Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 19793 ggr
Siggemyvovve
0

Vilken flytväst?

Hejsan!

Familjen tänkte ta med Sigge ut i båten i sommar och nu letar jag efter en bra flytväst.

Jag har hittat en del men kan inte riktigt bestämma mig för någon av dem. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig?

De jag har hittat är de här:

Flytväst 1 - http://www.clasohlson.com/se/Flytv%C3%A4st-Baltic-f%C3%B6r-hund-katt/Pr311278003 Billig och enkel. Inte "klumpig" som vissa andra är. Den har ingen magplatta men är det verkligen nödvändigt?

Flytväst 2 - http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2749.102198/baltic-hundflytvast?kb=1&gclid=CKXTyNbE5bcCFTJ6cAodqREAhQ Inte så jättestor skillnad från den förra men den ska tydligen vara en test vinnare.

Flytväst 3 - http://www.hooks.se/product.aspx?productid=045650&deptid=1131&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC  Den är billig men ser enligt mig lite klumpig ut, eller?

Flytväst 4 - http://www.jula.se/hundflytvast-650363  Liten, smidig och inte speciellt dyr.

Har någon en av de flytvästar jag länkade? Kanske någon har en annan bra, inte speciellt dyr att tipsa om? Sigge väger runt 12 kg. :)

League
0

Nico har Baltics hel-orangea flytväst och den är vi nöja med, minus är att det inte finns magplatta men hunden kan röra sig naturligt i den.

Hade jag köpt en flytväst idag (våra är dryga året gamla) hade jag köpt julas gula hundflytväst, den verkar sitta som den ska, man kan ändra mycket på den och så är det reflexer på :)

russin
0

Mina hundar har Baltics flytvästar från Clas Olsson - dom fungerar hur bra som helst.

lambero
0

Jag har en Baltic Special till min ena hund. Jag gillar den skarpt, men jag tror att de Baltic som du länkade till fungerar bra de med.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

russin
2

Man får prova bara - för min större heeler har den som är för hundar mellan 8-15 kg. Hon väger 8,2 nu men den satt perfekt redan förra sommaren när hon vägde 7 kg.

Den för hundar mellan 3-8 kg passar perfekt till min 5 kilos, men är väldigt liten för en grövre 7 kilos hund🙂

Elin-Li
2

Jag tycker hurttas flytvästar är bäst

// Elin-li, 

LillPom
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade som du också problem med vad jag skulle välja :)

Jag beslutade mig för EzyDogs flytväst! Den är testad som Hurttas men inte alls lika dyr :) 250 kr kostar min. 

Bra kvalité! Nu var min för stor men de kommer en mindre storlek :)

Siggemyvovve
0

Tack för alla svar!

Blir nog Baltic västen som League och Lo-katt har. Möjligtvis Baltic Mascot västen, har rabatt på den på DjurMagazinet också. Jag får pröva och se vilken som passar bäst!

tjoopa
1

Vi köpte en Hurtta idag :) Dem sitter bra och magplattan under gör att man kan lyfta upp hunden ur vattnet utan att det gör ont :)

Driva
3

Jag skulle inte köpa en utan magplatta. Har en sådan till min ena hund och man kan inte lyfta henne i den flytvästen. Till min andra hund har jag magplatta och det är supersmidigit för då kan man hjälplyfta hunden utan problem.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Kitten86
0

Jag skulle ALDRIG köpa och använda en flytväst utan magplatta på min hund. Om olyckan väl är framme och man ska lyfta tag i hunden så kommer flytvästen utan magplattan trycka på revbenen med stor risk att du skadar hunden! Men är ju upp till var och en hur man vill göra.

Har både en större och en mindre hund och båda har jag kunnat assistera i/ur båten med hjälp av flytvästen utan att någon av hundarna upplevt obehag eller blivit skadade.

Flytmässigt har nog flytvästarna samma funktion, och är lika bra, dock (oavsett magplatta eller inte).
Jag använder mig av en flytväst som påminner om den från Hööks, med magplatta. Fungerar superbra!

