Beteendestörning?
Jag har en tik på 1,5år som jag blir helt galen på snart. Hon är en blandras mellan tibetansk terrier och lapsk vallhund.
Skall förklara lite om henne.
Det jag har problem med är att få henne helt rumsren, hon kissar i soffor, sängar, mattor. Hon bajsar inne varje dag även om vi precis varit ute i en timme. Hon får mat två gånger om dagen morgon och eftermiddag.
Hon är jätte svår lärd när de kommer till allt, det tog mig 7 månader att få henne att sitta på kommando. Än kan hon inte alltid ligga. Att lära henne nya saker är otroligt tidskrävande då man alltid får starta om igen varje gång man skall träna med henne.
Hon är otroligt rädd av sig och skäller på allt nästan. Det går inte att få bort, testat allt utom antiskall-halsband.
Hon klättrar på allt, vilket gör att hon kommer åt allt, hon snor mat, saker, ja allt hon kan komma åt.
Jag ser inte någon skillnad på henne från de att jag hämtade henne till den hunden hon är nu mer än storleken och att hon lugnat sig lite. Det känns som hon fastnat i "valpstadiet". Det känns lite som att ha ett barn med down syndrom.
Kan det vara nått fel på henne i huvudet? Eller skall jag bara ha tålamod med hennes saker?
Har aldrig mött en hund som henne i mitt liv, då är jag ändå utbildad inom hund och uppväxt med problemhundar, då kan ni förstå vad detta gnager mig, har kämpat med mina förra problemhundar och fått dem till de skick de skulle varit om de hade fått rätt ägare från start och så får jag denna hunden, och kan inte hur jag än försöker förstå henne.
Tack för stöd och hjälp. / Anna
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Hon låter stressad. Hur aktiverar ni mentalt och fysiskt? Hur mycket? Hur ser rutinerna ut, hur uppfostras hon? Det är ju två vallande raser i henne, får hon något utlopp för det?
Min första hund, för många år sedan, var precis likadan. Jag valde helt fel hund och helt fel ras, hon behövde något helt annat än det jag kunde/ville ge henne och vi stressade sönder varandra för att båda var så missnöjda. Kände mig konstant otillräcklig och det här med rumsrenheten tog nästan knäcken på mig. Det var som en ond spiral och tillslut ringde jag uppfödaren och frågade vad fasiken jag skulle ta mig till. Tack och lov var uppfödaren jätteförstående, hon insåg att jag gjort så gott jag bara kunde och att det helt enkelt bara var fel hund med fel människa på fel plats. Hon tog tillbaka henne och behöll henne. I vårt fall var det helt rätt! Det var jättejobbigt men jag lärde mig en värdefull läxa, skaffade en hund som passade mig och mitt liv istället, och fick äntligen känna på hur det var att vara en lycklig ägare till en lycklig hund!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#1 Har haft tibetansk terrier innan, en av de problemhundar jag haft.
Jag aktiverar henne mycket mentalt för att hon skall bli trött i huvudet, men även mycket fysiskt, då¨hon älskar att springa. När de kommer till vad jag gör, så när de är mental träning är främst söka efter saker då det är de hon tagit till sig.
Fysisk träning är de att bara släppa henne, kasta bollar, agility i höstas, inte funkat nu under vintern.
Hon uppfostras med lugna metoder då hon inte svarar väl på annan uppfostran. Rutinerna är fasta på de sättet att hon får mat på ungefär samma tid, promenader var 3e timme förutom de två dagarna jag är i skolan då hon är ensam en halvdag.
Vallandet, hon är livrädd för allt vad andra djur heter, hon är på de sättet mer åt tibbehållet att vakta, för trots allt är det de som var tibbens största vikt, att vakta boskapet som de hade. Hade tänkt valla med henne men eftersom hon är livrädd och inte går att få att arbeta framför sig är de omöjligt, hon vill hellre arbeta vid sidan om mig än framför mig.
Skall dock testa spår med henne nu till helgen, då hon är som en plog och hoppas det är nått för henne
Kan det vara så att hon är överaktiverad?

Känner igen mig.. Vårt problem är snarare understimulans. Hon skulle behöva springa lös mycket och bli av med överskottsenergi men jag kan inte ha henna lös för då sticker hon. Får ju inte släppa henne på djur nu heller (hon ska bli jakthund). Det jobbigaste är rumsrenheten. Hon är 9 månader nu och det har inte hänt mycket på den fronten de senaste månaderna..
Skynda långsamt så går det fortare.
Har du testat spåra med henne? Mycket bra aktivitet för lite stressade hundar.
Att kasta bollar och dylikt får du sluta med, inget man skall göra med en stressad hund.
