Sjuk vovve
Hej,
Tänkte höra om nån känner igen symtom och har nån ide om vad det kan vara? Vi var hos veterinären igår eftermiddag för undersökning och blodprov.
Min hund började i förrgår kväll dra in luften i näsan och låta förfärligt, hon får kräkreflexer och är rinnig i näsan. Låter som snorklingar, alldeles rasslig när hon andas. 39graders feber och hög sänka konstaterades hos vet.
Vi gick igenom förskylning, noskvalster, pollen, funderade över om hon dragit upp typ ett grässtrå i näsan, kennelhosta och vet gjorde tom strykning för att utesluta fästingsjukdom. Jag har idag själv sökt och letat info kring alla dessa sjukdomar men ingen av symtomen riktigt stämmer på henne vilket även vet sa igår. Hon är vacc mot kennelhosta men det kan de ju få ändå.
Kan det helt enkelt vara kennelhosta/förskylning ändå? På alla sidor jag läst så står det hostattacker, vilket hon inte har, hon är ju snorklig och drar in luft istället?
Det är ovanligt höga halter av pollen i år.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#1 Hon är 10 år gammal och har tidigare aldrig reagerat på pollen så vitt jag vet, har haft henne i drygt 2½ år nu. Men de kanske kan uppstå ändå?
Låter som när vår stövare hade kennel hosta.Snorig och dåsig med hostattacker som inte var trevliga att höra.
Nog låter det mest som kennelhosta ändå, tycker jag, trots att hon inte hostar. Kennelhosta är ju ett samlingsnamn för olika typer av infektioner och hunden kan, som du sa, få det även om de är vaccinerade mot en typ av kennelhosta.
Berätta gärna hur det går!🌺

Då är det nog kennelhosta ändå, fast hon har lite konstiga symtom, lill-tanten! Vi som njutit så av lååånga promenader i vårsolen, bara att ligga inne och vila. Vet sa att vi skulle vila och höra av oss om det blir värre, bara hon är stilla så upphör ju snorklingarna, men så fort hon rör sig så kommer de tillbaka… så stilla blir det.
Berättar hur det går! :)
Tycker också det låter som kennelhosta, min ena hade det i höstas och han hostade inte riktigt utan mer drog in luft och sen typ försökte kräkas. Ibland kom det ingenting men ibland kräktes han upp lite segt slem.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#6 Precis så gör hon, drar in luft och försöker kräkas :/ Då var det ändå som jag gissade från början!
Låter inte som pollenallergi. Hon har ju feber. Håller med om att det låter som kennelhosta.

Det var inte kennelhosta min lilla tant hade, utan i lördags mitt på dagen när vi var ute på en kort rastrunda började hon nysa kraftigt. Då hon har korta ben slår hon nos och framtänder i gräset/golvet så illa att hon börjar blöda.
Väl hemma så la jag henne på hennes mjuka bädd, och så länge hon va stilla nös hon inget. Men när det kort drygt 2h och hon fortfarande fick dessa nysatacker starta jag datorn för att leta nr till vet och åka in med henne (varför ska det alltid hända helg/kväll när det är som dyrast?).
Samtidigt kommer min bror hem och sätter sig framför henne, en stund senare säger han högt "du får ju torka bort snorkråkorna i nosen på henne" varpå jag säger att "hennes snor är ju genomskinligt och rinnigt" men kollar ändå på henne.
Ser då att det sticker ut ett grässtrå i vardera näsborre på henne! Att hålla fast en hund som nyser kraftigt och försöka få tag i en halv cm lång grässtrå är inte lätt men det gick och jag drar, och drar och drar… ut kommer en 9,5 cm långt grässtrå! Jag håller upp det och tror att det är samma strå som stack ut i båda näsborrarna men min bror säger att du får ju dra ut nästa också varpå jag dar ut yttligare ett strå på 9,5 cm!
Lilla tant hade 39grader i feber, men slutade omedelbart att nysa och somna på stört, sov resten av eftermiddagen och kvällen, var lite trötter dagen därpå och vi har vilat nu ett par dagar så hon får läka ut infektionen i slemhinnor.
Hon körde helt enkelt spaghettitricket! Då hon ett par dagar tidigare gick o åt gräs bakom mig på kvällspromenaden, och samma kväll börja hon rossla och dra in luft innan vi skulle sova.
9 Oj, där ser man. Tur ni hittade problemet :)
#9 Hahaha! Tänk om du åkt in med jourtillägg bara för att dra ut ett par grässtrån! 😂
Tycker du ska tacka din bror ordentligt och bjuda ut honom för dom slantarna istället. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jag känner mig som världens sämsta matte men det är inte lätt hos vet ibland är hon räknar upp alla möjliga alternativa sjukdomar och behandlingar och sen säger - vad vill du göra? Jag valde då att ta blodprov eftersom att hon hade feber och va väldigt hängig, och då hon inte nös eller visa några som helst tecken på irritation i nosen så valde jag bort att gå in och undersöka nos/svalg som vet sa att de kunde för att kolla om det ev. var ngt hon hade dragit upp i näsan, hade jag valt att göra det så hade de säkert hittat problemet redan i torsdags :/
#11 Hon har sedan förra våren hon var så galet påverkad av löp att vi trodde hon var allvarligt sjuk eller hade livmodersinflammation så vivar inne flera gånger med henne hos vet. I november kastrera vi henne, plus smärtis och extra undersökning då hon blev kraftigt skendräktig så medicin för det också. Och bara i torsdag när vi var inne kostade det 1800:- så vi är nog uppe i drygt 15.000 i veterinärkostnader för henne på ett år…
Så lillebror blir bjuden på en dyr middag i sånna fall! =) Men det är han väl värd så jag slappa betala ett par tusen till, haha!
Grattis till att problemet löstes!🌺
När jag började läsa tråden så tänkte jag direkt på grässtrå som fastnat mellan svaljet och näshålan - såg sen att det var det.
En bekants hund fick det förra sommaren och det tog många veckor innan det kom ut och det trots att den var rejält undersökt hos veterinär för sina besvär. Så fort det kom ut (här via nosen med näsblod och några enorma nysningar) så blev hunden bra.