Täcke vid regn?
Har ni täcke på era hundar när det regnar ute?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Nej.
Hade det när jag hade hund, mest av bekvämlighetsskäl för egen del eftersom det är sååå mkt smidigare att bara torka tassar än en hel hund.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Ibland, beror på hur mycket det regnar, i regel blir det bara utsläpp i trädgården vid mycket regn,ingen av oss uppskattar regn
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inte jag. Men hon "torkar" väldigt fort när vi kommer in också, bara svep över med en handduk :-)
Det beror på hur mycket det regnar och hur långt vi ska gå :) Jag har ett täcke med fodrat fleece inuti som täcker kroppen som är standard täcket. Regnar det mer och vi ska vara ute längre så har jag ett ofodrat täcke som täcker kroppen + benen ner till tassarna vilket är väldigt bra och skönt för mig då jag har en Storpudel med päls :)
Ja. Fast nakenhanen går inte ut alls när de regnar :)
Ja, det är väldigt skönt att bara torka av tassar,ben huvud och öron istället för att ha en dyblöt hund som aldrig torkar. Vi brukar inte gå så långt när det regnar men ibland tycker jag det är skönt med en promenad i regner, det luktar så gott ute då och luften känns så fräch :)
Mvh Linn
Ja det har jag, det är reflexer på den också så det är väldigt bra och han verkar trivas i den. Denna är det vi har http://www.granngarden.se/product/hund-tacke-marin-neongul-30cm
De två semilånghåriga hundarna har alltid täcke vid regn(inte duggregn) men den korthåriga brukar vara utan, hon torkar snabbt.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Japp min har täcke när det regnar, antingen en hurtta storm jacka eller ett vanligt regntäcke, han får inte bli kall om lederna pga tidigare sjukdom. Annars skulle jag inte ha täcke på han:)
#3 Oj haha, mitt favoritväder är definitivt regn!!!
Vi är ute länge i regn, men brukar inte ha täcke. Är det riktigt lerigt kanske vi behöver duscha henne efter.
#11 Skitjobbigt när man har glasögon, sedan bli blöt nätack 😉 Hundarna springer ut och gör sitt sedan springer dem in igen om det regnar ganska mycket
#12 Men så skööönt!
#13 Håller inte riktigt med hehe.
nej, min hund har päls :D
#15 Vad har det med saken att göra? Det har mina också.
Jag har täcke på om det regnar men om det bara duggar och vi bara ska på kissrunda får han gå naken ;)
Jag har det för det är lättare att torka bara tassar och han skulle blöta ner hela sin box i skolan om han gick utan täcke :P
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Japp, vill spara på mina hundar.
Ja, eftersom jag har en hund vars päls verkar suga åt sig regnet som en svamp så är det rätt skönt att ha ett ofodrat regntäcke på. :) Benen och de där lååånga cockeröronen blir dyngsura ändå, men rygg och mage klarar sig bra tack vare täcket. Sån tur är så stannar hon gärna inomhus när det regnar och när jag väl tvingar henne ut för att göra sina behov så tar hon första bästa gräsmatta sen är det rallyfart upp igen till lägenheten och upp i sängen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inte om vi bara ska gå kort rastningsrunda och om det duggar på sommaren så föredrar hon utan även på promenad.
Om det duggar och är kallare årstid eller spöregnar på sommaren har hon regntäcke.
Brukar nästan ha det mer till skydd mot slask, det är hemskt på en liten vovve som är nära marken!
Ett klipp på en regnig sommarpromenad, tur att hon är liten och lätt att duscha av :P
Nä, regnet rinner bara av ryggen på mina. Vi får går långt i spöregn för att vattnet ens ska ha en chans att komma igenom underullen, och det gör vi väldigt sällan.
Japp, annars tar promenaderna max 10 minuter. De vägrar gå längre än så om det regnar och de inte har täcke. Väderkinkiga staffar. 😛
Har det inte på min lagotto
// Nadja
Nej
Nej
Vi använder regntäcke, enbart för min skull. Han blir så nedrans blöt, och att kunna hålla en del av hunden torr är guld värt.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Nej.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Bara om det vräker ner och är riktigt kallt ute. Tycker täcke är värdelöst på kortbenta hundar och dom lyckas alltid få in vatten under magplattan (alternativt snö vintertid de få gånger täcke behövs). Svårt hitta vettiga täcken idag utan magplatta.
nej
Overall, pga hon torkar inte speciellt fort. Beror på mängd regn också!
Sajtvärd på Collie
Brukade ha det på min dvärgpinscher för han blev så frusen när han blev våt. På vita herdehunden har jag aldrig täcke, men så har hon en sådan päls också att den torkar fort. Sällan hon blir blöt ända in till skinnet.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Ibland, men oftast försöker vi undvika att gå ut i spöregn :/ Långhårig hund med korta ben = blöt golvmopp som tar evigheter att torka ;)
JA, har ju nakenhund och tja, även med täcke så får man släpa med han om det regnar, och utan så går han bara och ruskar på sig och vill in.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Japp, eftersom att hundarna får vara både i sängen och soffan är det inte så trevligt med en massa regnvatten och sand/jord där man ska sitta och sova. Valpen har dock inget täcke än, det får bli när han blir äldre. Just för tillfället skulle det inte vara aktuellt att ta på honom täcket, eftersom att det ibland bara handlar om sekunder innan han kissar på golvet efter att han markerar att han vill ut.
-Bättre ökänd än okänd
Nej jag har inte täcke alls i princip på de hundar jag har nu. De är 2 blandraser, den ena kelpie,border, lapsk vallhund som fått den lapska vallhundens super päls. Allt bara rinner av. Så den andra är oxå en vallhundsblandis och även hon har en otrolig päls. Hon kan vara hur skitig som helst och sen rinner allt bara av, som på en gås. Det är nästan hopplöst att få dom blöt in på skinnet även när jag ska duscha dom.
När jag hade en släthårig jack russel så hade han täcke vid regn om det var lite kyligare och på vintern.
Snart får vi hem en dvärgpudel och där kommer det nog variera mellan täcke och overall i många lägen eftersom vi kommer ha lite längre päls på honom och inte ständigt vill ha en lortig piprensare :-)
Ett hem utan en hund är inget hem
#16 ja? för att jag inte vill förmänskla min hund, fryser jag så behöver de inte betyda att min hund fryser bara för att, och jag tvättar heller inte bort hans pälsfett som han har så han är vatten avstötande päls typ.
#37 Men det handlar inte om att förmänskla sin hund bara för att den får regntäcke på sig. Man får ju se till varje hundindivid.
Mina har regntäcke ibland men jag förmänskla verkligen inte hundarna bara för att de har det ibland. Regntäcke handlar ju inte heller om att frysa. Håller med om man tar på kläder på sin hund "bara för att"; men är skillnad om det är pga av anledning.
Nej.
Har en BC och han är född lydig så han torkar typ på kommande ;P Hehe, nej såklart inte men man drar en handduk över lite snabbt och lätt så kan han gå in, får inte gå upp i möblerna direkt men han är bara lite fuktig efter handdukstorken så det går snabbt ur. Värre är det med magen som ofta blir lite sandig. Har duschen så bra till hands i hallen så ber honom gå in där efter blöta promenader (oavsett regn eller inte så är det ju blött i marken varpå han blir geggig på magen), spolar med slangen och torkar sedan med handduk så är leran också borta. Smidigt faktiskt för han är så duktig på att ställa sig i duschen och vänta tills jag klätt av mig ytterkläderna och står så snällt och stilla medan jag spolar honom.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ibland, ifall jag tycker det blir för tröttsamt att torka av och torka pälsen. Eller om det är kallt och regnar. :)
Beror på hur mycket och hur kallt det är. När det är nära nollgradigt och blåser och regnar så har de täcken men är det varmt sommarregn får de gå utan.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Nej

