Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2172 ggr
lillvilda
0

Stressad hund

Jag skulle behöva tips. Alla tips ni kan komma med. Det är långt men jag behöver verkligen hjälp så slå era kloka huvuden ihop.

Jag har en tik på 1,5 år, vallhundblandis. Älskar henne över allt annat och på många sätt är hon min drömhund. Snäll med alla hundar, snäll med alla människor. Skulle inte kröka ett hår på någon av gårdens djur, funkar lika bra ihop med kycklingar, kaniner och höns. Följsam, arbetsglad och vill vara till lags. Hemma på gården är hon underbar och ovärderlig som gårdshund. Följer oss i allt dagligt arbete. Problemet kommer när vi lämnar vår lilla lantgård. Då stiger hennes stressnivå, hon cirkulerar runt runt i koppel, gör utfall (aldrig aggressivt utan stressat, inte mot andra hundar men mot trafik) piper, gnäller och skäller gällt (högt). Vi aktiverar henne både fysiskt och psykiskt men när stressnivån stiger när vi lämnar gården så skulle hon kunna vara hur trött som helst, hon känner de inte.

Hon stressar och flåsar, flämtar, gnäller, stirrar, cirkulerar. Hon stressmjällar något otroligt. Hon har andra problem med, hon jagar sin svans och har tendenser att fastna i andra beteenden också speciellt när vi lämnar gården. Vi kan platslägga henne men hon flämtar och stressar så jag är rädd att hon ska tuppa av.

Vi har lagt allt åt sidan och jag och min man har satsat allt för att aktivera henne på alla tänkbara sätt för att se om det gjorde skillnad men det har det inte gjort. Hon har sällskap hela tiden både av hundkompisar i hemmet och utav oss då jag jobbar hemma. vi har varit en vända hos problemhundskonsult men utan att få ner hennes stressnivå. Det börjar kännas desperat då hon mår så otroligt dåligt så fort vi lämnar gården så det är hemskt att se henne.

Ge mig alla tips ni har. Vad sjutton ska vi göra nu. Hur hjälper vi henne?

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

drika
0

Miljöträna? alltså sitt på ett ställe och bara var där och låt henne kolla in allt och sitt dr tills hon blir lugn utan att göra massa aktiviteter, dem kan ju bli stressade av att få för mycket att göra med:) Annars har jag inget tips tyvärr..:)

Hälsningar

Fredrika

lillvilda
0

Tack. Vi har provat passivitets träning och det är det som vi tänker prova mer av men det slutar ofta med att jag avbryter för att hon det blir för intensivt för henne. Hon stressmjällar, gnyr, flämtar och skäller hela tiden om och om igen tills man nästan blir orolig för hennes hälsa. Det kan pågå i timmar.  jag önskar jag kunde få upp ett film på hennes beteende för jag har faktiskt inte sett en så hög stressnivå på hund innan. Hon är absolut inte vår första hund och vi har haft hundar med dålig bakgrund förut men det här är första gången jag känner att jag kan faktiskt inte hjälpa hunden. Jag behöver all hjälp jag kan få.

Vi funderar på att boka tid hos veterinären och se om de kan göra ett blodprov för att se att hon inte har ökad adrenalin i blodet. Vad tror ni om det?

sarae
0

Har ni provat adaptilhalsband i kombination med Zylkène och beteendeterapi? En hund som är så stressad som du beskriver är i princip omöjlig att jobba med så länge stressnivån är så hög (man når inte fram till hunden). Där kan adaptil och zylkène vara till mycket god hjälp för att sänka stressnivån för att på sikt kunna få ner hennes stresstillstånd till en nivå ni kan jobba med.  Hur har ni aktiverat henne?

lillvilda
0

Tack så mycket för tipset. Vi pratade just om adaptilhalsband ikväll. Vi ska köpa det men jag har inte kollat på Zylkéne det får jag göra. Jag har letat efter någon som kan hjälpa oss ytterligare med hennes beteende men inte lyckats hitta någon. Vi bor i jämtland utanför Åre/östersund och jag ska leta vidare om jag kan hitta någon.

Vi har provat lite av varje för att aktivera henne. hon har ju haft det här problemet sen hon var 4 mån och kom till oss och vi sökte hjälp när hon var ca 7 mån så vi har provat oss fram.

•  agility (vilket hon älskar och då är hon fokuserad men eftersom bilar stressar henne mår hon dålig av resan till agilitybanan)

• vi har provat att dra både släde och skidor och det gillar hon och är vi ensamma på ute på isen på sjön så varvar hon faktiskt ner.

