Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1100 ggr
LuLeLo
0

Lösträning med kontakt?

Hej!

När Lotus och jag är på landet vill jag passa på att ha honom lös så mycket som möjligt. Målet är att han på slutet ska vara inom ett lämpligt avstånd (20-30 m) och ta kontakt lite nu och då. Nu tränar vi med långlina och jag belönar varje spontant ögonkontakt, men det går lite segt fram med utvecklingen tycker jag. Han tar inte kontakt särskilt ofta, svårast är det 5 meter fram och längre. Dessutom far han gärna iväg längre än 30 m, och trampar jag då på linan kommer han visserligen tillbaka, men far snabbt iväg igen.

Vi belönar med godis och mat eftersom det är de smidigaste och säkraste belöningarna.

Så, hur ska man träna fram en kontaktvillig, lugn och nära-gående hund?

Tass Josephine

jenmjao
0

Jag gjorde som så att jag sa ordet kontakt inomhus och klickade när hon gav mig kontakt. När hon visste vad ordet var funkade det utomhus (fortfarande mycket segare än inomhus). Jag brukar gå längs en åker där det finns en ganska stor stig bredvid och släppa henne lös, springer hon iväg springer jag åt andra hållet å skriker "IHHHH" eller "HEJDÅ" eller bara låter jätte roligt, då brukar hon vända fort, och jag klickar och ger godis. Jag brukar kasta med leksak tills hon blir trött och sen efter det träna "fot" med kontakt och klicka och ge godis ofta ofta ofta. Hon går perfekt fot inomhus och söker ögonkontakt så hon vet hur man gör, det lättaste är att träna inne först så dom vet vad man menar och dom hajjar väääldigt fort när klickern låter ute :) Det du också kan göra är på vanliga promenader att be om kontakt och berömma. Innan han är lös, så han har lättare att fokusera.

LuLeLo
0

#1 Hm, det där är ganska kravmässig kontakt, är det inte? Jag är nog ute efter mer belöna för hundens beteende, istället för att kräva beteenden. Kan bli en del gräl och besvär när man kräver, tycker jag. Dessutom lyder inte hunden alla gånger. 

Har din hund fin kontakt med dig ute utan att du gör något för att förtjäna den?

Tass Josephine

jenmjao
0

#2 Nej nej, för min hund är det inte kravmässig kontakt, hon har fått mycket belöning för ordet, och jag vill bara att hon ska veta vad det är jag söker efter. precis som med sitt.

Hon är 3år och jag har precis börjat träna kontakt utomhus, går hon fot och tittar upp på mig klickar jag, hon kan faktiskt kolla upp på mig ganska länge för att ha tränat så kort tid utomhus just nu, så det går framåt, men jag ber oftast inte om kontakten ute, om hon inte är helt inne i andra tankar, jag väntar mer på den och klickar. Inomhus söker hon kontakt konstant när man tränar fot, behöver aldrig säga något. Ordet kontakt lärde jag in ifrån första början för att jag ville att hon skulle söka kontakt innan hon åt, innan hon tog en godis jag tappat m.m., därför finns ordet. 
Nyligen har hon INTE vetat vad jag velat under en promenad, på en månad har hon gått ifrån att dra så armen krampar och skita totalt i mig till att knappt dra, gå frivilligt bredvid och frivilligt söka kontakt.