hund till vän?
Jag hjälper en vän att hitta rätt ras, han har nu en jämthundskorsning som inte riktigt håller för det han vill göra. Han är intresserad av utställning och lydnad eller bruks.
Det ska vara en mellan till stor hund. Pälsvård tycker han om men det är inget krav. Helst lite vakt men inte överdrivet.
han vill ha en hund som kan komma lång inom både lydnad och utställningsringen. Han har ställt flera hundar genom åren med bra resultat och det är det han brinner för.
Med sin nuvarande hund tränar han intensivt på lydnad ca 1-2 ggr i veckan och det är det nästa hund också skulle få. Mellan 5-7 långpromenader i veckan på ca 2 timmar.
Han vill att hunden ska vara lugn och stabil och inget nervvrak. ska kunna ta det lugna några dagar ibland men ändå kunna ge järnet när det väl är träning.
En bra spårhund är ett plus.
Myrtorpets Möss och Kaniner
Vit Herdehund? Har ingen egen erfarenhet av rasen men jag har varit inne på den själv och den verkar passa beskrivningen ganska bra. De är ju lite mildare till sättet än schäfrar har jag hört.^^
Hmm det var faktiskt min första fundering också men jag kan ingenting om rasen.. ska be honom läsa på lite :)
Tycker en sällskapshund vore bättre med tanke på den mängden aktivering. Riesenschnauzer är ju ett val om han gillar pälsvård och kan aktivera hunden mer än lydnad någon gång i veckan och långpromenader.
-
yes, han är ju inne på riesen men som jag fattat det så är det hundar som kräver rejält mycket.. men frågan är då, vilken sällskapshund? en ur rasgrupp nio går bort för han vill ha en hund modell större.
Jag tänker ju någon av de större terriersen kanske vore något.
-
Rekommenderar varmt lagotto.
Vakthund utan att överdriva med hur mycket will to please som helst, kan jämföras med min kompis border collie intelligens & arbetslust.
MEN lagotton är verkligen en arbetande hund och behöver ordentlig & vettig aktivering.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag skulle också säga att Lagotto Romagnolo skulle passa!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Om han gillar spetsar så kanske lapphundarna skulle kunna tilltala honom?
≧◔◡◔≦
det har jag inte tänkt på, ska kolla med honom :)