Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 822 ggr
[Plumskaniner]
0

Rädd och osäker.

Vår lilla blandras hane på 7 månaderär väldigt rädd och osäker mot saker som låter. Speciellt bilar. 
Ikväll hände dock något väldigt olyckligt då vi gick förbi en linbana som lät, han skrek, gnällde och skällde samtidigt. Har aldrig sett honom så rädd, han ville verkligen fly från den.
Nu när vi kom hem skakar han hela tiden och jag försöker lugna ner honom så gott det går. Tänker dock på hur det kommer vara i framtiden. Hur blir jag av med sånt här? Vill inte att han ska må dåligt över vardagliga saker som tyvärr inte går att undvika hela tiden..

sarae
0

Jag skulle jobba mycket med så kallad skrammel träning med hunden, för att lära den att bli mer bekvämt med olika ljud och oväsen. Främst genom att lära hunden att själv skapa oväsen och på så vis få kontroll över det obehagliga och minska rädslan. 

För tips om hur man kan göra läs artikeln "Klurigt med oljud" på den här sidan till exempel http://www.jycke-tryck.se/empty_15.html

[Plumskaniner]
0

#1 - Oj det har jag inte haft en tanke på! Låter som en väldigt bra idé! 

Han är dock enbart rädd för fordons ljud samt saker med linkande ljud. Tidigare idag gick vi förbi en vedklipp som lät högt, den kollade han bara lite på, inget mer. Bilar vill han gärna gå några meter ifrån, och skäller efter dom gör han ibland. Hans reaktion mot linbanan var så extrem, det var inte så att han blev lite rädd och ville där ifrån med lite ljud ifrån sig. Utan han sprang för glatta livet och gnällde mest. Tyckte så synd om honom.

sarae
0

#2 genom att lära honom att andra ljud och oväsen (som de inte är rädda för)  är kul  så kan man många gånger att få dem att minska/släppa rädslor för andra saker också :D 

Sen är självförtroendestärkande övning så som parkour och tricksträning också väldigt bra för hundar med olika rädslor.

[Plumskaniner]
0

#3 - Åh ja du menar så, får nog ta och börja med det :D

Vi har bara haft hunden en liten stund, och då kunde han inga tricks alls. Nu kan han sitt och ligg, men han är väldigt kräsen när det gäller godis, så han är inte överdrivet på hugget när jag kommer med godis haha..

sarae
0

#4 är han intresserad av leksaker? Isåfall kan du ju prova dig fram tills du hittar superleksaken som får honom att glömma allt annat och belöna med den :D (mina tjejer hälsar att kampleksaker i kaninskinn är det bästa som finns i leksaksväg!). 

Vad gäller godis, har du provat med torkat kött? Antingen "köpegodis" eller att torka själv? För de allra kräsnaste kan annars t.ex kokta kycklinghjärtan eller annat kött som man klipper ner i små små bitar vara en stor favorit (går såklart att servera rått men det blir mindre kladd om man kokar. Annars kan man torka hjärta, kycklingfiléer, lever eller blodpudding. Testa dig fram helt enkelt tills du hittar det som får honom att gå i spinn :D

[Plumskaniner]
0

#5 - Ja han har en favortleksak, en vanlig i tyg. Den springer han gärna efter, dock vill han inte ens leka med den ikväll efter händelsen… 

Han har bara testat godis från djuraffärer, men ej kött och liknande. Är nog något vi får åka och köpa!

[Forest]
1

Har han alltid vart "spattig" ? Vi fick hem en 10 mån unghund som bott på landet hela sitt liv, inte sett cyklar,mopeder, lastbilar eller traktorer. Hon hade bara sett sina kompisar och se andra hundraser så möta andra hundar kunde mycket väl vara jätte läskigt många gånger. Här gick vi enkelt på promenader utan att fjanta med henne, att försöka trösta gör att man besvarar hundan ja du har rätt det är farligt akta dig. Så mitt tips är sluta trösta :) 

Sen låter det som att ni har mer nervös hund och se lite på foderbiten kan med underlätta. Här sluta vi ge foder med majs i och rätt så snabbt märkte man att ena hundens nerver låg inte utanpå ;) 

Nu när det börjar bli varmare ute kan man enkelt ta o sätta sig på en parkbänk och lära hunden/valpen finna sig i koppla av. Är det svårt så kan man droppa lite godis då o då men belöna den rätt den ska allså inte vara hispig eller pipa/gnälla utan kanske visa ner nyfikenhet på sniffa men inte helt koppla av rätt. Att gå på kurser kan med underlätta för att få tips därigenom. Jag märke med våran ena hund som anser åka bil är pesten ansåg att kursen var rolig därmed vart ändå bilåkandet lite roligare.