Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1298 ggr
Ellen89
0

4 veckors valp hemma...

Jag pratade med en agare till en Schafer pa 14 veckor pa hund rastgarden igar. Hunden hade svart social redan… Hunden 'attackerade' andra hundar och gomde sig under husse som sedan klappade den. Jag fragade lite om hunden och fick reda pa att dom fatt hem hunden nar den vart 4 veckor!

Jag bara undrar, hur kan det paverka en hund socialt/mentalt osv?

Rafflan
0

wow, hoppas verkligen dem sa fel annars har dem gjort nåt olagligt :O

Klart det kan påverka en valp socialt, men har valpen fått dålig social/miljö träning kan dem bli osäkra och rädda och då reagera så där, och valpar är ju lättare att träna så då får man bara miljö och socialträna dem i deras eget tempo och jobba på problemet så blir det nog bra :)

Jag upptäckte det när jag fick hem min valp, han var rädd för alla människor, hundar, ja allt, han vågade inte ens gå emellan 2 parkerade bilar, men mycket träning och tålamod så blev det bra :)

Ellen89
0

#1 Vet inte om det ar olagligt har i Australien. Det borde vara det. Jo det hoppas jag dom gor :)

Frida B
6

Det kan påverka en valp enormt mycket, och göra den väldigt osäker ja. Den kan få mycket svårare att förstå andra hundar, och därmed bli osäker.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LinaK
5

Visst kan det påverka en valp att bli borttagen från eventuella syskon och mamman innan den är mogen. Genom mamman och syskon lär sig valpen hur man ska hantera vissa situationer (läskiga saker, hur man leker med andra hundar och vart gränser går) och då kan det ju påverka valpen mentalt/socialt i framtiden om den inte får denna "träning" från mamman.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Ellen89
0

Tackar for svar! Tror ni att den valpen med traning kan bli battre? Eller blir det jobbigt till framtiden? Agaren sa att valpen har andra hundar runt om sig ocksa, bla en rottis valp 3 v aldre… hjalper det eller ar det nagot med mamman och syskonen som hjalper pa ett annat satt? Bara nyfiken pa hur mycket vi kan ha inflytande i hundens liv och hur viktigt det ar att vara med mamma… Och vilken alder tycker ni ar bast for en valp att komma hem? Jag har hort 8v, 10v och 12v :)

Mischa
2

Mycket beror ju på i vilken miljö valpen befunnit sig i under perioden.

Var hundumgänget hos uppfödaren olämpligt och miljön överlag undermålig så kan det varit en positiv sak att den kom därifrån tidigt, medan det såklart kan vara lika dåligt omvänt, att valpen lämnar sin mamma och syskon för ett liv där den får mindre socialt utbyte och dålig miljöträning.

≧◔◡◔≦