Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3749 ggr
zakkris
0

Ras som kan passa mig?

Jag letar nu efter hund nr 2.

Jag vill ha en hund som gillar att arbeta och som är lättlärd då jag gillar träning och trix och allt sådant. Min nuvarande hund är inte intresserad alls.
MEN då kommer vi till problemet, jag har psykiska problem så ibland kan jag vara ganska låg och då inte vilja träna, vilket kan göra att hunden i några dagar kanske bara får promenader och kanske lättare innomhusaktivitet. Detta passar min nuvarande hund utmärkt då hon hellst vill ligga i soffan hela dagarna.
Jag har letat och letat, men det är otroligt svårt för de står ju inte i någon rasstandard att de kan ha båda delarna liksom, så nu
tänkte jag fråga er, vet ni någon ras av medelstor ras som kan passa in på det jag vill ha?

Chodsky pes är i åtanke:
"Lämpliga aktiviteter för rasen
Chodský pes är en mycket anpassningsbar ras och passar därför utmärkt som familjehund, men mår bäst om den får använda sin energi och intelligens till olika typer av aktiviteter."

Men den är svår att få tag på istället…

Vänligen  döm inte mig, har ni nått att säga om mig, håll de för er själva och skriv bara om ni kan ha raser som passar.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

zakkris
0

Funderar på Chodsky pes, då denne passar till de jag vill ha, men samtidigt är den svår att få tag på istället.

[Teddies matte]
0

Pudel kanske kunde vara intressant? Ex. Mellanpudel.

zakkris
0

#2 men de är väl rätt mkt arbete med pälsen istället väl?

[Teddies matte]
0

#2 Skall du inte ställa ut kan du göra det väldigt enkelt och hålla hunden nedklippt, då krävs ingen annan pälsvård.

zakkris
0

Fast har jag renrashund kommer jag nog även ställa ut då jag saknar detta, hade innan tibetansk terrier ( som för övrigt passar med inom den ramen jag vill ha i hund men som har för mkt pälsarbete ) Nu har jag blandras så saknar utställningarna

[Teddies matte]
0

#5 Aha, hur vore det med någon spets? De tyska spetsarna finns ju i lite olika storlekar. Mittelspitz och Keeshond är ju mer i mellanstorlek.

Alex
1

Vilken storlek vill du helst ha på hunden? Chodsky pes är ju en brukshund, så det är väl kanske inte det lämpligaste valet.

Spetsar kan ju kanske vara ett bra alternativt, finsk/svensk lapphund eller isländsk fårhund, t.ex?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

zakkris
0

Vill ha över 45cm i manken iaf, ja jo jag vet att de är en brukshund, men som de beskrivs och som ja la till uppe, är de även anpassningsbara, vill ju ha en hund med mkt go i men som de dagar jag är nere kan acceptera de och vara lugn.
Har tänkt lite på finsk lapphund med faktiskt, men då kommer frågan till pälsvården.

[Teddies matte]
0

#8 Spetsarna och lapphundarna har oftast väldigt enkel pälsvård, både de tyska spetsarna och finska lapphunden kräver inte mycket pälsvård.

Alex
0

#8 Finska lapphundens päls är väl inte så annorlunda mot chodskyns?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

zakkris
0

Okej, har inte så mkt koll på spetshundar nämligen, har vart uppväxt med schäfer och tibetansk terrier nämligen.

[TeamGolden]
0

Först måste jag bara säga, att gud vad kul att du intresserar dig i Chodský pes, det är en ras jag nyligen läst mycket om då det är det nyaste tillskottet bland bruksraserna. 
  Från början är den en herdehund som ska skydda boskap och den har en del vaktinstinkt kvar vilket man bör vara medveten om. 

