Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3297 ggr
Toxics
0

Skaffa hund.

Jag och min sambo har gått länge och funderat på att skaffa hund. Vi har egentligen inte krav på storlek, det enda vi försöker ta reda på är vilka raser som är relativt friska och inte har en massa rasbundna sjukdomar. 

Det spelar inte heller så stor roll hur aktiv rasen är, det är något som vi kommer anpassa oss efter. 

Så vad finns det för friska raser? 
Är shetland sheepdog en frisk ras?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Nude]
0

Dansk Svensk gårdshund! "Gårdshunden är generellt en frisk och sund ras med få hälsoproblem."

"Rasen kan räknas till Sveriges ( och Danmarks ) riktigt gamla hundraser."

"Pälsvården är i princip obefintlig på rasen."

"Gårdshunden är en liten, pigg, frisk, sund och mångsidig familjehund som lätt anpassar sig i de flesta situationer. Hundsporterna agility, freestyle, spår, lydnad, bruks och utställning lämpar sig bra som aktiviteter. Många tränar och tävlar också viltspår. "

(En väninna är på väg att skaffa hund, troligtvis en gårdshund, så jag har alldeles i dagarna sökt infon till henne! Eftersom jag har en CCD tycker jag personligen att det här är en perfekt storlek.)

Misarn
3

Läs på RAS som finns för dom raser du är intresserad utav, avelsdatan kan du sen gå in och kolla linjer sen när det väl är dags att kolla kommande kullar, fråga och var envis, att prata om sjukdomar är ett känsligt ämne som många tycker är ett obekvämt ämne. Att bara läsa på skks rassida är oftast helt vilseledande då dom skriver på alla raser att dom är relativt friska. Men om du gräver djupare hittar du betydligt fler sjukdomar.

[Nude]
0

Det finns väl inte någon ras som är helt fri från sjukdomar. Hos gårdshunden kan två sjukdomar förekomma; höftledsdysplasi (HD) och ett fåtal fall av leg perthes (nedbrytning av benvävnad i lårbenet).

Vilken ras man än väljer, så får man förstås kolla linjerna.

Toxics
0

Jag har läst mycket, och jag har som sagt ingen speciell ras som jag vill knyta mig till, utan jag vill ha en frisk hund. Sen spelar rasen inte så stor roll. klart att det finns vissa undantag. 

men vi kanske inte ska diskutera sjukdomar då, utan kanske diskutera friska och sunda hundar. Och det är klart att det är väldigt sällan en hund är frisk från början till slut, de enda jag känner som faktiskt har varit det har varit blandraser. Men jag vill ha en renrasig hund.

Men hur var det med shetland sheepdog, är de friska?

Trodde förr att cavalier king charles var friska, men det visade sig att fallet inte var så. 

Belgisk vallhund har jag hört ska vara frisk, stämmer det?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

-Aida-
1

De beror ju också väldigt mycket på gener om en hund är frisk eller inte, en speciell ras med lite sjukdomar kan få mycket sjukdomar med dåliga gener, kanske en släkt forskning hos en utvald uppfödare skulle göra mer nytta än att rikta in sig på en frisk ras, läser man om raser så står de ju ändå att dom är friska.

SuperLimm
4

Vad vill ni göra med hunden?

Vad kan ni erbjuda när det gäller motion (både psykisk och fysisk)?

Det är svårt att tipsa om friska raser när man inte har en aning om vad för hund ni söker.. Så fundera lite mer på vad för typ av hund du söker. Vad ni vill göra med den, hur envisa ni klarar av att vara osv..

Mvh Linn

Toxics
1

Den ska vi ha som sällskapshund först och främst, men sen tycker jag även att det är roligt med agility, men det är inget måste. 

Vad det gäller motion så kan vi motionera den så mycket som den behöver, men eftersom vi bor i lägenhet så får man välja utefter det också. Border collie exempelvis passar inte. Det ska också vara en hund som kan gå korta promenader ibland, om vi skulle säga att vi blir magsjuka, så sa hunden kunna ta det lugnt en dag utan problem. Men jag tror att det har med träning och uppfostran att göra, inte så mycket vilken ras det är. 
Och sen finns det en del sjukdomar som man kanske kan leva med, typ öronsvamp, det är relativt enkelt och behandla och inget som hunden egentligen lider av med rätt behandling. 

