Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 2664 ggr
Djurälskaren87
0

Hund i bur

Min vän skall köpa en valp och jag såg att hon köpt en bur som hon skall ha till hunden inne som en fristad jag poängterade till henne att det är olagligt med bur ill hund inomhus och hon blev helt chockad och trodde mig inte först men jag visade på Jordbruksverket och skk sida att de stod så och hon hade aldrig hört detta innan då många hon känner också har de. Kan tänka mig set är fler som inte vet Att det är olagligt med hund i bur inomhus… Måste uppmärksammas på ngt vis..

Fridaaaa
0

Man får ha hund i bur inomhus MEN den ska vara öppen. Så hunden kan ju ha det som sin "fristad" ändå.
Och ja, jag tycker med att många inte verkar veta om det, eller så struntar dem i det tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kalli
0

Det är lagligt med bur för hunden att använda som fristad (för att kunna dra sig undan i ett mindre utrymme) så länge man inte stänger in hunden.

Grace2009
1

Vad jag förstått får man ha bur, men dörren måste vara borta eller monterad (spärrad) så att den ej kan stängas. Eller hur är det egentligen?

-Aida-
1

Det är ju olaglig, hundar ska ju inte sitta i bur, min syster däremot har en hund som inte klarar av att vara i ett rum, inte ens med stängd dörr, hon kan inte slappna av, bara om hon sitter i en bur som är hennes sovplats och fristad, då kan man väl göra undantag om de gäller hundens hälsa och välbefinnande.

Fridaaaa
0

#4 Enbart olagligt om buren är stängd, men inte om den är öppen.

-Aida-
0

#5 Lite otydlig jag var i min text :P buren är stängd som hon sitter i när hon ska lämnas i lägenheten.

Fridaaaa
1

#6 Ok, ja kommer länsstyrelsen så tar de inte hänsyn till det, få anser dem att man ska finna andra lösningar. Och är hunden där många timmar tycker inte jag det är rätt mot hunden, utan försöka fixa på annat vis

nickiee
0

man får ha bur inomhus men den ska va öppen .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Djurälskaren87
0

Men jag läste på jordbrukets sida att man avslut ej får ha hund i bur alls oavsett öppen eller stängd dörr… Hon skulle dock stänga buren ibland skrev hon så det är ju olagligt

Ralktad
0

#3 Stämmer!

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Fridaaaa
0

#9 Nej det står på jbv sida att man får ha hund i bur inne OM den är öppen. 
Ja det är olagligt att ha stängd dörr, helt rätt, det får hon inte ha

nickiee
0

6.. det är olagligt det hon gör där säg åt henne det

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Ralktad
3

Enkelt svar: hunden får vistas i bur inomhus OM hela dörren till buren är borttagen, alltså räcker det inte med att burdörren endast är öppen, utan den ska tas bort helt och hållet.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Fridaaaa
2

Jo det räcker att den är öppen, dörren måste inte tas bort.

Djurälskaren87
2

Hund i bur – vad gäller? Får man ha sin hund instängd i en bur hemma? Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen. När du har fått hem din valp är den åtta veckor fyllda och räknas enligt lagen som en ”hund”. Då gäller följande: Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte. Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgaller eller liknande – att det inte finns något tak på ”buren” spelar ingen roll. Många hundar uppskattar en egen plats, en inomhuskoja, men då ska hunden själv kunna välja om den vill vara där eller inte. Fyra kompostgaller är en för liten hage, men du kan alltid skapa en större hage eller ”box” för hunden. Hur stor den då måste vara beror på hundens storlek och på hur många hundar som ska dela på utrymmet. För mer information, klicka på länken nedan. Från skk

Fridaaaa
1

#16 Stämmer inte helt, man måste inte ta bort dörren, helt ok att den bara är öppen. JBV egna ord. För vet de som mailat och sedan lagt ut mailen med det svaret.

Djurälskaren87
0

17# vas missvisande text de skriver där tycker jag lätt att missuppfatta ju

Fridaaaa
0

#18 Ja tycker jag med.  Men det är så ialla fall: ok med öppen bur, även med dörr men dörren får då inte stängas. Måste inte tas bort.

[[Boris Sager]]
2

Bara för att än en gång förtydliga, vilket andra har gjort tidigare.

Dörren/grinden måste vara borttagen eller spärrad på ett sådant sätt att man inte kan misstänkas låsa hunden inne i buren.

Undantag: Om veterinär beordrat att hunden ska vistas i bur av medicinska skäl för att undvika att den ska förflytta sig.

Eller förstås om man reser med hunden i bil eller vistas på hundutställning. Hunden måste då få tillgång till rastning enl. SJV hemsida, som tidigare länkats.

Fridaaaa
1

För att förtydliga: 

* Dörren måste inte tas bort eller spärras, räcker att den enbart är öppen. 

* Hunden får inte bo i en bur som är stängd inomhus

* Ska man ha avspärrat område till hunden så måste de följa vissa mått som står på jbv sida

Ambrose
1

Jag funderar lite på vad som gäller för "lekhage" för valpen. Har läst lite på deras sida och stämmer det att man får ha en lekhage vars storlek beror på hundens/valpens mankhöjd? T.ex. en hund under 35cm får ha en hage på minst 2kvm?

