Vandra med hund
Någon av er som har erfarenhet av att vandra med hund? Allt från en till flerdagsvandringar… Förberedelser Utrustning Tips och trix Säkerhet Hundvård Ja, alla tips och råd är välkomna. Dela gärna era erfarenheter och tankar. :)
"På natten är alla katter svarta"
Med tanke på de vilda djur som finns i skogen, hur sover man med hunden? Ska hon vara kopplad? Kan en skällande hund trigga rovdjur eller håller de sig undan?
Jag fjällvandrar med mina hundar. De ska klara av att bära sin egen mat och packning, i övrigt har jag inte några särskilda förberedelser.
Vad har du för typ av hundar?
Jag fjällvandrade med min mops när hon var runt 3-4 månader gammal! Det blev mycket "ryggsäcksåkande" eftersom det var jobbig terräng och hon var så liten men det viktigaste är väl nog vatten.🙂Vi vandrade en dag på sommaren och då var i alla fall vatten viktigast.
Hon gick lös när det var planare och inga stup. Sedan bar jag henne när det var farligare klättring. Koppel kändes i vägen när det trasslade in sig i fjällbjörkar och allt vad det var så där hon kunde gå lös utan risker och jag kände att hon klarade det så gjorde hon det.
Vi har bara gjort endagsvandringar med Gilda här hemma i Skåne och någon gång i Småland. Bra vandringskängor/skor tycker jag är viktigt. Ett par stadiga med bra grepp i sulan och som är vattentäta. Har gått i fel kängor i blötsnö en gång. Inte så skönt kan jag säga. Fick gå dyngblöt om fötterna större delen av turen. Vill också slå ett slag för midjebälte (igen). Fri armar är aldrig fel när man ska gå långt. Vi har alltid Gilda kopplad. Dels för att det är säkrast men också för att vi ofta vandrar i Nationalpark och där är det koppeltvång. Större delen av den varma årstiden ska ju hunden vara kopplad i naturen men jag kommer inte ihåg exakt mellan vilka datum det är. Hundtäcke har jag tagit med när vädret varit kallt och regnigt. Hälsn Ann.
åh jag vill också fjällvandra!
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Vi har bara gjort endagsvandringar med Gilda här hemma i Skåne och någon gång i Småland. Bra vandringskängor/skor tycker jag är viktigt. Ett par stadiga med bra grepp i sulan och som är vattentäta. Har gått i fel kängor i blötsnö en gång. Inte så skönt kan jag säga. Fick gå dyngblöt om fötterna större delen av turen. Vill också slå ett slag för midjebälte (igen). Fri armar är aldrig fel när man ska gå långt. Vi har alltid Gilda kopplad. Dels för att det är säkrast men också för att vi ofta vandrar i Nationalpark och där är det koppeltvång. Större delen av den varma årstiden ska ju hunden vara kopplad i naturen men jag kommer inte ihåg exakt mellan vilka datum det är. Hundtäcke har jag tagit med när vädret varit kallt och regnigt. Hälsn Ann.
Ursäkta. Råkade sända samma inlägg två gånger. Trög gammal laptop som man slår lite för hårt på ibland, haha.
Går du långt på ex mkt sten/hård mark eller snö kan skor till hunden vara bra för att inte slita allt för mkt på trampdynorna. Många hundar behöver lära sig att gå i skor så de kan väl va en ¨förberedelse¨ då sen att den bär sin egen packning(mat, vatten osv). Långlina som släpar efter hunden kan vara bra, du slipper gå exakt runt varje träd som din hund gör men skulle de skutta fram vilt så kan du lätt trampa på linan för att hunden inte ska springa efter om den inte kommer till 100% på inkallning.
Va de gäller triggning för vilt tror jag inte det, sällan de ger sig på människor om dom inte känner sig trängda eller vääääldigt hungriga men självklart hade jag valt att ha hunden kopplad för att denne inte ska springa efter eller gå på vilt! =)
Alltid bra att ha med sig ¨första hjälpen¨ om man är långt ifrån civilisation, tabletter mot ormbett och att du kan bära din hund över nacken/axlarna om det skulle hända nåt (alla hundar gillar INTE detta).
Må gott!!
Nathalie & Lego
#3 Har vandrat med många hundar, från toypudel på 2 kg till rottweiler på 34 kg.
#9 Jag skulle inte rekommendera skor, risken att en sko kommer skava på benet ser jag som väldigt mycket större än att trampdynan ska nötas sönder av en dryg mils promenad om dagen oavsett underlag.
#11 Visste inte hur långt de skulle gås! En jag känner gick upp och ner för kebenikajse med sin kelpie och hade skor bak men inte fram och framtassarna va väldigt sköra efter de. Vi har även en på mitt jobb som alltid går med skor så skava tror jag inte som gör om man köper rätt storlek.
Må gott!!
Nathalie & Lego
#12 Jag förstår inte varför man ska ha skor om hunden inte redan har en skada, alternativt visar sig behöva extra skydd under vägen. Har aldrig upplevt att underlaget skulle vara ett problem då hundarna klarar det mesta av strapatserna mycket bättre än jag själv gör under våra vandringar.
#13 sa aldrig att man va tvungen att ha de men om man går en hel dag på ex berg/afalt eller annat hårt/slitsamt underlag han de va snällt för trampdynorna. Visste inte hur långt man gick så där av mig förlag! Kelpien som gick upp o ner för kebenikajse hade inga skador men "förstörde" sina framtarssars trampdynor då hon inte hade skor på dessa… Dom gick dom mkt längre än 1mil på en dag så då behövs de säkert inte. Det var bara ett förslag om man vet att man ska gå mkt på hårt/slitsamt underlag
Må gott!!
Nathalie & Lego
Åh vad kul! Det där måste jag göra ju!:D
Jag har vandrat i bergen i Norge med hund (va ute 1-2 veckor) Vi åkte med husbil dit och sen vandrade vi upp i bergen eller paddlade kanot/fiskade. Som andra säger så är det super viktigt med bra skor att vandra i och att man har gått in dom så man inte får skoskav, är också viktigt att du hittar en bra väska så du inte får ont i ryggen! Första hjälpen kit för dig och hunden. Jag tyckte det va jätte smidigt med midjebälte när jag hade hunden kopplad. Andra små saker som är bra att ha är en bra kniv, tändningstål, något enklare tilltugg m.m. Skickar med lite bilder ifrån mina vandringar med min bror;)