LillPom
0

Jag kan instämma om magplatta! De är super bra! De var ett krav också för mig :)

russin
0

#9-10. Jag kan absolut lyfta mina i flytvästen utan att ska dom. Det är två remmar och knappast troligt att revbenen trycks in av dom…

Dock kan det vara skillnad på om det är en megastor hund eller en mindre, men inte blir mina skadade ( 5 och 8 kg) av om jag lyfter upp dom i handtaget.

Nu brukar jag ändå sällan lyfta enbart i handtaget, men om jag så skulle är det ingen fara.

[cindrus_89]
0

http://www.ekipage.nu/mobile/product.html/baltic-hundflytvast-special Jag har baltic special till min hund. Dyr men super bra. Vi e mycket på sjön å den e lätt å smidig för hunden. Bra remmar å handtag med. Men e man inte på sjön mycket kan man lika gärna köpa den billiga. .

Loveradio
0

Har en från Baltic, har dock inte testat den än. Men gillar hur smidig den är.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Ruzicka
0

Jag har flytväst nummer ett och är supernöjd. Jag letade aktivt efter en utan magplatta eftersom jag har en kortbent hund, hade han haft magplatta hade han inte kunnat röra sig i flytvästen. 😂 Jag har inga problem att lyfta honom ur vattnet i den och han verkar inte tycka det är obehagligt heller, men så är han inte särskilt tung.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Siggemyvovve
0

Oj, nu blev det svårt igen, hehe ;)

Jag tror inte att 2 remmar skadar dem men det är nog ändå mer behagligt för hunden med magplatta. Sen har de flytvästar med magplatta som jag har kollat på varit ganska klumpiga. Jag gillar baltics västar just för att de är smidiga.
Själv tycker jag att det är viktigare att de är sköna när hunden bara är på båten. Det är inte speciellt ofta hunden hamnar i vattnet, hoppas jag.

Jag får helt enkelt ta med hunden och prova västar antar jag :)

Siggemyvovve
0

#13 Jag har kollat på Special också men tycker att den är lite väl dyr för 1 vecka på sjön i sommar. :/

Kitten86
0

Det finns flytvästar med magplattor som inte är lika klumpiga som vissa kan vara. Det är ju så olika mellan märken.

Bl.a Hurrtta eller Ruffwear har smidigare västar som ändå har magplatta. Oftast blir en flytväst "klumpigare" i sitt utförande för att den ska gå att anpassa efter varje individ.

Lathundarna
0

Vi kör på Baltic (ska försöka sparka liv i symaskinen och korta remmarna dock). Ingen magplatta på denna modellen, men visst sjutton går det att lyfta utan att han skadas. Får man bara upp hunden såpass att man får in armen bakom frambenen så kan man lyfta betydligt bättre/starkare/snabbare sen. Skulle aldrig lyfta en hund hela vägen (oavsett hur långt lyft det handlar om) i enbart flytvästen/handtaget då det inte finns några om helst garantier för att västen håller för det om hunden väger lite och kanske rör lite på sig ev sprattlar i panik.

russin
0

#19 - vilken fin Baltic modell🙂 Ser tunnare och smidigare ut än dom vanliga "billigare" sorterna. Kan tänka mig den är kanon om man ska åka båt längre sträckor (bekvämlighet) och för att simma med o flytväst behövs då.

Mina Baltic sitter bra och hundarna verkar bekväma. men för timslånga båtfärder kan dom nog bli varma i dom, då det är något tjockare material än den svart/gröna på bilden i inlägget ovan.

Lathundarna
0

#20 Den är väldigt nätt. Smidig att stuva undan, stör inte hunden under tiden hunden är aktiv i vattnet, torkar fort, hunden slipper koka under, etc 👍

Loveradio
0

Slänger upp en bild på min

Frida&Chira
0

Min tjej har en flytväst som kommer ifrån Gekås. Kostade mig 99:- och har magplatta. Detta är hennes första sommar men än så länge tycker jag att den fungerar utmärkt på henne. 

Fastän där finns en magplatta så upplever jag inte västen som klumpig. Hon simmar fint i den och den hindrar inte rörelserna.

Driva
0

#19 jag har problemet att andra lyfter min hund i flytvästen, eftersom hon är ganska liten och det tydligen inte går att motstå när det finns ett handtag. Nu har jag tom skrivit på flytvästen "lyft inte" och då har det blivit bättre. 

