"Kamphundar" i tv
Det ska pratas om "kamphundar" hos Malou efter tio som börjar nu i tv4. Jag gör citationstecken vid kamphundar då det för mig är ett lite för vitt begrepp.
/Christine
Någon som vet om det går att se i efterhand på datorn?
#1 Ja, det skall det göra.
Det är Irene westerholm som skall göra lite PR för sin nyutgivna bok, "kamphundsboken" som jag förstått det och även tala lite generellt om kamphundsraser.
≧◔◡◔≦
Mamma tittade på det och sa att det var bara positivt prat om hundarna, även att hundar hamnar i fel händer och att det finns många som inte ska ha hund av något slag alls.
Har inte sett själv ännu så ska inte ge en personlig åsikt än.
Vad ironiskt, för en gångs skull satte jag på TV:n när jag väntade på att datorn skulle starta, då var det Malou efter tio och jag tänkte "äh, ointressant" och bläddrade vidare.😂Får väl kolla det på TV4 Play då.
http://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio
Edit: Varför hatar världen mig?
På den sidan finns bara från den 24:e, 25:e och 27:e!!! (startar om 22 timmar säger det). Men inte från idag. -.-'
Det ska visas NU på fyran. :)
Såg det och upplevde det positivt!
Togs upp om just begreppet "kamphund", det slogs hål på några myter kring "kamphundar" som ex att de låser käkarna, bra och tydlig förklaring om att det förekommer mycket blandisar/oreggade hundar som benämns kamphundar på grund utav de raser som de innehåller. Författaren tog upp just att det ofta kan vara raser (blandraser) där egenskaper "krockar" vilket skapar problem med hundarna samt att dessa raser, på grund utav samhällets syn och diverse förutfattade meningar, drar till sig fel sort människor som i många fall inte ska ha hund över huvud taget. Det togs även upp att alla hundraser kan bli aggressiva och bete sig illa i fel ägares händer…
Sade hon i början "i Danmark sedan ett år tillbaka"? Det var ju 2010 man förbjöd alla de där raserna, förutom några som var förbjudna sedan tidigare. Och så är de flesta av de raserna inte kampraser alls, utan vakt/herdehundar.😛
Lustigt när de pratade om barn och om hon borde vara orolig; det vissar på hur lite folk vet om "kamphundar" och varför olika hundar biter. Just "muskelhundarna" för att använda ett mer brett begrett som innefattar raser som inte klassiskt använt som kamphundar också, är ju ofta de mest toleranta av alla hundar, med hög smärttröskel och enorm tillgivenhet och tolerans för sina flockmedlemmar.
Däremot kan det vara raka motsatsen, iaf. inom raserna med vaktinstinkt, med främmande barn (och vuxna) som inte anses tillhöra flocken.
Och så när en hund skadat eller dödat en annan hund, så skriker folk alltid "Tänk om det är ett BARN nästa gång??!!!!!111ett" (och jag stönar och suckar enormt högt när jag hör eller läser det), som om hundar bara råkar slå käftarna om vad som ligger närmast.
De fattar inte att de allra flesta hundars aggression, territorialitet eller vad det nu är som får dem att bita (det finns ju massor med olika orsaker) är ofta väldigt specifik, och de attackerar inte bara folk och fä hur som helst.
Sedan angående lydnaden… trick för godis har ju ingenting att göra med en väluppfostad hund, jag hoppas folk förstår det. Lydnad är människopsykologi, att få en hund att göra något den inte annars skulle göra, uppfostran/disciplin är hundpsykologi, att få en hund att inte göra något antisocialt eller annat förbjudet beteende.
En hund kan kunna avancerad lydnad, och sedan gå och bita ihjäl en Chihuahua. En annan kan vara hur balanserad och harmonisk som helst, men inte ens kunna sitt eller stanna. Det är helt olika saker.
Det sämsta med den här typen av inslag är att det aldrig finns någon programtid att avvara vilket också gör inslaget ganska "platt" och nästan meningslöst.
≧◔◡◔≦
Har varit sjuk ett tag nu och kollat lite på det programmet. Missade tyvärr hundinslaget. Men jag blir så sjukt irriterad på Malou. Ämnena är intressanta, gästerna är intressanta och så sitter hon där och ställer så ledande frågor att de bara kan svara en sak. Hon har liksom bestämt innan vilka svar hon vill ha så det blir tillrättalagt och pk. Kan hon vinkla fakta eller tolka lite fel så det blir dramatiskt gör hon det. Ah! Tur att internet finns så man kan hälla ut sin frustration någonstans :P
#7 Känner igen mig i ditt sista stycke där kring fostran och lydnad.
Min mosters hund är totalt okunnig vad gäller sitt, stanna, ligg m.m men är en hund som verkligen inte gör en fluga förnär medan min farmors hund kan sitt, tass, ligg m.m men har bitit både mig, min storasyster och även morrat väldigt illa åt min lillasyster. För att nämna några som den varit otrevlig med.
En f.d granne till mig hade full pli på sina hundar, de var lydiga. Mycket lydiga! Men ändå har min farmor stått ut med flertalet attacker ifrån ena hunden då hon varit på promenad med sin och jag själv har stått och försökt försvara både mig själv och min egna hund ifrån grannens, då, två hundar. Mycket lydiga och kunniga hundar men inte alls socialt uppfostrade!
#9 Något jag stör mig fruktansvärt mycket på är att hon ställer en fråga, sedan när hon fått knappt halva svaret så avbryter hon och ska ställa en annan fråga - respektlöst tycker jag och otroligt jobbigt att lyssna på!