Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4474 ggr
denizecarmen
1

Cane corso valp tips o råd?

Hej! Det är första gången jag har en cane corso valp och jag skulle vilja få lite råd och tips från alla er hundexperter :) Det va flera år sedan jag hade valp (hade rottweiler då) sist så jag minns inte riktigt hur det va hehe. I vilken ålder kan man börja promenera lite med valpen? Ta med den till stranden osv? Vi bor i Turkiet så det finns inga valpkurser här.. I vilken ålder kan man ta ex antal minuters promenader osv? När kan jag börja träna henne olika tricks, kommando osv? Alla tips och råd uppskattas! :)

nlinds
2

Enligt mig:
Några minuters promenad är inga problem för en valp från 8 Veckor. Du får hålla koll och se hur mycket den orkar, dock ska ej valpen överbelastas. Samma där med stranden, du kan nog säkert ta med valpen, men kanske korta stunder :) Det är även (var för mig iallafall) lätt att tro att valpen är JÄTTE livlig och allmänt "hyper", men det kan också vara så att den är "övertrött".
Jag började träna mina hundar (olika trix osv) direkt när jag fick hem dom :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Iyen]1
2

Jag är ingen expert!
En lös valp rör sig lagom mycket, räkna inte minuter i rörelse utan lär dig att läsa din nya hund.
Strunta i trix, bygg på er relation istället. Lek och skapa ett starkt band och en hund med bra självförtroende och en grundtrygghet.

.

russin
4

Promenader på valpens villkor kan du börja med runt 10 veckor absolut. ut utanför huset och knata omkring och utforska. Kanske sitta där en stund och bara titta på saker. Gå inte så långt själv, utan låt valpen röra sig runt dig istället s tvingas den inte bli uttröttad kroppsligt. Öka sedan långsamt och successivt. En valp behöver röra på sig för att bygga muskler, men inte gå långa sträckor på plan mark - utan kuperad terräng är bättre.

Trix kan man leka fram även med en ung valp, men utan krav och några få minuter åt gången. Lycka till med den "lille" 🙂

denizecarmen
0

Tack för tipsen!! Hon är nu 6 veckor och om 10 dagar (efter vaccin) kan jag äääntligen börja ta ut henne på gården så hon kan börja lära sig att kissa o bajsa ute. Just nu får jag typ ha moppen i handen hela tiden då hon kissar typ var 5-10e minut. Är det normalt?? Bara jätte lite kiss varje gång. Vet att valpar inte kan hålla sig men kan det vara att hon är bekväm o "får" kissa inne överallt så därför hon sätter sig lite när hon känner för det?? Vi har varken kompostgaller eller nån inhängnad till henne (finns ej att köpa här) så hon är i hela vardagsrummet. Kan det va dåligt o göra det svårare att lära henne att bli rumsren nu när hon "får" kissa överallt på golvet?? :( jag är lite paranoid jag vet…

nlinds
1

#4 6 veckor !?

Grace2009
1

#5 Det är Turkiet, lite andra regler då :)

nlinds
1

#6 men ändå .. synd om valpen, de ska inte skiljas så tidigt från sin mamma :(

Karmatarerskanise
2

En sexveckorsvalp ska inte gå på promenader. Inte vara utanför trädgården alls innan det har fått alla sprutor. Definitivt inte träffa andra hundar.

Djurälskaren87
0

Fast Turkiet är väll rätt modernt land:) tänkte du skrev att de inte fanns kompostgaller :) men är hon så liten så är de inga promenader som gäller förnäm hon är minst 8 v

denizecarmen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack :) Ja promenader blir det inte än men vill gärna ha ut henne i trädgården så hon kan börja vänja sig vid att gå på dass ute. Dock är det en del utekatter som går i trädgården. Kan de smitta valpen med sjukdommar? Tex om hon slickar på gräs där en katt kissat eller ja vad som helst hehe. Hon har fått första vaccinet så väntar 10 dagar till med trädgården (som veterinären sa). Men hur gammal ska valpen va innan man kan gå ut o gå lite? Hur många månader? I vilken ålder började ni träna tricks? Hur leker ni med era valpar? Hur lång tid tog det innan era valpar blev rumsrena? Bild på valpen o min perserkatt :)

russin
0

Katten smittar inte vad jag vet med några sjukdomar till hund.

När dom är så små valpar så kissar dom ofta, ofta eftersom dom inte alls kan kontrollera blåsan. Det blir bättre med tiden och det kommer bli färre och färre gånger, fast större och större pölar🙂

Ut i trädgården kan hon gå nu om det inte kutar en massa främmande hundar där - självklart behöver även en liten valp få träna på att känna på uteluften och larva runt lite och utforska. När min uppföda kull var 6 veckor, så var dom mesta tiden på dagarna ute i min trädgård - dom älskade det och sov ofta i blomrabatterna😃