Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 581 ggr
[Mickelinet]
0

Katterna och lilla valpen

Hej, om cirka en månad så far vi och hämtar våran lilla valp på nio veckor. Vi har två katter i hemmet, en som är tre år och en som är snart 1 år, jag undrar om ni har några tips på hur man ska presentera valpen för katterna och det här med maten. Hur gör ni när era katter ska äta?🙂

VildaVittra
2

Mina katter äter uppe på bokhyllan, ställer jag den lägre så är det några andra fyrbeningar som äter upp den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ElLobo
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hos oss får katterna och hunden mat samtidigt.

[heliotrope]
1

Försök få valpens lukt på en handduk eller liknande och rubba av den på katterna och få de att känna igen lukten, gör sedan liknande på katterna och gnugga handduken på valpen. Det brukar vara en bra första grej att göra :-)

[Mickelinet]
0

Okej, tack så mycket :)

LinaK
1

Kattmaten har vi på en byrå så inte hundarna kommer åt den, samma var det när de var valpar. Så det är en bra lösning.

Se till att katterna har ett utrymme där de får vara ifred, typ ett högt klösträd eller ett rum där inte valpen kommer in. Kompostgaller är jätte bra att spärra av och begränsa valpens utrymme 🙂

Lycka till med din valp!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Allumania
0

Katterna äter på diskbänken, bordet eller någon annanstans högt uppe. Kattor (vissa) tycker det är kul att variera mat plats. Vi köppte en hund port (kompost galler funkar oxo) och introducerade dem stegvis valp på koppel och katt på koppel. De tog ca 1vecka att vänja dem. (De var dock ungar båda två)

SuperLimm
0

Min ena katt äter instängd i köket då hon inte äter upp allt på en gång, vilket den andra katten gör så hon får springa lite ut och in i köket tills maten är uppäten. Annars får inga djur vara i köket om inte jag är med.

Den andra katten äter i en inhägnad av kompostgaller i vardagsrummet. I inhägnaden har katterna en liten hallmatta (för dom gillar att äta sin mat på en matta, katten drar iväg maten till hallen annars där hunden äter upp den..) och en klösmöbel de även kan sova på. De kan ta sig in och ut ur inhägnaden genom ett datorbord som står brevid eller genom fönstret som är på andra sidan. 

Min äldsta katt är hundvan sen tidigare och den yngsta katten är uppvuxen med hund så det var inga problem för katterna att vänja sig med min hund. Hunden bodde också redan här när yngsta katten flyttade in. De fick hälsa på varandra genom kompostgaller första dagen sen har dom älskat varandra sen dess.

Se till att katterna har ställen att gömma sig på och komma undan ifall valpen skulle jaga dom eller ifall dom vara vill vara ifred. Gärna höga platser :)

Mvh Linn

Scorpio97
0

Katterna och hunden får mat samtidigt på bestämda tider, sen passar vi så att varje djur äter sin mat. 

När vi skaffade valp (hon är fem år nu, så det var ett tag sedan), så hade vi två vuxna katter. Vi satt med hunden i knät på golvet och lät katterna komma fram och nosa. Sen släppte vi hunden och lät dom fixa det själv. Naturligtvis höll vi koll så det inte blev något allvarligt bråk, vilket det inte blev. Blev lite småfräs bara tills hunden lärt sig att katterna inte alltid vill leka lika mycket som hon vill (; 
Vi gjorde lika när vi skaffade två kattungar till, satt med dom i knät och lät övriga djur komma och hälsa.

//Jessie