6mån valp flåsig?
Har en hundvalp som beter sig konstigt ikväll… Han flåsar, andas snabbt fast han sover, och kan inte ligga så länge. Bajsade inne, vilket han inte brukar, han äter inte färskfodret han annars slukar…? Åt tidigare idag men maten luktade väldigt illa, kan det ha med det att göra? Han äter vom og hundemat.
Det låter som att din hund kan ha ont i magen. Om maten luktade väldigt illa kan den ha börjat jäsa/ruttna, då ska man inte ge den utan slänga. Kan hända om maten legat framme för länge. Märks när man gör hål på korven: om maten är bra så stannar den kvar i plasten, om den börjat ruttna väller den liksom ut.
Edit: Om du misstänker att det är magen, prova att ta en längre promenad trots att det är sent. Promenader och frisk luft brukar lugna oroliga magar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#1 Isf har min hund ätit rutten mat sen han kom till mig och hos uppfödaren. Maten har då tagits ut från frysen sent på kvällen och tinat i kylen under natten. På morgonen åker de fortfarande ut. Min äter också VoH. Så tror inte riktigt att det där stämmer. Han växer så de knakar och är super bra i magen🙂
Dock kan de va så att maten som #0 hunds ätit har varit på väg att bli dålig.
Må gott!!
Nathalie & Lego
Tror det var dåligt faktiskt, det verkade lite mystiskt och tyckte det luktade värre än vanligt. Bara han inte får något värre fel av det iallafall!? Han har bajsat normalt och så, ingen diarre
#2 Låter konstigt. Mat som är bra ska inte pysa ut, och en förruttnelseprocess händer inte över en natt i kylskåp. Jag tror att du missuppfattar vad jag menar med "väller ut".
#3 Avvakta tills imorgon om inte annat, och oroa dig inte! Är det bara att maten har varit lite dålig, så är det ingen större fara. Det är som när vi får i oss något som inte är riktigt bra, vi kan må illa och få ont i magen men blir sällan sjuka. Men som sagt, att röra på sig minskar obehaget!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tack för tipset #1, vi gick en promenad och sen var allt frid och fröjd igen :)
Jag tänker lite på löptider som är hos många så kanske är det detta som även gör han orolig och inte vill äta sin mat.
Måste tillägga. Igår kväll och i morse var han och åt han som normalt. Senare på dagen började han spy, gul galla, samt vid ena gången benbitar från grisrevben han fått. Har spytt totalt 6 gånger, första gången 12-13 tiden idag och andra gången nu i kväll. Bjöd lite mat åt honom nu och han åt, halvt motvilligt först när katten kom och smakade på det. Kan ha varit för att det var lite fruset också… Vad tror ni, behöver jag oroa mig?
Låter som att det är något med magen. Jag skulle ge enbart kokt ris imorgon, det är väldigt skonsamt mot magen, och har han inte slutat kräkas imorgon kväll så skulle jag uppsöka veterinär på måndag.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg