Seresto, nödvändigt?
Jag kommer inte använda gifter på min hund(aussievalp) då jag misstänker att min förra aussies sociala aggressivitet beror till en viss del på grund av giftet i dennes fästinghalsband som han fick runt den tiden han skulle flytta till mig, samtidigt som hans problem med människor startade. Hört om fler aussies som reagerat negativt på giftiga fästinghalsband och har blivit aggressiva mot människor och hundar. Istället tänker jag ladda upp med Standardt Päls och bärnstenshalsband, om det krisar extra mycket kommer vi ta något giftfritt ört-ish halsband.
-
Absolut. Jag är väldigt väldigt skeptisk till diverse vitlökskurer, bärnstenshalsband och ultraljud man får höra om ska vara effektiva. Jag har använd "gifthalsband" i alla år jag haft hund och kommer ha det så länge det funkar på mina hundar. Skulle jag märka att de reagerar det minsta på det skulle jag byta. Men jag tycker att det är värre med fästingburna sjukdomar än de biverkningar som står på förpackningen, där för övrigt inga undersökningar har visat att fästinghalsband skulle ge aggressiva hundar… 😉
Använde scalibor på min aussie förra året, funkade bra! Funderar på seresto iår, så jag följer tråden :)
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Skulle precis skriva samma sak som #3 ungefär, haha. Hade scalibor förra året och ska antagligen testa seresto iår, då jag har en vattenälskande hund kan han kasta sig i närmaste pöl (eller hav ;-) ) och hört att seresto ska de kunna ha året om i alla väder
Började med Seresto förra året och har inget att klaga på - alls. Huruvida det är nödvändigt att använda fästingmedel tycker jag nog man får avgöra själv då det känns som att argumentera om pest eller kolera. Hunden kan drabbas av biverkningar, visst. Men fästingburna sjukdomar är inte heller lattjo.
Jag skulle vilja använda fästinghalsband. Vi hade Scalibor på jämten första sommaren och det funkade jättebra. Men nu när vi har två hundar, och de gillar att bita i varandra när de leker, så vågar vi inte ha halsband. De ska ju tydligen kunna bli illamående och få kraftiga skakningar om de biter i scalibor. I sommar kommer vi dessutom att ha en ettåring runt hundarna och då går halsbanden helt bort.
I somras använde vi droppar i nacken på dem och de hjälpte inte alls lika bra som scalibor-halsbandet. I år vet jag inte vad vi ska hitta på.
Jag använder ExSpot o har gjort det i många år till flera olika hundar o raser. Är väldigt nöjd med det, dessutom får de öljäst.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.