• Vi cyklar med henne (fungerar på skogsvägen långt ifrån människor och trafik).

• Hon har dragit däck. Så det är den fysiska biten

• så vi har provat spår (men hon har svårt att använda nosen då hon blir stressad)

• Vi har kört dogparkour.

• Gömmer godis i skogen. Gör korvspår på gården.

• Hon får leta efter oss.

• Trick hemma, hon kan en hel del.

• Vi kör passivitetsträning i stallet och när vi är ute och sköter våra får.

• lite lydnad, typ egen version av rallylydnad. 

• provat på en valpkurs

Jag tror själv mycket på sökbiten för hennes del. Har funderat på te-sök då hon får använda huvudet men kan göra det hemma i lugn och ro.

Cahira
0

Jag har samma problem med min vallblandis. Jag ska i sommar träna honom att bilen är en trygg punkt stillastående på gården och sedan rulla runt den på gården och träna träna träna i bilen tills den blir en safe zone. Sedan ska jag utöka bilturerna tills dom känns okej och sedan öka svårighet långsamt. Jag beräknar att han ska vara okej bland folk när han är runt 5-8 år och han är 2 nu. Men han blev misshandlad så jag har beräknat en lång tidsperiod. 

Men jag tror att göra bilen till en lya kommer hjälpa iallafall min hund.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Majken!
0

Kontakta Sophie Schelin och se om hon kan hjälpa er.

lillvilda
0

#5 av Cahira

Det känns lite tryggt att veta att någon annan kämpar med samma sak. Jag skulle vara väldigt intresserad av att höra hur det går för dig och din hund i framtiden.

#6 tack Majken  jag ska kolla upp det. Det är hon som har k9 eller hur? jag läste på hennes sida för ett tag sedan för de har problemshundsträning.

Cahira
0

#7 Absolut, och detsamma!

sarae
2

Jag skulle börja med att ta en paus från aktiviteter som leder till ett högt stresspåslag (som t.ex agility), och precis som du redan är inne på satsa mer på spår/sök och annat nosarbete. 

Sen definitivt hutta på ett adaptilhalsband och börja ge zylkène (båda är helt ofarliga, det värsta som kan hända är att det inte fungerar på just din hund) och sedan fokusera på att jobba fram en av/på knapp genom passivitetsträning. Förslagsvis skulle jag satsa på så kallad "filtträning" där man lär hunden att helt enkelt varva ner och slappna av på en viss plats (filt, bur, tröja, musmatta - you name it). Inledningsvis jobbar man med detta i en stressfri miljö där hunden är bekväm i för att förstärka rätt känsla hos hunden när den ligger på filten/mattan/etc. Man värdeladdar filten genom att belöna hunden för kontakt med filten, man går vidare och belönar hunden för att den själv söker filten, för att den lägger sig på filten (frivilligt!), för att den slappnar av på filten osv. Successivt kan man börja lägga på störningar - i ert fall kanske det kan räcka med att sätta på tvn, bjuda hem en granne och sitta och fika (och belöna hunden så fort den söker upp filten och belöna för passivitet på filten).  Ta med filten ut på tomten, ut i skogen - miljöer där hunden ännu är lugn(are) i. Filten ska bli en tydlig signal för hunden till vad den ska göra - ligga på filten. Hunden får helt enkelt en uppgift vilket kan vara till stor hjälp för att få ner stressade hundar i varv. Allt eftersom hunden blir trygg på filten och har en positiv känsla kopplad till den är det bara att börja försvåra och ta med filten till allt jobbigare miljöer. Går hunden upp i stress, bryt och backa tillbaka. Filten får inte kopplas till stress.  Egentligen basic passivitetsträning, men genom att koppla passiviteten till ett föremål blir det oftast en tydligare signal för hunden vad den ska göra (passivitet är ju ett ganska så diffust koncept - särskilt för lättstressade hundar) vilkt kan verka som en stor trygghet för en varvad hund. 

