Vad är ok?
Är med i en fb sida där det dök upp ett klipp och detta klipp skapade lite utav en diskussion angående säkerheten för hunden
Klippet -> https://www.youtube.com/watch?v=lZNPYBVUMe8
Kände att jag vill veta andras åsikt för i mina ögon innebär många av tricken en stor fara även om föraren är där…
Det finns ju många accepterade hundsporter där hundens säkerhet riskeras, vad är skillnaden mot det där?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Håller faktiskt med #1. Ett exempel är agility, hundar kan skada sig på många olika sätt där. Men, det kan undvikas om man vet hur man ska göra och hur man går till väga så att hunden inte skadar sig. Och det viktigaste- att man håller hunden i god fysisk kondition, och välmusklad.
Sedan är väl några av dessa trick lite väl extrema, men sedan får man också tänka på vem ägaren är. I detta fallet är det en ägare som själv utövar parkour, och är säkert medveten om riskerna och hur man förebygger det.
Med det säger jag dock inte att det är okej. Men det syns att de tänkt på säkerheten lite iaf. Till exempel så utövas alla hopp-trix på gräs, eller sand och inte hårt underlag.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Oj, svår fråga! På ett sätt kan man ju tycka att det inte är helt ok med tanke på att hunden inte förstår risken i utövandet så som en människa gör. Den utför tricken för att det är roligt/ägaren vill/få belöning. Samtidigt håller jag med #1 & #2 i att det finns otaliga accepterade hundsporter där hunden utsätts för "onödiga" risker och att detta är helt accepterat. Ägaren verkar dessutom vara medveten om detta och gör sitt bästa för att förebygga eventuella skador, hunden verkar älska det :-)
Känna som någon borde skaffat sig en cirkusapa ist för en hund.
#4 hundar är ett ganska vanligt inslag på cirkus
"På natten är alla katter svarta"