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html Nästan på botten av sidan

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[[Boris Sager]]
2

Nej #21. Där har du bevisligen fel. Åtmistone enl. SKK och enl. direktkontakt med lst, Gävleborg och Uppsala.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/

Dörren måste vara borttagen eller spärrad enl. SKK.

Rebornlady
0

På hundklubben har dom flera "hagar" av fyra kompostgaller…

imsuchadiva
0

#23 gå in och läs på länken i #15

russin
1

4 kompostgaller duger knappt åt en Chihuahua ens om man ska vara laglig - det blir alldeles för liten plats för att räknas som hage.

Aristarcos
0

SKK är inte lagen, det är Sveriges Riksdag.. och ingen annan.  SKK har  gått ut med "lagar" som inte gäller

russin
1

SKK har inte lagar nej, men det som Jordbruksverket skriver gäller - det är lag.

Aristarcos
0

JBV följer lagar som är skapade av Sveriges Rikes lag…

hund_katt
0

en sak jag inte riktigt fattar.. man ska se till att sin hund mår bra och inte riskerar att skada sig, men man får inte stänga in den pga att den tuggar på allt möjligt, som den kan dö av.

våran Rocky tuggade på eluttagen när han var valp. det var inte så lätt att hålla undan honom. så fort man tittade bort så sprang han dit och tuggade. det var ett evigt kämpande med att han inte skulle riskera att dö.

en bekant till pappa berättade om en som hade en Boxer, den tuggade sönder precis allt! tvättmaskin, eluttag, sladdar… ja, allt den kom åt. de satte koppel på den inomhus, så de fick gå runt och hålla honom i koppel 24-7 . så småningom lärde den sig att det gick att tugga på kopplet också. så de var tvungna att ha kedjor som koppel, för att hunden inte skulle riskera livet.

det gick ju inte lämna den själv heller, eftersom man inte får binda fast hunden inomhus.

visst, många kan inte använda stängd bur eller fastknutet koppel inomhus och överdriver med det. men tycker man ska kunna be om tillåtelse att få använda bur, och då visa att man klarar av och inte har hunden där 24-7 bara för att man fått tillåtelse.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[[Boris Sager]]
1

Har kommenterat på tidigare länk också och haft mailkontakt med Helena Kättström SJV och jag tog inga risker, när jag bodde i Sverige beträffande detta regelverk. Eftersom jag följde - Och följer Helena Kättsröms och SKK:s regler.. Vill för min del inte utsätta mig för hårklyverier.  Ganska naturligt tycker jag att om det inte är tillåtet med stängd bur måste man försäkra sig från myndighetens sida om att den inte kan stängas, förutom vid de ovannämnda undantagen. Dessutom vill jag inte ha det så att mina hundar ska stängas in eller misstänkas stängas in i bur.

Var och en tolkar efter sina ideer.

Fridaaaa
2

#23 Nej det är som jag skriver, jbv har själva sagt det i mail bland annat och Jbv borde veta mer och bättre än SKK. Samt att det SKK säger betyder inte att det är sant, däremot det som står på jbv sida är det som gäller, så nix jag har inte fel du bar bevisligen det.

[[Boris Sager]]
1

#32 gör som du vill! Om du har otur bor du i ett län, där lst tolkar de regler, som jag beskrev.

Fridaaaa
1

#33 Vi har inga burar inne till våra hundar, hade en till den ena som valp, men tog bort den sen. Handlar inte om att tolka, utan vad som faktiskt är lagligt eller inte. Länsstyrelsen i olika län får inte tolka jbv lagar & regler hur de vill. Och de som fått svaret har skickat till jbv, alltså är det rent allmänt, inte speciellt län eller så.

[[Boris Sager]]
2

Men ändå tolkas de på olika sätt av olika länsstyrelser oavsett om de får eller inte tyvärr.

(Glad att jag inte bor i Sverige längre.)

Hiro
1

Är burdörren öppen så den inte kan stängas (dvs fast spänd) så är det ok att ha bur :)

Fridaaaa
2

#35 Lagar osv utomlands är inte vidare bättre 😉
Fast de kan ju inte tolka lagar hur de vill, då hade ju lagarna inte behövts om alla ska tolka dem som de vill ändå. 

Men som sagt, enligt jbv själva så måste inte dörren sitta fast eller tas bort. Deras egna ord.

Hiro
0

#37 Inte? :o Jag var helt säker på att de var tvungna att sitta fast…

Fridaaaa
1

#38 Vet de som mailat och frågat ( de har sedan visat vad jbv svarat) och de har fått till svar att det räcker att den är öppen i alla fall.
Men, skulle inte förvåna mig om de säger annat till andra, för det skulle inte vara varken första eller sista gången tyvärr :/

[[Boris Sager]]
0

Även SJV har tydligen kluven tunga. Det är det som, enl. mig, är det stora felet- I Sverige och kanske äv. utomlands- Att lagar och regler tolkas olika även inom myndigheterna , i Sverige SJV och länsstyrelserna.

(T.ex. i TV programmet Djurskyddsinspektörerna, detta gäller generellt och inte exakt ang. stängda burar, även inom lst Skåne bedömde djurskyddsinspektörerna olika beträffande de enskilda fallen.)

Hiro
0

#39 Okej :o