Är hunden veterinärundersökt? Kan ju vara något som är fel också.
Boktips: "Släpp kontrollen lös" - Leslie McDevitt
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Förstår dock inte vart ni får att hon är stressad. De alla forskare sätter upp som stress-beteenden gör hon inte. Det här säger forskare är tecken på stress:
Skällande- hon skäller endast när hon ser/hör nått eller om någon hon älskar inte hälsar på henne.
Darrar/skakar- hon gör endast detta när hon är blöt eller rädd, kan vissa fall göra de på vintern av kylan.
Dreglar- har hon aldrig i sitt liv gjort inte ens på sommaren.
Gömmer sig- gör hon aldrig inte ens när hon blir skrämd.
Överdrivet slickande- hon slickar sig normalt, hon slickar endast när hon varit ute, då tvättar hon rent tassar och rumpa.
Kliar sig- gör hon kanske 3-4ggr på en dag, då oftast öron/nacke, hon är ju trots allt en långhårig hund med mkt hår vid öronen och hon kliar där halsbandet brukar sitta annars.
Så just att ni säger hon är stressad förstår jag inte vart ni får de ifrån. och bollar, hon älskar att hämta bollar hon tycker det är jätte roligt och speciellt om hon får springa långt då hon även älskar att springa.
Hon skall testa spår den 5e, försökte med annan typ av spår men hon förstod inte hur hon skulle göra, så nu blir de viltspår då de luktar mer. Jag tror hon kommer ta de galant men vi får se. Tanken när jag köpte henne va att hon skulle tävla i viltspår.
Veterinärundersökt är hon på de vanliga sättet, jag vet inte hur ja ens ska kunna kolla upp "resten" hon är en frisk hund så vad skall jag göra liksom? Så lätt är de nog inte att kolla om de är nått fel i huvudet på henne.
Ja du skriver först "Hon är otroligt rädd av sig och skäller på allt nästan." Sen skriver du "Skällande- hon skäller endast när hon ser/hör nått eller om någon hon älskar inte hälsar på henne."
Din beskrivning av din hunden är lite oklar. Svårt att ge råd och tips då.
Ett hem utan en hund är inget hem
Jag har själv en lapsk vallhundblandis. En ras som är arbetande hund, vallhunds instinkt som ska kunna arbeta självständigt i flera dagar i rad i hård terräng, springa många många mil under med en helikopter farande över huvudet. Den ska arbeta självständigt och kunna ta egna beslut efter eget huvud.
Någon tibetansk terrier har jag inte haft själv men kollat lite på eftersom jag ett tag var inne på att köpa en om rasen står det
"Som vakthund kunde den ge ett varnande skall om någon fiende närmade sig, men den skulle aldrig ingripa. Den hjälpte till att hålla samman och driva fåren. Genom årtusenden utvecklades den till en intelligent hund med exakt precision och förmåga att dra självständiga slutsatser."
Det är ju en hund med 2 mycket självständiga och aktiva raser i henne. Varav en har inavlat i sig att den ska varna och skälla. När det kommer till att klättra är den en grej som min lapska vallhunds blandis gör oxå. Hund är fullständigt orädd (vilket iförsig också är inavlat i rasen). Min hund klättrar staket, stegar, ja allt. Men då får man hitta ett utlopp för de. Vi kör promenader med dog parkour där hon får klättra under kontrollerade former.
Kasta bollar använder jag ibland på mina oxå men eftersom det är något som ökar stressen i hunden så ska det användas med måtta.
Att släppa hunden lös och kasta bollar kommer inte på långa vägar att täcka behovet hos en hund som kan springa otaliga mil över fjället dag efter dag efter renar. Agility är bra. Nu vet jag inte vart du bor om du har snö på vintern, det har vi så vi kör släde och åker skidor med våra hundar på vintern. Sommaren agility och cyklar.
Har du använt klicker till hunden? det har varit det absolut bästa sättet för mig att lära min lapska vallhundsblandis. Hon låser sig helt på ord som nej eller om jag tappar tålamodet.
Min lapska vallhund är en jäkel på att spåra. Hon älskar det så spår, sök. varför inte träna in henne på nått speciellt. Plockar du svamp så kanske kantarellsök eller något annat roligt :-) Det här är ju hundar som behöver ha ett syfte i livet. Ge henne ett jobb.
Ett hem utan en hund är inget hem
#7 Din hund har inte "fel i huvudet" och det är ju självklart inte något sådant som folk råder dig att kolla upp, det finns mycket annat som kan göra en hund orolig och ge konstiga beteenden.
Du har ju gett tydliga exempel på eventuella stressrelaterande beteenden, det finns inga exakta ramar, stress kan ta sig i utrryck på många olika sätt.