Så lite så, jag tycker det är svårt att veta vad jag är inställd på eftersom jag letar efter en frisk hund =) 

Hoppas att mitt luddiga inlägg är någotsånär logiskt =)

Mapel
1

Sheltien är tyvärr inte generellt en frisk ras, de har en tendens att få diverse ögonsjukdomar. Men det går absolut att få en sheltie som inte får en ögonsjukdom, men det gäller att vara lite detektiv och hitta uppfödare. Jag har själv en sheltie och höll på i säkert ett år för att kartlägga alla kennlar som aktivt jobbade för friska hundar. 

Tyvärr finns det ju få raser idag som inte har rasbundna sjukdomar, det gäller i mångt och mycket att leta reda på uppfödare som jobbar mot friskhet. Och givetvis skaffa en hund som har förutsättningarna för att vara friska (nu kommer jag skriva saker som jag personligen tycker! ) alltså hundar som inte har intryckt nos, är för små, är för stora, har för mycket päls, för lite päls mm. 

Vi valde sheltien för att den passar oss som hund och hittade sedan en uppfödare som jobbade mot friska hundar inom den rasen. :)

vallhund
4

#7 Även BCs o mallar kan ta det lugnt några dagar om man får magsjuka.

Jag har bott med 2 BCs i en lägenhet på 42 kvm, inga problem.

Öronsvamp är inte ärftligt så alla dina argument är relativt intetsägande.

Du/ni borde försöka rannsaka er själva utifrån #6 inlägg ang vad ni vill ha för hund, o vad ni kan erbjuda en hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Em_
3

Jag tror det går att hitta friska raser/linjer på alla aktivitetsnivåer. Jag känner border collies som trivs bra i lägenhet och klarar ett koppla av ett par dagar om de måste. Däremot får de mycket mer aktivitet och motion än t.ex. mina hundar får en genomsnitts vecka. Har ni inga planer på att träna något speciellt så skaffa en sällskapshund. Vist spelar uppfostran roll, men de arbetande raserna är kräver mycket mer av ägaren, speciellt innan de är uppfostrade.

Det man verkligen ska undvika, tycker jag, är raser som har problem på grund av sitt utseende. Extrema utseenden får ofta konsekvenser. Sedan är ju olika sjukdomar olika jobbiga. Jag skulle hellre ha en hund med lindrig patella luxation än en med allergier t.ex. Generellt tycker jag att raserna i grupp fem är hyfsat friska. Som någon annan sa läs i RAS (rasspecifik avelsstrategi, finns länkar på SKKs rassidor).

Klein och mittel spitz tycker jag är friska raser, ibland har de problem med lösa knäskålar (patella) men avelsdjuren testas. De ögonlyses också. Nyligen har man upptäckt PRA, en ärftlig ögonsjukdom. Viktigt att kolla så att uppfödaren har koll på sina linjer om man vill ha den rasen.

Finsk lapphund är också en relativt frisk ras. Man kollar HD, i Sverige har 5% D eller E. PRA förekommer också, det är viktigt att inte båda föräldrarna är bärare.

[Teddies matte]
3

Kolla in rasgrupp 5, de är ofta väldigt friska, ex. de tyska spetsarna, Eurasier m.fl.

SuperLimm
1

Då tycker jag inte ni ska skaffa en belgisk vallhund heller. De kräver rätt mycket mental aktivering så då är det bättre ni skaffar en ras som inte kräver så mycket sånt men som gärna gör det om ni vill göra det. Eurasier kan vara ett alternativ. Som andra skrivit, kolla in rasgrupp 5. Endel av dom kan vara väldigt envisa dock så vet ni redan idag att ni inte kan vara konsekventa och mer envis än hunden så är det kanske en dum idé.

Mvh Linn

Misarn
2

En sak ni också kan göra sen när ni hittat raser som ni velar mellan är att faktiskt ringa försäkringsbolag och höra hur mycket försäkringarna kostar. En dyr försäkring är oftast lika med sjuk ras. Sen kan en ras vara sjukare men att det beror på generna.

Mapel
0

Belgisk vallhund har vi också tittat mycket på. De kräver en hel del och där är det SUPER nog vilken uppfödare man väljer då de kan va knepiga mentalt om de avlats fel. De har även problem med epilepsi, Hd till viss grad. 

Håller med föregående, spetsarna och urhundarna är generellt lite friskare. :)

vallhund
4

#14 Belgare, alla varianter kräver förmodligen mer än vad TS är villig att tillhandahålla.