Om det regnar och är slaskigt så har båda overall så räcker det att duscha benen när man kommer in.
>>>Malum domesticum<<<
Jag har ett tunt regntäcke på min labbe ibland när det är mycket regnpölar och regn, snö och slask på KORTA promenader. Är det längre så skiter jag i täcke. Mest för min skull då hon älskar att stå och plaska i vattenpölar och bli hur gosigt lerig och blöt som helst. Och ibland har jag inte tid att stå och torka/duscha av henne hur länge som helst så då åker täcket på, bekvämt att bara behöva torka tassar, och hon verkar inte ogilla det heller :)
beror på hur mycket det regnar .
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1

Ja, om vi ska vara ute i regnet, är det bara att gå ut på gården och kissa så behöver Alice inte det :-)
Det beror på hur varmt det är ute. 😉
Oftast inte. Men aussie som man har, får han ha täcke ibland då när matte är lat och bara orkar torka tassarna, slipper all smuts då oxå.

Åter igen behöver Alice ha täcke för hennes Hypotyeros, Spondyros pch OCD, och det är viktigt att hon håller sig varm och inte blir nerkyld. Har ni frågor på det får ni gärna pma så berättar jag mer :-)
Har det ofta på Chihuahuan, Ibland på gammelman också. Har inget täcke alls till schäfern.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Vi äger inte ens ett regntäcke och burrar in honom i en handduk efter vi kommer hem (vilket han tycker är jätteroligt 😃). Dock så låter det väldigt tilltalande iom mindre att torka, men han blir så glad av handduken ändå så det kommer nog inte införskaffas iallafall 🤪
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Har en hund utan underull så hon behöver täcke, än så länge får hon ta vintertäcket för jag har inte köpt ett rent regntäcke än.
Ingen av mina hundar har underull, och jag använder regntäcke på en av mina tre, då hon blir så sjukt frusen när hon blir blöt. De andra två har inga bekymmer av att bli blöta av regnet, så de behöver inget täcke :)
Min schnauzer har "fel" sorts päls, den suger åt sig vatten istället för att stöta ifrån sig det. Han börjar frysa och skakar kraftigt när det regnar. Sedan vill han inte gå några fler promenader den dagen, man får släpa ut honom. Därför får han regnkappa. Jag tycker man bör undvika det i största möjliga mån, de flesta hundar behöver det inte. Men nu är våra hundar inte vargar längre utan vi har avlat så mycket att vissa hundar visst fryser, därför kan täcke kanske inte alltid undvikas:)