Vaktar mina kläder
Min ettåriga tik (JRT) är ganska benägen till resursförsvar av sina saker och mig från andra hundar. Jag säger ifrån, hon slappnar av när jag markerar att hon går över gränsen och vänder sin uppmärksamhet mot mig men jag får alltid avleda till annan plats el bara flytta på henne helt för att totalt bryta. (Hon ger sig aldrig oavsett om den andra hunden backar, så jag stoppar så fort jag ser att hon varnar den andra hunden).
Vad mer än så kan jag göra?
Med valpen är det ju inte som med hundar utanför flocken, de kommer mkt bra överens och hon vaktar bara ben och dylikt från honom, inte min person. (Och då på ett normalt "uppfostrande" sätt, inget konstigt att hon inte tillåter valpen att ta saker hon tuggar på liksom).
MEN nu har det tyvärr blivit så att hon vaktar mina kläder från valpen, (valpen får alltså inte komma i närheten av något klädesplagg) och hon tar i rejält. Förstår inte detta riktigt, är det vanligt? För så vill jag inte ha det. Nog för att man kan se till att aldrig ha något klädesplagg liggande framme men så vill jag inte leva. (inhumant att behöva plocka undan efter sig ju!) Känns inte som ett stort problem, men det är nytt det här med kläderna och det förbryllar mig lite.