Mapel
0

#15 Exakt, det var därför jag sa att de kräver en hel del, och har ju som sagt rasbundna sjukdomar vilket TS inte ville ha :)

vallhund
5

#16 det är bara plychundar variant typ
https://www.bordercollies.com/images/732.jpg som inte har rasbundna  sjukdomar?

Toxics
2

Pust! Nu har jag läst igenom allt. 

och det mest hjälpsamma jag har snappat upp är rasgrupp fem! Så det ska jag kika närmare på. 

nej öronsvamp är inte rasbundet på det sättet, men känner ett tiotal människor som har leonberger och newfoundland som har öronsvamp, just för att de har tjocka hängande öron, Nu har ju knappast öronsvampen deras största problem. Men ändå. 
men jag ska ika in femman och så får vi se. Sen är det klart att man kanske inte kan undvika alla sjukdomar, och att jag självklart kommer att kolla upp div kennlar innan jag tar något beslut.

Rafflan
1

Japansk spets

Ska vara ganska frisk, kan träna och köra aktivt men lika gärna ligga hemma i soffan och mysa med bara korta rastningar :)

Viccan92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tax kanske. Bara man ser till att bygga upp ryggmusklerna ordentligt så är det en mycket frisk ras. Kan utan problem ligga i soffan om man är sjuk men älskar långa promenader och mental träning om man börjar i rätt tid vill säga. Mys i soffan är med väldigt populärt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

IngridSvensson
0

Norbottenspetsens och väsgötaspetsen är rätt friska raser. Enligt föraäkringsbolagen statistik iaf.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Fenix_Chicci
4

Bichon Havanais.

En väldigt frisk och långlivad ras som också är väldigt anpassningsbar.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Toxics
0

Oh vad många bra svar! Vad glad jag blir :) men hur tränar man ryggen på en Tax så att det blir bra? :) Diverse spetsat har jag också funderat på, ska försöka hitta kennlar. Är det inte bichon som har väldigt lång päls? :)

Rafflan
1

#23 dock är Tax kanske inge bra om du vill köra agility med tanke på ryggen :) Bichon har lång päls men man kan hålla dem klippta så blir det ingen pälsvård :)

Ktisroinen
0

Beagle har jag fått höra ska vara en av de generellt friskaste raserna eftersom de generellt avlas mer för syfte (jakt) än utseende och rasstandard. MEN de kräver mycket nosjobb (helst jakt eller spår såklart) och de är generellt ingen lägenhetshund eftersom de har en tendens att yla. Dock så är de helt otroliga hundar som man kan göra de mesta med!

Fenix_Chicci
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#23 Jo, havanaisen har väldigt lång päls om man inte klipper den. Om man däremot klipper ner pälsen några gånger om året så räcker det med att kamma igenom pälsen då och då. Vi har en havanais (snart två) och hatar pälsvård, haha, men då rasen är så underbar i övrigt så står vi ut med att klippa ner och kamma igenom då och då för att undvika tovor.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Misarn
2

Vi har Leonberger och känner även andra med New foundland och andra molosser, men det drabbar oftast andra raser också med hängande öron tyvärr, och det var inget som våra hundvänner blev förvånade eller chockade över. Våran tjej Alice har nedsatt imunsystem i och med Hypotyerosen och hon har jästsvamp och en sprucken hornhinna, men det ska normalt vara lätt att behandla men det är verkligen inte roligt för oss eller Alice. Men att välja bort en ras bara för det tycker jag inte du ska behöva göra, det är bättre att du kikar på ärftliga sjukdomar så som hypotyeros, spondyros, OCD, Hjärtfel,skelettcancer, Dåligt spyke och neurologiska sjukdomar. Nu reflekterar jag bara till min egen ras men det är min åsikt. För att leva med en sjukhund önskar jag verkligen ingen och det är otroligt svårt att förutspå om ens valp kommer drabbas av några sjukdomar ,men man kan om man är noggrann så kan man ge det en knuff i rätt riktning till att få en friskare hund.Alla har dom olika genetiska förutsättningar.

Toxics
2

27# Nej det är klart att jag inte valt bort rasen för det, utan det är snarare deras höfter som jag oroar mig över. :(

Viccan92
0

#23 bland annat balans träning som på en boll eller promenera mycket i kuperad terräng. Jag tränar agility med min och känner många som gör det med mycket bra resultat. Min kompis har en 12årig Tax som hon fortfarande kör lite med ibland. Även om hon numera ofta får fel på tiden men hon älskar fortfarande att köra den gamla damen.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

spidey
1

Mina raser, Tax och jack russell, är friska hundar. Ett bra tips kan vara att kolla på vad försäkring för olika raser kostar! En ras som är billig att försäkra= frisk ras. (Dock får en Tax inte bli överviktig för de har ju sin långa rygg vilket kan ge diskbråck.) Jack russell och Tax är svinbilliga att försäkra, enligt min erfarenhet. 

