Viltspår, vad gäller?
Hej!
Jag har länge velat gå någon form av viltspårsprov med min hund. Jag har kikat lite på skks hemsida om det men inte hittat det jag letat efter. Min cocker är väldigt duktig på att spåra och jag har tänkt lägga ett spår till henne ikväll men jag läste någonstans att på spårprov sparkar man inte upp spårstarten längre utan den är i en ruta så hunden får hitta platsen själv. Kan någon förklara lite bättre hur jag ska börja spåret?
Jag läste att man kan gå anlagsklass och öppenklass, ska man gå anlagsklass först?
Vilka delar ingår i ett spårprov? är det bara bloduppehåll och vinklar?
Är det alltid skottprövning i slutet eller kan man gå spårprov utan det?
Hur mycket tycker ni man ska träna spår med hunden innan man går ett spårprov?
Mvh Linn
Ja du går först ett anlagsprov som är lite kortare.
Ett spårprov innehåller vinklar, bloduppehåll, återgångar och så klart naturens dofter i form av t ex att andra djur kan ha korsat blodspåret under liggtiden. Så störningar från naturen förekommer ju.
Även olika marker påverkar samt vädret den dagen.
Vi tränade inte särskilt mycket innan. Vi hade gått några spår och såg att han fattade poängen. Då provade vi ett anlagsspår som han klarade perfekt. Vi fick bra tips från domaren om hur vi kunde träna med honom. Vår hund är väldigt snabb, för snabb i spåren så vi ska träna på att ta ner hans fart.
Lycka till!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#1 Tack för ditt svar!
Återgångar har jag aldrig gjort, är det bara att gå baklänges där man precis gick och sen göra en vinkel eller hur går det till?
Där jag brukar lägga spår är det berg, lite våtmark (olika blött beroende på väder) mycket ljung och väldigt lite gräs. Ibland blåser det väldigt mycket så hon går utanför spåret (vilket inte är så konstigt) och då kan hon tappa bort sig lite ibland men hon brukar hitta rätt tillslut :)
Jag ska testa att lägga spår på ett annat ställe ikväll, får se hur det går :)
Var det länge sen du gick anlagsprov? Var det skott då?
Mvh Linn
Hej! Här är reglerna för viltspårsprov:
http://www.skk.se/Global/Dokument/Prov-och-tavling/regler-for-viltsparprov-T36.pdf
Där står mer om exakt vilka delar som ingår i de olika klasserna. Skott har man så vitt jag vet bara i öppen klass.
Glömde skriva att i anlagsklass så är får man veta var spåret börjar. I öppen klass så är spårstarten inom ett 25*25 m stort område och hunden ska själv leta upp spårstarten. När du själv lägger spåret så vet du ju var spårstarten är och det är bara att gradvis öka avståndet till spårstarten för att vänja hunden vid att själv leta upp spåret. Det går säkert bra för er!
Tänk på att du måste ha ett tillstånd från Jordbruksverket (minns inte kostnaden) samt också markägarens tillstånd innan du lägger blodspår.
Kolla med ex. din specialklubb, SSRK, om/när de anordnar viltspårkurser. Även Dreverklubben och Taxklubben mfl anordnar viltspårkurser - kolla deras hemsidor!
Du kan anmäla till ett rörligt prov, då får du namn på en provdomare i närheten som du kontaktar och ni bestämmer sedan tid o plats för provet. Dessa provdomare brukar kunna svara på allt möjligt rörande spårläggning mm , fråga gärna om du kan få en privatlektion innan första starten! Be också att domaren tar med pistol eller gevär så du får veta hur hunden reagerar på skott.
För att få gå öppenklasspår måste hunden först vara godkänd i anlagsklass.
Tack för era tips! :)
#4 Är det uppsparkat i spårstarten vid anlagsprov då?
#5 Jag lägger spår på farmor och farfars mark så det är inga problem :) Tillstånd från jordbruksverket (hade för mig om att det var länsstyrelsen?) behöver man väl bara om man använder nötblod?
Jag har gått grundkurs i spår så jag har lite koll men då gjorde vi inga tillbaka gångar utan det var bara vinklar och bloduppehåll. Men det är också några år sen vi gick kursen, jag och min hund, så det kan ha ändrats endel sen dess.
Ska se om jag kan få tag i någon för att fråga lite mer och eventuellt boka tid :)
Mvh Linn
#4 Nej, det är inte uppsparkat.
Du behöver tillstånd från Jordbruksverket om du använder blod av s.k. livsmedelskvalitet, vanligast är väl att man i så fall använder nöt eller gris. Om du använder blod från friskt vilt behöver du inget tillstånd från Jordbruksverket. Du kan själv läsa här: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/blodsparning.4.5aec661121e2613852800010670.html
#7 Visst är det så att man kan använda sig utan plodpulver också? och då behöver man väl inget tillstånd därifrån har jag för mig?
Mvh Linn
Jag har själv aldrig testat men jag har läst att folk använder blodmjöl. Jag vet inte om det behövs tillstånd eftersom jag själv aldrig testat. Skulle tro att det inte behövs tillstånd.