Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 10005 ggr
MammaA
6

Blodig slemmig avföring

Min cocker på knappt 1 år har ett tag varit lite dålig i magen. Det började med diarre för ca 1 månad sedan. Först fick han risdiet men då vi inte fick ordning på det så kontaktade jag vetrinär som rekommenderade speciellt vetrinärsfoder Specific digestive support och magen blev bättre. Han gillade inte det precis så han åt inte fulla portioner men allt gick på rätt håll. Så småningom började jag blanda i lite av hans gamla torrfoder (Orijen Puppies) och det gick ganska bra. Han är fortfarande kräsen och inte jätteglad i sin mat. Men idag så  blev hans avföring helt slemmig igen och denna gång var det blod i den. Blev riktigt orolig. Han verkar pigg och glad, gick en lång promenad och allt var som vanligt, förutom bajset. Vad ska jag göra - ska jag ringa veterinären eller kan jag vänta och se hur det är nästa gång han bajsar?

Sjöstjärna
1

Vänta och se hur det utvecklar sig. Det är vanligt med blod i diaréen om hundar är dåliga i magen och oftast är det helt ofarligt. Det är bara tarmslemhinnan som är känslig och skadas av de snabba tarmrörelserna. Så länge allmäntillståndet är bra och det inte blir värre hade jag avvaktat. Se till så han dricker bara så han inte blir uttorkad.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Inkanyezi
1

Du ska ta kontakt med veterinären direkt, och det sär ska undersökas.

drika
3

Det kan ju va problem med tarmen eller så..finns ju mjukmat som dietfoder också som är för skonsam mage som vår gillade bäst. Han kanske inte vill äta så bra för att han tror de va maten som gjorde att han fick ont, vetrinären kommer säkert vilja veta mer än en gång från avföring så jag skulle vänta tills nästa gång men du kan ju också ringa och rådfråga en vetrinär vad dem tycker ifall det är något:)

Hälsningar

Fredrika

Mischa
1

Låter som en irriterad alt. inflammerad tarm då brular det bli slemmigt, är blodet ljust eller mörkt?

Hör med en veterinär om du är orolig.

≧◔◡◔≦

MammaA
1

Ok, jag tror jag avvaktar tills imorgon och ser hur han är då. Svårt att bedömma bldets färg men antar att det var medelfärgat, inte svart iallafall.

Frida B
0

Hur mycket blod var det?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
0

tror inte det är någon fara eftersom han är pigg o normal. http://www.agria.se/hund/artikel/krakningar-och-diarre-hos-hund-0 där kan du läsa lite :)