Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1306 ggr
fredricakarlsson
0

Hund möten..

Hur gör ni när ni tillrättavisar er hund vid hund möten? Jag har en mittel och han träffar ju inte främmande hundar dagligen men när man gör så vet han inte hur han ska bete sig. Så folk tror att jag har en jätte aggressiv hund. Som när man tar med honom till djuraffären så kollar folk argt på en precis som om man är dum i huvet och tar med en aggressiv hund dit. Men han vill ju bara hälsa men han vet inte hur han visar det. Jag försöker tillrättavisa honom och får han att sitta men har låter fortfarande. Han morrar på ett sätt så folk blir "rädda".. Ska jag avleda med godis eller? Men han är inte så glad för godis heller.. Tänkte om jag skulle testa en antiskall halsband och när han blir tyst och kollar på mig så belönar jag med godis.

[Teddies matte]
4

Och vad hade du tänkt få ut genom att "tillrättavisa" och vad menar du med detta? Något antiskäll halsband skall du inte använda.

Du måste förstå dig på din hund och komma fram till varför den gör som den gör, är den osäker/rädd? Isåfall förstärker du bara rädslan genom att göra som du gör.

Kolla in skvallerträning; http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9

Majken!
0

Jag har dels befäst ett beteende sedan tidigare, min hund vet hur jag vill att hon ska bete sig vid ett hundmöte. Hon vet också hur jag agerar, vi hjälps åt. Bryter hon överenskommelsen så väser jag åt henne eller tar i henne fysiskt, kräver kontakt och belönar sedan. Om jag bryter överenskommelsen får jag skylla mig själv om det inte går som det var tänkt. 

Vad har ni för rutiner och inarbetade vanor?

fredricakarlsson
0

#1 han gör så för att han vill hälsa på den andra hunden. När jag tillrättavisar honom så petar jag först honom i sidan och då bryr han sig inte. Sen tar jag i honom och säger till honom att sitta ner och när han gjort det så försöker jag få honom att ta kontakt med mig.

[Teddies matte]
1

#3 Visa istället honom vad du vill han skall göra, han förstår ju inte vad du menar. Kolla in skvallerträning eller på annat sätt lär in vad du vill han skall göra i dessa situationer, det hjälper inte att börja bråka när hunden inte ens har fått lära sig vad den skall göra. Sen när du tydligt lärt in och befäst och hunden vet vad som gäller men inte fullföljer, då kan man göra en korrigering, men inte när hunden inte vet vad som förväntas.

Yuuuhanna
4

Jag tycker den här tråden var intressant och tänkte bara ställa en snabb fråga. För har man en hund som har problem med hundmöten rekommenderas nästan alltid skvallerträning i det här forumet. Skvallerträning är ju jätte bra men allt passar inte alla. Kan inte någon ge fler exempel på hur man kan komma över problem vid hundmöten än just skvallerträning?

Em_
2

Jag har en mittelhane med samma problem. När han såg en annan hund förut var den det enda som fanns i hans värld. Alla former av obehag kopplar han bara till den andra hunden. Petar jag hårt i rumpan reagerar han som att hunden tio meter bort har nafsat honom. Blir jag arg förstärker jag bara hans uppfattning om att situationen är obehaglig.

Skvallerträning är det enda som har funkat för oss. Prova olika sorters godis. De som finns i djuraffärer brukar vara lite tråkiga tycker jag. Man kan torka blodpudding lätt i ugnen eller ha en rå köttfärs i handen som hunden får slicka på. Funkar inte godis så använd en leksak. Boll på snöre och dragrep brukar jag använda. 

Rätt avstånd är viktigt när man tränar. Hunden ska tycka det är lite, lite jobbigt men ändå klara av att vända uppmärksamheten mot föraren. Tror jag började på 15-20 meter, jisses vad jag fick gå omvägar runt folk ^^ Efter en stund eller några träningspass kan hunden slappna av på det avstånd. Då går man närmare, så att det blir lite, lite jobbigt för hunden igen. Jag brukar tänka att om han morrar och skäller är vi alldeles för nära. Ingen idé att bli arg på hunden, jag kräver något han inte kan än. 

