Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3048 ggr
[Daniela1983]
1

Dagmatte till valp?

Hade ni varit det, och passat en 4 månaders valp? Varför/varför inte?

Om valpen inte är rumsren till 100 %, vallar er när ni är ute (ras avlad för vallning) och är väldigt jobbig att ha i koppel, och ni märker första dagen att den inte klarar av att vara hemma ens korta stunder. (skäller konstant då)

Rafflan
1

Om man kan så varför inte? extra pengar och ägaren får hjälp, dock låter du väldigt negativt inställd till denna hund och är det så bör du ju inte vara dagmatte åt den :/

Turast
3

Skulle kunna va det om jag hade tid Dock skulle jag inte vilja LÄMNA min valp till en som går ifrån min valp, ens korta stunder :o om den inte är ensamtränad är det klart att den inte klarar det :/

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Daniela1983]
2

Du behöver inte diskutera mig, ville bara höra om andra skulle passat.  Vad man ser som nackdelar/fördelar med valppassning. För jag var den enda som svarat på ägarnas annons, fick mig att undra om folk inte vill passa valpar.

# 2 Ja men lycka till att hitta någon som kan vara så låst, varken kunna gå till affären eller på ett läkarbesök.. :)

Turast
1

Då skulle jag inte skaffa valp :) om jag inte hade en 100%ig plan med valppassning eller ledighet. Att förstöra för sig själv och hunden genom att lämna en icke ensamhetstränad hund är dumt tycker jag.. Det blir ju svårare att träna ensamhet med en hund som fått dålig erfarenhet av det :/

Hildgrim
0

Jag tror säkert det finns folk som kan tänka sig att ta hand om krävande valpar. Är man bara beredd att ge liknande kostnader som för hunddagis så löser det sig nog. :)

[annakarolinaa]
3

Jag kan tänka mig vara dagmatte till en valp. Ska man vara dagmatte till en valp bör man ju veta vad en valp kräver, tex att dom inte ska lämnas ensamma och att koppel är något man behöver träna på.

Sugar Mist
5

Ja, jag hade kunnat vara dagmatte till den. Och jag hade kunnat lämna min valp hos en dagmatte men inte till någon som inte förstår innebörden av att vara en dagmatte(anledningen till att man skaffar dagmatte är på grund av att hunden inte ska behöva vara ensam, ens korta stunder).

-

Turast
7

Att en dagmatte lämnar  en valp för att gå och handla är ju som om en barnvakt lämnar ungen för att gå å handla

Lon@
0

Jag har varit dagmatte åt en valp - men det var min bästa kompis hund. Tror faktiskt inte att jag skulle ta en främmande människas valp och passa den, det är på sätt och vis ett större ansvar än att passa en vuxen, "färdig" hund. Så mycket som kan gå fel…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Daniela1983]
0

Avsade mig passningen från o med nästa vecka. Hoppas de hittar nån som kan vara hemma med henne hela tiden för enligt ägaren får hon tillbringa dagarna i bilen medans han är på sitt jobb. Dvs ensam nästa hela dagen.

LekGott
0

Jag är dagmatte, några dagar i veckan åt en 6mån gammal valp plus att jag har min egen 5mån valp. Vet va de innebär med valp och det fungerar jättebra för oss :) koppeldragande o ensamhetsträning tränar vi på även hos mig. Kan inte ha en aussie (min egen) o en labbe som tillsammans väger 45kg dragandes varje promenad. Ensamhetstränar labben när jag snabbkurser min egen hund (tar 30sek-1min) :)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LekGott
0

Snabbkissar*

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Karmatarerskanise
1

3 Att vara dagmatte är man just för att hunden INTE ska lämnas ensam. Ärenden fårman ordna utanför arbetstid.

Skulle jag passa en valp som både måste rumsrenhetstränas och behöver uppfostran på promenader hade jag tagit mer betalt än om jag bara skulle vara dagmatte.

Em_
0

Skulle tagit mer betalt för en valp och inte lämnat den ensam.

Tycker det är ok om dagmatten vill lämna en vuxen, trygg hund ett par timmar om man diskuterar det med ägaren innan.

[Daniela1983]
0

Är också av åsikten att en valp bör de betala mer för. De 70 kr jag blev erbjuden i början blev det ett blankt nej till.

moizzz
0

Om jag var vuxen och var hemma skulle jag absolut vilja det. Jag älskar att ta hand om valpar o bära ut dom på gräsmattan o kissa och allt sånt! Det gäller o hitta min dubbelgångare här :)

Hildgrim
0

Vad tråkigt om hunden måste sitta i bilen hela dagarna. Finns det inget dagis i närheten som hen kan ta hjälp av?

#15 70kr för vad? Per dag?

LekGott
0

#17 De flesta dagis tar inte emot valpar som är yngre än 6mån.

70:- dagen?=0
Jag tar 200:-dagen…

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Hildgrim
0

#18 Det finns ju dom dagis som sätter gränsen vid 4-5 månader också har jag sett.

När du tar 200 kr per dag är det vid enstaka tillfällen då eller? Det är nog få som har råd med den kostnaden ifall det rör sig om en heltidstjänst (alltså fem dagar i veckan).

LekGott
0

#19 Finns de säkert med de FLESTA har gränsen vid 6mån just för att dagis inte vill ta på sig ansvar för att rumsrenhetsträningen osv. (Jobbar själv på hunddagis)

Det är mellan 2-4dagar i veckan varje vecka.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

[Daniela1983]
0

70 kr per dag jo. Jag höjde det till dryga 100 kr/dag. Jo de väntar tills hon är 6 mån så de kan placera henne på dagis. Tipsade om några blocket annonser i närheten, hoppas de hittar nån snabbt så hon slipper vara själv..