Men eftersom jag har små hundar behöver de lyftas ganska mycket och med mag plattan är det enkelt att "hiva" upp de en bit. Det hade jag aldrig gjort med min hund som har magremmar, men med magplatta fungerar det.

Set också att på din hund är inte den bakre remmen så långt bak. PÅ min hund sitter den under den mjuka delen på magen….

Besök min blogg: http://bumpi.se

Visper
0

#19 var har du köpt den västen?

League
0

jag har en sådan som i inlägg #22 den är super på små hundar :)

Lathundarna
0

#24 Har aldrig fattat det där behovet av att lyfta andras hundar för att de "är så söta". Råkade ut för det ett par gånger med cavalieren när han var ung, och tredje gången brakade hela helskotta ut då jag ruttnade 😛Sen dess har det varit lugnt 😃

#25 DjurKompaniet.

CelsiusT
1

Skulle aldrig köpa en flytväst utan magplatta. Om hunden hamnar i vattnet och flytvästen ska hålla hunden uppe så är det ju som om man tar i handtaget på ryggen och lyfter hunden (vattenet får ju flytvästen att lyfta vilket lyfter hunden). Har man då ingen magplatta så hänger ju hundens bröstkorg endast i två remmar, känns inte okej i mina ögon.

Jag har en som är samma modell som hööks (exakt lika dan fast köpte den för 99:- på rabatt på min djurbutik). Inte särskilt klumpig tycker jag (på min BC) och vi som bara åker båt några gånger under sommaren tycker det duger gott med en sådan!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lathundarna
1

#28 Fast va? Sitter flytvästen bra på hunden så ska inte trycket mot bröstet bli såpass högt som vid ett lyft - oavsett magplatta eller ej. Samma som för oss. En flytväst som sitter bra glider inte upp över öronen när man hamnar i vattnet. Då är den för stor alt sitter för illa.

CelsiusT
1

#29 Alltså när hunden ligger i vattnet är den ju inte uppe vid vattenytan. Men flytvästen i sig strävar ju efter att vara ovanpå vattnet. Det gör ju att flytvästen ger ett visst tryck under bröstkorgen på hunden.

Ja såklart blir det ju inte som om hunden hänger med hela sin vikt i flytvästen, vattnet tar upp stor del av hundens vikt. Men det blir ju som om du lyfter i flytvästen, då blir det ju ett tryck på bröstkorgen från banden. Har du en magplatta så vet man ju säkert att det blir en bra tryckfördelning. Men har du dom där äckliga smala nylonbanden så blir det ju punkttryck från dom. På en mindre hund kanske det inte märks så mycket men en större hund så hade jag aldrig använd en väst utan magplatta.

Loveradio
2

#30 Äckligt smala nylonband? Det är rejäla band på Baltic.

CelsiusT
0

#31 Dom jag hållit i utan magplatta har varit förhållandevis smala nylonband, kan inte säga vilket märke det varit.

Lathundarna
2

#30 Fast har man en hund över 10 kg ska man inte hålla på och lyfta hunden i handtaget hur som helst. Då bör man endast använda handgaget som "lift" tills man får hunden såpass att man kan få in en arm bakom frambenen. Finns som sagt inga garantier för att flytvästen håller vid såpass hög belastning samt ev sprattlande hund. Plus att det är bästa lyftet för att få upp en hund effektivt på land igen.

CelsiusT
1

#33 Jovisst. Men jag pratar inte om då du ska lyfta hunden ur vattnet med flytvästen (gör man det så skulle jag inte vilja ha nylonband ens på en liten hund). Jag pratar om att hunden ligger i vattnet och då strävar hundens kropp neråt och flytvästen uppåt.

Loveradio
1

#32 Banden på min Baltic är 4 cm. Så dom är rejäla. Jag var noga med det när jag valde flytväst. Sen är Baltic ett märke som tillverkat flytvästar i många år, så dom vet vad dom håller på med. Är inget billigt skräp.

CelsiusT
3

#35 Men dom lever inte upp till mina krav.