Föräldrarna födde upp dvärgschnauzer när jag växte upp och jag har seriöst aldrig hört om någon som blev sjuk.

Urhundar brukar väl vara synnerligen friska.

Men tycker ni ska bestämma vad ni vill ha hunden till och sedan sortera fram de friskaste raserna bland de raserna som passar in i ert liv. Det finns aldrig några garantier att få en frisk hund.

Tanjis
1

Kolla Welsh corgi Cardigan! Www.migeva.se är vår uppfödare, extremt kunnig och duktig och har en stor kull på g

Toxics
0

Okej, Tänkte höra här hur det är med power puffen? Jag har hört att den har dåliga tänder men det kanske beror på hur man sköter dom? 

=)

lillvilda
6

När jag väljer hund börjar jag alltid med att tänka, vad vill jag göra med hunden, vad tror jag vi kommer hålla på med. 

Så när vi valde hund till dottern så kom vi ner till ett val som JAG aldrig gjort om jag bara gått efter utseende på hund. Kan berätta lite hur vi tänker när vi väljer hund. I absolut i den här ordningen men eftersom vi visste att dottern skulle ha en mindre hund började vi med storlek.

Användning: Hunden ska tävlas och tränas i agility, träna freestyle och klickertränas för tricks. Lite av en showhund som ska passa bra med en 11 åring som älskar att showa. Fungera som en promenad kompis och ingå i en barnfamilj. Utöver det hänga på familjens stora hundar på dvs äventyr. Fungera i en friluftsintresserad familj.

*Storlek: Då tänkte vi mindre hund så hon orkade hålla den även om den är busig unghund (dottern som ska tävla den är 11 år). Bra benlängd för agility. Passande storlek för att passa snyggt ihop med henne i freestyle.

*Pälsvård: Hon gillar pälsvård så gärna någon som skulle pysslas med. Möjlighet att klippa ner pälsen om pälsvården blir för övermäktig för den mindre pälsvårdsintresserade mamman :-P. (fast jag ska erkänna att jag börjar bli mer och mer intresserad även jag).

*Aktiveringsbehov och träningsvilja: Smart ras som överlag är träningsvillig, Hund som ska orka hänga med de stora hundarna springande intill släden och på fjällturer. De motioneras ändå så den lille får gärna kräva lite den med. Ska inte vara en typisk enmans hund eftersom det är "dotterns hund" men som 11 åringen behöver hon hjälp att träna och sköta den så vi blir minst 2 som kommer ha hand om den.  Dottern är dansare och älskar att showa så en hund som är "uttåtriktad" på samma sätt vore kul. 

Vi valde bort terrier då vi haft jack russel förr och de var väldigt mycket terrier och inte så lätthanterlig för barnen. Så snävade vi ner mer och mer och slutligen stod vi där med en dvärpudel. En ras jag aldrig valt bland alla vackra raser som finns (en pudelklippt Pudel är inte min typ av hund). Men det blir en perfekt hund för dottern att få börja sin hundkarriär med.

Sen är man orolig för rassjukdomar så kan man såklart lägga in det oxå som ett krav. Men börja med vad ska du göra med hunden.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

SuperLimm
2

#32 De hundarna har väl dåliga tänder oavsett hur de sköts har jag för mig. De liksom föds med dåliga tänder, att det saknas endel tänder och dom som finns sitter lite fel osv.. Men någon som kan mer om den rasen har nog större koll.

Mvh Linn

knutteknop
1

Australisk Terrier är en väldigt frisk ras, förutom lite patella och tandsten men det kommer du nog inte undan om du vill ha en hund av den storleken och det är väldigt få sjuka individer inom rasen :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

Toxics
0

Vad är patella? =)

exitingsvillemo
0

Powder puffen har bättre tandhälsa än den nakna varianten av kineserna. Inte sagt att den för den delen har bra tandstatus.

Håranlaget sitter ihop med tandanlaget, så ju mer behåring desto bättre tänder, enligt de uppfödare jag har pratat med.

Misarn
0

Patella - lösa knäskålar