Valp som smyger
Min valp är nu cirka 3½ månad, han har fått leka mycket med min systers hundar men något jag aldrig sett förut är att han hukar sig och smyger som en katt, han smyger framåt och sen hoppar fram och leker med hunden han smugit på, de springer runt som dårar, sen kan han plötsligt fälla den större hunden han leker med som är boxer/labrador och tar ett bett om halsen, han släpper inte, ser helt fokuserad ut som att han ska försöka döda henne, han ser likadan ut mot sin pipleksak som jag tog bort, ser vi detta beteende springer vi fram och tar bort honom, säger till honom att de är fel, sen brukar de gå bra att bara leka.
Verkar vara en jakt grej han har, men att han biter tag om halsen och de ser så hemskt ut, vill inte att han blir en fara för andra hundar.
Låter som helt normalt valpbeteende 🙂
ååh så då är det ingen fara då?. :O
Nejdå 🙂
Tycker den äldre hunden att det är för jobbigt, får du avbryta och lugna ner valpen, men oftast så så säger den äldre ifrån när valpen blir lite större.
tack för ditt svar ^^ jag har aldrig stött på en hund som gjort så förut. :P
Sånt är helt normalt… Inget du beskriver låter varken obekant eller onormalt på något sätt.
Vuxna hundar säger ifrån ang bitandet. (Min valp HÄNGER just nu när jag skriver i min vuxna hunds hals, och lär få ett nyp från henne inom kort om han inte släpper) Vuxna brukar vara ganska tålmodiga med valpar, men till en viss gräns. Vi människor behöver inte in och peta i hundars umgänge så mycket som vi tror.