färskfoder, sen jag började med det har min hund fått bättre och mindre avföring, stabilare mage, bättre hud och hull, samt betydligt bättre aptit!
Började med Taste of the wilds valpfoder efter att kämpat med billiga foder, för det var mindre bitar och han är liten och saknar endel tänder, sen nu kör vi på VoH färskfoder som han älskar och som funkar väldigt bra på han! Han blir lätt tunn men nu är han helt perfekt i hullet! Vi har även testat Mush Vaisto, praktiskt om man har en liten hund eftersom man bara kan ta fram rätt antal "köttbullar", tyvärr är det rätt dyrt och min hund tyckte inte att de va så jättegott annars är det väldigt många som rekommenderar det!
https://www.instagram.com/aros_yoda/

Råhudsben och kycklingvingar funkar minst lika bra som dentastix.
Hade samma problem med min hund! Han hade ingen aptit och bajsade ofta och oftast löst! Sedan magrade han efter en tid.. Det visade sig vara spolmask. Så vi avmaskade och nu äter han med god aptit och baksar inte lika ofta. Vikten försöker vi fortfarand få upp på honom, men det är något som tar tid
#7 prova kanske med 1/4 del istället, då det är så liten hund. Och köp ett bättre foder då den lille ändå inte äter så mycket…
Kycklingvingar, råa självklart, är ett mycket bättre alternativ för tänderna.
Dentastix innehåller bara skit och hjälper knappt.
Kolla över innehållsförteckningen på det fodret du ger och utgå från att din hund är ett rovdjur, för det är han :)
Ett rovdjur plundrar inte havreåkrar, risfält eller gräver efter potatis.
Så mycket kötthalt som möjligt i fodret, rekommenderar utifrån mina egna erfarenheter acana, taste of the wild eller färskfoder :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#7 Kan svära på att din hund inte behöver dentastix för tänderna.
Vill du ge mat som är bra för tänderna (och hunden i övrigt) så byt till färskfoder och ge råa köttiga ben då och då.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Dentastix gör varken till eller från för tänderna, ge riktiga ben o/e borsta hundens tänder regelbundet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Byt ut maten till något med högt kött inehåll. Förslagsvis färskfoder. Ju mer kött desto mindre bajs. istället för dentalsticks som bara är skit ge (råa!) Kycklingvingar, kycklingklubbor, grisfötter, grissvansar, reveben m.m byt ut ett mål mat mot ett rått ben några ggr i veckan och borsta tänderna där i mellan om du är rädd att tänderna blir dåliga att inte ses över dagligen. ge inte ben i för stor mängd till en början, hunden kan bli förstoppad då.
minavitas.wix.com/kennel
Hej!
Ang. Dentastix så har de en laxerande effekt som gör att hunden måste bajsa oftare.
Okej, nu har jag tänkt på allt ni skrivit ang dentastix, fodret osv. Så, jag är nu hemkommen från en butik som har färskfoder. Hallas färskfoder fick det bli. Är väldigt glad över att jag åkte och köpte det då han slickade rent skålen efteråt. Även om det var blandat med torrfodret för att vänja honom. Allt som jag gav honom tog slut direkt och det känns väldigt skönt då vi kan börja ge honom två mål per dag istället för att låta han gå och äta när han vill. Toppen med färskfoder 😃😃 Märkte verkligen hur mycket han tyckte om det! Torrfodret fick jag tidigare sitta och trycka i honom!
Kanoners. Men håll nu koll och ge inte en hel dentastix + massor med ben varje dag, för då riskerar hunden att bli fet rätt snabbt😉
Härligt, låt honom vänja sig vid färskfodret en vecka innan du börjar ge riktiga ben till honom så inte magen protesterar allt för mycket
minavitas.wix.com/kennel
Han får inte massor med ben, det jag menade med det är att han får något någon gång i veckan. Det är enbart dentastix som han får dagligen, inte övriga ben. Dentastix däremot kommer jag fortsätta att ge, dock inte lika stor mängd då han hatar tandborstning.
#18 Skönt att det verkar ordna upp sig, lycka till :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Min hund blev mycket smal när han åt Royal Canine. Han åt också ben varje dag och mycket godis. Dentastix gjorde honom dålig i magen så det skippar vi numera helt, även om hunden tål det så är det väldigt starkt och bör inte ges varje dag… Vi hittade mat han tyckte om: vinmarinerad rostbiff, lax och ibland funkade leverpastej & blodpudding. Bytte foder också, Hills I/D blöt- och torrfoder. Nu normalt hull, kanske lite rund men efter all tid med en hund som matvägrade törs man knappt dra ner på fodret.
Jag anser väl att hundar är köttätande djur. Så jag kan inte fatta att man tycker foder som innehåller en massa onödigt är bra. Detta innehåller ditt foder : Ris, köttmjöl (fågel), majs, vegetabiliskt proteinisolat*, animaliskt fett, hydrolyserat animaliskt protein, betmassa, mineral, sojaolja, fiskolja, frukto-oligosackarider, natriumpolyfosfat, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider), L-lysin, taurin, äggpulver, DL-methionin, tagetesextrakt (innehåller lutein), skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), L-karnitin, hydrolysat från brosk (innehåller kondroitin).
Jag ser inte kött som första alternativ utan det kommer på andra plats då som köttmjöl av fågel och därefter en massa onödigt.
Utöver detta ger du dentastrix som innehåller Spannmål, Vegetabiliska biprdukter, Mineraler (min 2,6% natrium tripolyfisfat, min 0,11 % zink sulfat), Kött och köttbiprodukter.= ännu mer spannmål 🥵
Att välja ett foder är inte alltid lätt hunden ska dessutom helst gilla sin mat och småhundar är lättare kräsna av sig. Här har jag orijen red torrfoder och Taste of the wild men grunden får dom färskfoder Vom og Hundemat, torrfoder är mellanmålet och dom skippar ofta äta men blir erbjuda lite ändå 😉
#21 Vilka slags ben är det du ger?
#32 Hills skulle jag aldrig ge en hund, har du läst o förstått innehållsdeklarationen?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Min hund åt RC som valp och bajsade också mängder av det. Bra att du har bytt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
hills är väl samma klass som rc 😉
det gör inget om du tar bort dentastix. de hjälper inte alls så bra som de säger.
vanliga tuggben hjälper mycket bättre! det är hårdare och då 'skrapar' bort plack när hunden tuggar på det. vi hade dentastix till vår Pudel, hjälpte ingenting knappt jämförelsevis med ett vanligt tuggben.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Dentastix = bara försäljningsknep, hjälper inget direkt för tänderna och inte speciellt bra för hundar att äta ofta i längden med tanke på dess innehåll. Så hjälper inte din hunds tänder ändå, kan likväl slopa det eller bara ge sällan. Samma effekt.
Läst lite i tråden, bra att du tänker byta foder, RC är dyrt med en hel del spannmål = inte värt priset. Därför hunden bajsar ofta också, pga mycket spannmål.
Hills är dock inte bättre än RC
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har redan bytt foder, läs kommentarerna så förstår ni. Att sitta och skriva allt som rc innehåller var lite onödigt då jag inte längre använder det.
#24 - Han får färskfoder nu och jag har förstått att rc inte är bra. Det var dock det som vi blev rekommenderade. Men nu gör vi inte det, så du behöver inte ta det så allvarligt längre. Läs kommentarerna nästa gång.