Extra mjukt godis
Finns det något godis som är extra mjukt? Har en kines som har väldigt lite tänder och har därför svårt att äta hårda godisar, även de som är lite mjukare.
Han har känslig mage och köttbullar/korv blir han dålig i magen av. Ost brukar han få ibland men han är inte så jätteförtjust i det.
Skinka har han svårt att äta.
Let's bite och planet pet kan han inte äta utan att kämpa i ett par minuter, även om de är klippt i små små bitar.
Spelar ingen roll om godiset är klibbigt eller så, har ändå allt godis i en plastpåse i fickan under promenad =).
Så alla tips är välkomna!
Du skulle kunna göra eget godis, jag brukar göra levergodisar. De jag har gjort har blivit mjuka.
#1 Hur gör du dom? :)
Jag gör eget godis till min! Han äter nästsn bara blodpuddig. Så jag delar de i så stora bitar jag vill sen in i ugnen 100grader 1 timme. Då blir det bara en lite hårdare yta och mjuk inåt i.
Leverpastej eller blodpudding kanske kan funka?
Hundarnas favoritfarbror på Djurmagazinet vid oss bjöd nån gång på en liten förpackning "flytande godis" - Det var hemskt uppskattat av lurvarna. Kanske någon här vet vad det heter annars kan jag nog kolla upp det.
Testat mjukmat?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#4 Kan det vara Lick Treat från Treateaters? De ser ut som en deodorant.
Jag använder mjukost på tub ibland, men skulle inte rekommendera det till hundar med känslig mage. Har hört att det finns tuber man kan fylla på själv, typ med lever eller köttfärs som man kört i matberedare med lite vatten. En sort heter Treat Toob tror jag.
här kokar jag kyckling och har som godis. Leverpastej finns väl även på tub numera ? mjukost vet jag många som kör med som godis. Även korv i småbitar.
Min hund gillar leverpastej (för hundar) på tub: http://www.zooplus.se/shop/hund/hundgodis_tuggben/tubidog/249601
Tack för alla svar!
Just nu vågar jag inte torka något i våran ugn då den är trasig. Men ska absolut spara iden till framtiden!
#4 Om det är den som #6 Pratar om så har jag redan en sån. Men den är han inte så glad i. Han har liksom tröttnat på den :P.
#5 Vilken mjukmat? Och isånnafall, hur ska man ge det utan att det blir kladdigt?
#6 Ska testas!
#7 Nja mjukost vet jag inte om jag vågar mig på. Men leverpastej på tub ska jag testa då han älskar leverpastej!
Nä den här var det:
http://dognews.se/2012/12/02/flytande-hundgodis-som-pimpar-maten/
#3 , #4 Jag har hört att man INTE ska ge blodpudding och leverpastej till sin hund, eftersom det är väldigt mycket salt i det! (Ni kanske använder hundanpassat, men ville ändå varna för de som inte vet!)
Det finns ju lick treat annars kanske? Det har jag hört ska vara bra till träning och så. Det är typ som en deo kan man väl säga som hunden får ett slick eller två på som belöning. Har inte provat själv.
Jag har en halvkines här hemma och även om han har fina tänder så vill han helst äta så mjukt som möjligt. Jag har börjat köpa grishjärta och koka det i ca 1 timme på låg värme och sen hacka upp i småbitar. Otroligt gott! Och billigt! Gav 29:90 kr på Maxi för två, nästan ett kilo hjärta! Det rekommenderar jag till alla!! :)
#9 Katt- eller hundmat, det hunden gillar bäst. Kladdigt blir det, men det är det väl värt om det fungerar.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
11. du torkar inte hjärtat innan utan ger det som kokt? det ska jag testa.
#13 Ja precis, kokar som sagt i ca en timme i gott om vatten och inte för hårt. Sen tärnar jag bara upp dom i storleken jag vill ha :) Lillkillen här hemma känner lukten efter några minuter och sitter länge som förtrollad och bara luktar, haha ;P Han brukar få lite i sin mat med. Det håller i 4-5 dagar i låda i kylen (har inte vågat ha prova längre) och det går jättebra att frysa :)
Testa gärna, och berätta vad de tycker där hemma :) Alla jag känner som har provat har det varit jättesuccé hos :)
Mjukost på tub 🙂
Min nakenfis har samma problem, han klarar iofs att äta torrfoder men förstör ju träningen lite när han ska kämpa med godiset, vi har köpt små ganska mjuka ben som är lätta att bryta av i småbitar.
Är små påsar som vi köper i djuraffären med svarta miniben, men kommer tyvärr inte ihåg namnet och verkar vara slut här hemma! återkommer om jag kommer på namnet!
uppdate! Hittade vad dom heter Starsnack minibone
http://www.zoo.se/produkter/hund/hundgodis-tugg/beloningsgodis/starsnack-mini-bones-vom-200g-nobby-hundgodis-svart-200-g.html
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Orijen har jättemjukt godis, superbra om man inte har tid göra själv :)