Foderhjälp, bolla idéer med mig!
Behöver några att bolla lite tankar och idéer med. Detta lär bli extremt långt, men mina viktigaste frågor står längst ner i fet stil.
Jag har min Chihuahua hane, han är normalviktig men lite i underkant. Alltså lite för smal men ändå inom ramen för normal.
Denna hund har nu börjat sluta tycka om sin mat. Han äter när han är hungrig men inte annars, vilket antingen blir hela frukosten eller hela middagen, eller lite utav varje. Det att han ändå äter plus att han är 110% sig själv gör att jag inte är orolig att det är något fel utan han tycker nog inte bara om sin mat.
Han äter idag Vom og hundemat till frukost och musch köttbullar till middag. Och jag ser ingen skillnad på att han föredrar det ena eller andra. Vi har testat alla de sorter de har på musch köttbullar(i min stad) och valp, nr 25 och nr 33 i VoH. Inte märkt att någon utav sorterna är bättre.
Kan det vara värt och se om han tycker om torrfoder? Jag vill egentligen inte ge det då jag tycker att han innan han började matvägra mådde så himla bra, han kom upp i ett fint hull, bra päls och hela han var fin. Han har förutom som valp inte ätit torrfoder, utan vi började med färskfoder redan när han kom.
Jag gör helt enkelt så att han får ha framme maten i ungefär 15 minuter, äter han inte så får han inte maten, så han vet att den försvinner om han inte äter.
Det jag behöver hjälp med är, vad kan jag göra för att han ska tycka bättre om sin mat? Jag har hittat något ifrån standart som heter Aptit, kan det vara något att testa? Eller bör jag prova att kanske byta ut ett mål om dagen till torrfoder och se om han äter det? Alla tips, råd eller tankar är välkomna för jag känner att jag inte längre vet vad jag ska göra.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Hur mycket väger han? Hur mycket äter han? Aktivitetsnivå?
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Kan lägga till att hans matvägran började strax efter att vi fick avliva vår andra hund. Vi avlivade Kasper den 18 december och Theo började väl lite smått att matvägra i Januari och sedan har det blivit värre. Det började med att han lämnade lite och inte slickade rent skålen som han gjort tidigare.
Det går även lite i perioder. Ibland så kan han matvägra några dagar men så äter han jättebra några dagar och så fortsätter det. Som att han matvägrade förra veckan lördag-tisdag (åt lite varje måltid) men åt riktigt bra både onsdag och torsdag. Ätit okej under helgen, ätit lite av båda måltiderna. Åt hela frukosten idag men endast pyttelite på middagen.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Hur gammal är din hund? :) Min hane hade inte missat en måltid i hela sitt liv fram tills han blev ca 8 månader och nu äter han lite när det passar, kanske nått mål varje till varannan dag. Han är just nu inte i könsmognad och har troligtvis massa hormoner i kroppen så att äta är plötsligt inte så viktigt. Kan det kanske vara nått sånt för din hane också?
Vi erbjuder mat varje morgon och varje kväll, även han äter färskfoder. Ibland äter han och ibland inte, men vi ser det inte som något stort problem sålänge han inte bli mager. :)
#1 Han väger 2,5 på ett ungefär just nu, bör väga kanske 2,8 för att vara helt perfekt. Jag väger inte speciellt noga hans VoH utan delar den, men skulle gissa på 40g VoH, kanske något mer vissa dagar, lite mindre andra dagar. Och så får han 2-3 köttbullar på kvällen beroende på vad vi gjort på dagen.
Aktivitet varierar, men vi går alltid minst en långpromenad per dag, minst 1 timme. Som hjärngympa kan vi antingen spåra, trix, lydnad eller godissök. Ibland andra saker. Nu när det varit fint väder är vi ute på gården mycket och leker med bollen (han springer runt och jagar den) eller tränar lite agility. Han rör sig mycket.
Märker ingen skillnad på aptiten om vi gjort mycket eller inte.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Om han inte är överdrivet mager så låt han hålla på. Han dör inte av att äta lite sämre en period. Du kan ju prova Standardt Aptit (jag har funderat på att prova då jag har en dam som kan matvägra helt galet i perioder men inte gjort), annars toppa med lite blötmat för katter eller tex kokt kyckling/något annat hunden tycker är galet gott. Problemet med detta är väl att hunden kan börja förvänta sig att han ska få något gott på maten varje gång och sluta äta utan. Jag brukar dock toppa min hunds mat när hon äter dåligt och hon äter ändå bra i de perioder hon äter bra utan topping.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Så länge han är pigg och mår bra skulle jag inte oroa mig. Han har ju ingen konkurrens vid maten längre så då behöver han inte se till att få i sig mat bara för att hindra någon annan att få den.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”