Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1693 ggr
Ellenfyrkant
0

Sele med spänne bakom armbåge

Har hittat en sele klassisk modell som jag blivit jätteförtjust i. Men spänner sitter så dumt till att det känns som hundens armbåge ska skavas emot i varje steg. Sitter exakt som på hurtta selarna (Ej Y-selen). Oavsett användningsområde känns detta mindre lämpligt? Men verkar samtidigt vanligt. Jag har tänkt den som en vanlig promenadsele. Kommentarer, erfarenhet?

Mvh Ellenfyrkant

StuteriSolo
0

Om selen sitter rätt ska spännet inte hamna i vägen för armbågen när hunden rör sig, prova på plats så ser du om det blir bra.

russin
0

Spännet på Hurttas Y-sele sitter inte bakom armbågarna på mina, men däremot gör däremot den plastgrej man använder för att korta respektive länga bröstbandet. Det har jag åtgärdat genom att ta bort den och sy fast bandet istället

-Aida-
0

Jag har ett hurta sele med spänne bakom armbågen, de sitter tätt in till kroppen när han har den på sig, så de känner han inte när han går, spännet är också väldigt litet så de märks inte.

russin
2

Men det är viktigt att prova selar, för på många sitter faktiskt spänner enligt mig helt fel - och alltså ofta för långt ner på sidorna så armbågarna "kommer i kläm". Har faktiskt sytt upp/kortat av remmen på flertalet andra selar tidigare just pga det.

Mapel
0

Upplever samma sak! Har en hurtta spårsele och där sitter spännet precis vid armbågen, jätte opraktiskt! Vi har vår sele spänt ganska löst dessutom så man kan till och med höra ibland när han går att han slår i med armbågen! 😮 Hur tänkte de där?! Har testat flera olika storlekar och alla blir lika på. Så vi kommer nog fixa till den på nått sätt.

lillvilda
0

jag har hurtta selar på alla 3 av mina hundar de är i 3 olika storlekar, största 25 kg vallhundsblandis och minsta är 6 kg dvärgpudel. största och mellan hunden har hurtta Y sele och minsta har hurtta H sele men vi har inte upplevt att spännena är i vägen. De har varken haft skav eller slagit i spännet. fast jag håller med om att de ser ut att sitta dumt.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

russin
0

Ops, jag kom på jag faktiskt kortar av remmen där spännet sitter på Hurttas Y-selar. Just för att få spännet högre upp mot ryggen 🙂 Men det är enkelt och kräver bara två raksömmar.

taylor__lambert
0

#7 och en symaskin?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

russin
0

#8 - det går säkert utan, men sjukt mycket jobbigare😉

[Daniela1983]
0

Jag har en likadan. Stort spänne bakom vänster framben, så den är ju inte optimal den selen. Försöker därför använda den så lite som möjligt och använda en annan där inga spännen skaver. Det hörs ibland när armbågen slår mot spännet när han går.

Hurtta i liknande model var mycket bättre, mindre spänne som inte var i vägen.

Hundjägarn94
0

Det verkar som om Hurttas selar inte riktigt sitter bra utan behöver sys om eller väljas bort. Själv använder jag inte sele på min hund normalt, han har halsband när han går i koppel och ett särskilt brett halsband när han spårar. Däremot åker jag skidor med hunden som konditionsträning för oss båda, då har han en Björkis Nomesele. Den funkar jättebra, har inga spännen och kan fås måttbeställd till ett vettigt pris. Känner några som använder Nomesele som promenadsele också.

[Forest]
1

Jag köpte en sele utan att prova på hunden först och den satt som du beskriver ts det var super-rea jag lägger inte ner arbeten på ändra på den. Den satt bra på katten 😉