Du ska inte känna dig orolig för att du känner dig nere ibland, en hund kan snarare hjälpa dig med hur du känner dig och en hund ska absolut kunna koppla av några dagar utan aktivitet, oavsett ras :-)

Utom Chodský pes finns ju även Schäfer elr Shiloh Shepherd (sök på google är det lättaste, då går det ju dock inte att ställa ut då den inte är erkänd av SKK) annars kolla de vanligaste retriever raserna, flat coated retriever, golden, labrador! :)

JamieBlue
0

Jag hade inte hört talas om chodsky pes innan, så jag tittade på rasklubbens hemsida och där står det att rasen inte är godkänd av FCI, vilket innebär att man inte kan delta på utställningar och vissa tävlingar.  http://www.scpk.se/Fragor-och-svar 

Tänkte bara jag skulle nämna det ifall du missat det, med tanke på att du skrev att du är intresserad av utställningar.

JamieBlue
0

Ah, nu såg jag att #12 redan skrivit det om utställning.

Alex
0

#13 Chodsky pes är godkänd av SKK, så de får delta på utställningar. #12 Syftar på Shiloh shepherd, som inte är godkänd.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

JamieBlue
0

#15 Ok, undrar varför det står på deras hemsida att de inte kan delta i utställningar och vissa tävlingar då. Det verkar ju som att det är en relativt nyligen godkänd ras (2010), så jag antar att pågår ett arbete med att få vara med i alla sammanhang http://www.brukshundklubben.se/hundar/brukshundraser/chodsky-pes/

På rasklubbens hemsida står ju för förresten att man kommer få ställa ut på SBK:s utställningar från och med nästa år, såg jag nu.

zakkris
0

Man kan ställa ut Chodskyn OM de har godkänd stamtavla, vilket de endast får i länder som godkänt rasen, dessa är Finland, Schweiz och Tjeckien. Den är godkänd i SKK nu mera men det finns endast 21 registrerade hundar i Sverige än så länge och dessa är för unga för att ens vara i avel ( så som jag fattade det i Brukshundens tidning ) Men de är på gång, men alla som har Chordskys säger att man helst skall importera dem från Tjeckien, kollade lite uppfödare både i Finland och Tjeckien, och de är inte jätte många hundar som föds under ett år så skall man ha en hund skall man ha mycket pengar för import och hund. Så jag får helt enkelt vänta med den hunden tills jag pluggat klart. Men de verkar vara en hund för mig framöver.

Har vart inne på Schäfer med, eftersom ja är uppväxt med dem, men även sett hur förändrade de är i beteende sen jag var liten, detta skrämmer mig, rädd att få tag på "fel" hund och på¨så sett få mer hund än jag orkar med. Hade jag vart helt frisk skulle ja kunna hantera vilken hund som helst egentligen.

Har tänkt lite på retriverraserna med då kompisen har en golden, men är inte så insatt i hur inavelsarbetet går, om de fått bukt med all dessa höftproblem, som även finns hos schäfer. Flatt har jag sett som så flamsig, kanske har mött fel flattar vad vet jag :P
Labrador, ja de kan ju funka men då skulle ja vilja ha jaktvarianten då utställningsvarianten känns så fet haha, å då blir de en annan aktiveringsgrad helt plötsligt. 

Detta är verkligen en djungel :/

JamieBlue
0

#17 Tack för svar om chodskyn, alltid intressant att få lära sig om en ny ras! 

Du skrev att du inte är så insatt i inavelsarbetet med retrieverraserna, jag vet inte om du menade avelsarbetet…? För inavel tror jag inte är särskilt vanligt. Som du säkert vet kan man ju dessutom se den beräknade inavelsgraden för varje kull om man kollar på köpahund.se  

HD/ED-index kan man kolla på avelsdata. http://kennet.skk.se/avelsdata/

Sugar Mist
0

Chodskyn ska vara rätt tuff och jobbig mot människor i värsta fall har jag läst, och det är ju en brukshund så kanske inte är det bästa valet. Tänker spontant Corgi och Kooikerhondje om du kan tänka dig gå ner i storlek.

-

zakkris
0

#19 Har en hund på 37cm just nu å hon är gränsfall till för liten. Men har en rumänsk hund på g som jag väger om jag skall ta eller inte.