Jag gick själv en filtkurs med min vallhundsvalp (i kombination med "vanlig" passivitetsträning) innan vi gick en valpkurs och jag upplever att det har varit en enorm hjälp för att få henne att varva ner och klara av tuffare miljöer. Har jag bara med mig filt eller bur så stressar hon av väldigt snabbt i de mest stressiga miljöer.

lillvilda
0

jag ville skriva att fast läget kändes djupt hopplöst igår så fick vi en liten ljusning nu på morgonen. Jag kunde klicka henne på kontakt utanför gården och hon tog emot godiset. Ett stort steg för oss.

lillvilda
0

Tack för att ni delar med er med era tips.

lillvilda
0

Tack #9 sarae  För de bra och konkreta tipsen det ska jag absolut köra på. 

skalan för henne stress ser ut såhär

Trygg lugn inne<--tomten-----skogen----->hög stress vid vägen/i bilen

så vi börjar värdeladda inne där jag vet hon kan känna totalt lugn.

Jag ska fixa en bit filt vi lätt kan ta med oss. Tack så mycket.

Agilityn kommer vi lägga på hyllan tills vidare med Nalu. Vill jag träna så har jag ju 2 hundar till. Det är inte värt bilresan dit.

Jag måste kanske tänka om och lägga mitt dåliga samvete åt sidan. Hittills har vi försökt ha med henne på det mesta som hennes hundkompisar fått göra för det känns taskigt att lämna henne hemma när vi tar med de andra 2. Det är kanske inte värt den där långpromenaden med hundkompisarna eller lilla promenaden på fjället när det innebär ett stort stresspåslag och lång nedvarvning för att återhämta sig. Jag får kanske tänka att hon får sitt tills vidare genom sin egna träning runt hemmet och i skogen.

reverse
0

Hundsteg har ju sitt huvudsäte i Åre kommun. Både grundaren Sandra Tellström och Michelle finns där och kanske kan hjälpa dig konkret på plats.

//Lina

sarae
0

#12 det tycker jag låter mycket förnuftigt! Ni har många år på er där hon kan hänga med på allt ni vill göra :D Bättre att ta en paus med sådant som ger ett stresspåslag (i den mån det går) och fokusera på att få henne att funka i de miljöer hon inte fungerar i nu. Men jag förstår precis hur du känner - man vill ju så gärna inkludera dem i allt, helt enkelt för att man vill dem väl och för att de ska "få" lika mycket som de andra hundarna. Jag skulle satsa på att i största möjliga mån utesluta de aktiviteter du på förhand vet ger ett stresspåslag och försöka hitta aktiviteter i vardagen som har avstressande effekt samt att verkligen jobba fram en ordentlig "av knapp" som sedan går att ta med sig ut i tuffare miljöer.

lillvilda
0

#13 av reverse

Vi har varit en sväng på hundsteg och gått hos deras problemhundskonsulter under utbildning. Dom var väldigt duktiga och trevliga och hjälpsamma. Tyvärr kommer vi inte längre nu på de råd vi fick med oss från dom utan känner att utvecklingen har stannat av så därför söker jag nu fler råd och kommer fortsätta leta tills vi hittar vad som fungerar för henne.

[Forest]
0

Våran Donna får mindre stress o mindre stressmjäll när vi bytte foder, vi har helt majsfritt foder numera och det är stor skillnad på tycker vi. Sen att träna i olika miljöer och ta mindre tid så hon inte stressar upp för mycket skulle jag rek, allså kräv mindre och träna kanske i 5 minuter första gången se hur det går. 

Det låter som hon är stressig och osäker, vallhund i sig och visst är det jobbigt då med alla bilar som ska vallas. Gör ett inlägg även på vallhundar i fokus kanske dom har bra tips med?

KickiG
0

Vad glad jag blir av att ni kämpar på med er hund! Jag hade själv en väldigt lättstressad hund, men inte i den nivå ni befinner er i.

Jag skulle rekommendera babysteg. Jättebra att klickerträning funkar utanför gården. Gör det inte svårare för fort dock. Ibland är det bättre att ta det riktigt långsamt.

Jag fick mycket hjälp av Thundershirt-skjortan. Jag trodde det bara var humbug när jag hörde om den först. Sedan hade jag två goda vänner som på var sitt håll testade den och var jättenöjda. Så jag tänkte att testa kan man väl alltid, åtminstone där jag köpte den (i Finland) fick man returnera inom 30 dagar om man inte var nöjd med den. Den funkade fantastiskt bra!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Cahira
0

Jag har märkt med min stressade jycke att bästa sättet att göra sig av med stress är att ge hunden utlopp för stressen, därefter kan hunden lugna sig och man kan komma nånvart i träning. Men det är svårt när det gäller bilar.

Mixie
0

Hundinspiration.se :)

//Mickan