Blir vi tvungna att möta en hund på nära håll håller jag honom i kort koppel och går förbi i rask takt, så att det bara är över så fort som möjligt. Ofta blir han lugnare när jag lyfter honom, så ibland bär jag honom förbi. Finns många åsikter om att lyfta småhundar men jag tycker att får vi inte ut något positivt av att träna hundmöte just då så ska mötet ske så snabbt och smärtfritt som möjligt.

LinaK
4

#5 Det rekommenderas säkert för att det är en sådan effektiv metod för dom flesta (finns såklart undantag) Så jag tycker inte det är konstigt att det rekommenderas eftersom det har hjälpt många inklusive mig själv 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Yuuuhanna
0

#7 Haha, ja det har du säkert rätt i! :) Det är effektivt, jag var mest bara nyfiken om någon hade provat andra sätt att träna hundmöten på som varit lika effektivt eller näst intill i vart fall.

fredricakarlsson
0

Ska läsa på om det ni skriver. #6 hur gammal är din mittel? Vart kommer han ifrån, färg mm? Hade varit kul och veta :) träffa inte så många med mittlar här inna :)

[Teddies matte]
0

#8 Skvallerträning fungerar i många fall, men annars finns ju t.ex. BAT.

Betthina
0

Jag har ju inte haft något problem; vet inte om det är för hur jag har lärt dem eller hur mina hundar är helt enkelt. Men jag har gjort som så att varje gång mina hundar har sett en annan hund eller människa eller något annat som drar deras uppmärksamhet så har de fått godis; varje gång. Så har mina lärt sig att "skvallra". Så varje gång de ser någonting så är det jag som är intressant: "Matte, matte, matte, där är en hund/människa/ekorre/vildsvin". 
Har funkat för mig :)

http://thinisens.blogg.se

mingman
4

Jag är en sån där skvallerträning inte funkar. Min hund har helt enkelt inte det matdrivet. Och som vi har prövat olika godis, mat, människomat, flytande, kladdigt, torrt, mjukt, knaprigt, runt, fyrkantigt, blodigt, blått, gult, lila, hemlagat, köpt i butik och alla variationer som hunden kunde tänkas tycka om.

Jag har heller inte det tålamodet som krävs att ständigt gå runt folk med hund, och då jag bor i en större stad är det ibland dessutom oerhört svårt med smala gator och ont om tid.

Däremot har jag inte någon metod att rekomendera. Fidel går upp i stress när han ser andra hundar men vill helst bara nosa en bit bort, så där det är möjligt får han utrymme att nosa på sitt. Ibland passar det inte, då passerar vi snabbt, och om han fokuserar för mycket på den andra hunden försöker jag bryta det verbalt eller fysiskt. När han bryter och fokuserar rätt (på mig) kan jag istället belöna det.

Detta har funkat för oss och har avsevärt fått ner hundens stressnivå i hundmöten. Parallellt med detta har jag lekt mycket med hunden och tränat mycket kontakt, vilket gör att jag blir en mer värdefull resurs för Fidel. 

I början träffade vi mycket olika hundar vilket har byggt upp hans förväntningar och stress vid hundmöten. Detta har jag också slutat med, och nu får han endast träffa lugna, stabila individer som inte leker och stojar hela tiden. 

Helt enkelt:

- Öka förväntningar på mig

- Minska förväntningar på andra hundar

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Sugar Mist
0

Flynn kan ljuda i trånga utrymmen med hund, djuraffär t.e.x. och då avleder jag med godis.

-

Ison
2

Jag har lärt min hund att "nej" betyder sluta med det du gör kom och kolla på mig. Det funkar om man hinner säga nej innan han låst sig på den andra hunden/haren ja vad det nu kan vara. Jag använder alltid ett nej innan mötet och så visade jag min hund lite överdrivet i början att jag fixar det här ta de lugnt. Genom att ge honom lite större utrymme och sen ställa mitt höger ben framför så hela min kropp liksom "tog bort" den andra hunden. Sen minska avståndet successivt. Så fort hunden gått förbi och han skött sig så va de fram med bästa bollen och leka massvis. Nu söker han upp mig per automatik vid 9 av 10 hundmaten. Men det tar lång tid och bryta ett beteende, Ison reser fortfarande ragg ibland men han hoppar inte ut i kopplet och låter som han ska ha ihjäl någon..