Loveradio
6

#36 Okej *antecknar*

Lathundarna
0

#34 Jag vidhåller att om banden på något vis skapar obehag på hunden under tiden hunden är i vattnet - då är det läge att köpa en av bättre modell och passform. Vilket ibland kan kräva att man slutar tänka med plånboken om man spenderar mycket tid till sjöss/havs (vilket bl a vi gör). En hunds flytväst ska skapa lika lite obehag på hunden samt begränsa hundens rörelser lika lite som våra egna gör på oss.
Dessutom, om de flytvästar med remmar hade skapat såpass stort obehag och skulle vara direkt farliga för hunden - då skulle t ex inte Baltics västar rekommenderas för hundsim inom ex rehab.

CelsiusT
0

#38 Håller helt med, det var därför som jag tog det säkra före det osäkra och lät valet bli att det självklart skulle finnas magplatta. Känns onödigt att köpa med enbart remmar när jag inte vet hur hunden själv uppfattar dom i vattnet, men jag kan ju bara tänkta hur äckligt det skulle vara om det var på mig (minns samma typ av rem som man som barn hade mellan benen *äcklas av tanken*). Bekvämt och bra passform är det viktigaste för mig.

Lathundarna
1

#39 Den grenrem du upplevde som barn var 1,5-2,5 cm bred. Dessutom sitter den nära just själva grenen och kan därför skapa - hos en del stora - obehagskänslor hos barn/vuxna. Därför finns det numera "byxflytvästar" för barn - de är dessutom säkrare då väldigt många barn gled ur sina flytvästar då de vuxna inte visste hur man skulle dra åt grenremmen och den därmed satt för löst. Vuxna får helt enkelt stå ut den stund det gäller om de åker på att få använda en flytväst för vuxna med just grenrem 😉 Hade hundar tvingats använda grenrem hade jag troligtvis förstått ditt resonemang kring just detta bättre. Man ska heller inte glömma att det finns de hundar blir störda av just magplattan.

[nettaahs]
0

Lite gammal tråd, men tror det är denna #19 har :)

http://www.if-sakerhet.se/hund-katt-flytvast-mascot-baltic.html?gclid=CLmOnLXLnrwCFcVZ3godoFgA3w

Om du ser det här #19, skulle du rekommendera den? Är i flyväst-tankar redan nu ;)

Lathundarna
0

#41 Jäpp. Är den modellen vi har. Och jäpp. Kan varmt rekommendera den.

[Daniela1983]
0

Stora flytvästtråden!

Jag tänkte köpa en Baltic på Clas Ohlson, men efter att ha läst igenom tråden håller med om resonemanget att en magplatta är nog bekvämast för hunden. Få se om jag hittar en inte för dyr med magplatta. Rehab verkar använda både med och utan magplatta.

Halvt OT Kolla klippet, där det f.ö. är nån flytväst utan magplatta, hundens bak är nere i vatten, ska baken verkligen sjunka så?

http://www.youtube.com/watch?v=R9tH4VTsBVI

[Daniela1983]
0

Vad tror ni om den här?

[Daniela1983]
0

Här är en annan. Står inte vilka märken det är, men med magplatta och billiga.

Hiro
0

Jag har en Blatic åt min hund, funkar jättebra

Kitten86
0

De flytvästar jag har till mina ser ut så, har en orange och en gul för att kunna skilja hundarna åt om de hamnar i vattnet 😃 Minns inte vilket märke det är på dem dock. Den ena köpte jag hos Rusta för ett antal år sedan och den andra köpte jag hos min lokala Djurmagazinet. Priset har jag för mig var runt 200 kr per väst.

Hiro
0

Här är en bild

mingman
1

Jag har en sån som i inlägg #45 . Det kostade 200 eller någonting, jag jag köpte den eftersom han fortfarande växte i somras och sannolikt inte skulle kunna ha den nästa år.

Och den börjar kännas lite trång för honom, stackarn. Bilden tagen idag.

Jag är nöjd med den flytvästen. Magplatta med kardborreband, och sedan två band under magen, reglerbar i halsen. Vi hade den främst som en säkerhet på båten och han fick sällan ha den på då han skulle simma, men han rörde sig obehindrat i den på land i alla fall.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/