Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8794 ggr
saraceo
1

valp som skelar?

Hej! Min 5-veckor gamla valp skelar. Jag har ju sett det på flera valpar, men man blir ju ändå lite nojjig! Är det helt normalt? Varför gör de det? När kan man räkna med att de slutar göra det?

Lia
2

Vi fick en kull på fyra valpar för 10 år sen. En av hanarna skelade. Vi funderade inte så mycket på det, och han fick ett underbart hem. Det roliga var att ägaren till honom var den enda vi hade kontakt med, så vi fick följa honom lite sporadiskt. Ja, med några års mellanrum. Jag vet inte exakt när det hände, men jag minns i alla fall när han var 3 år att han inte skelade längre. Så i MIN erfarenhet så går det över. Och då är det inte något farligt. Men om det finns fall där det är det kan jag inte uttala mig om, så det får någon annan svara på. Men i Sonys fall så försvann det bara ^^

russin
0

Vad är det för ras ?

[Becka889]
0

Av de bilder jag sett, valpar jag haft och besökt osv så är det rätt vanligt iaf i Schäfern att de skelar lite grann när de är små. Det växer bort efter ett tag, vissa tidigare andra senare. Skulle tro att detsamma gäller även för andra raser :)

Ralktad
0

Min schäfers ena öga hängde inte riktigt med när hon var runt 5 veckor, märkte inte av det när jag hämtade henne vid 8 veckor, och hon skelar inte längre.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

[TeamGolden]
1

Nu när du nämner det kan jag också minnas de kullar jag sett (0veckor-8veckor) hade de flesta valparna lite skeva ögon, inte sett en enda ur den rasen som vuxen som var skelögd, så kan mycket väl vara en sak de växer ifrån. 

Handlar det om raser med väldigt utåtstående/runda ögon, t ex mops & Chihuahua kan de nog vara lite skelögda hela livet.