Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3209 ggr
IdaKw
0

Kliar i öronen

Min vovve kliar sig i öronen ständigt, verkligen hela tiden. Jag ska till veterinären och kolla upp det. Men tänkte om ni hade några ideér om vad det skulle kunna vara. 

Hon är även livrädd (eller ja, hon blir nervös) när man ska kolla i öronen och springer och gömmer sig eller sätter sig och trycker nervöst någonstans. Det känns extremt onödigt att stressa upp henne så. Det är absolut inga problem att hålla på att pyssla om öronen annars, men hon snappar ju upp vad man ska göra när man vill kika så det är även svårt att vänja henne vid det (någon som har några tips?😃). Så jag kan ej kolla om det är rött eller något då hon sticker. Skäms även lite till att gå till veterinär och hon blir så.. 

Hon äter TOTW Pacific stream just nu och tänkte om det var något hundar överlag brukar vara känsliga mot i det fodret? Vi har haft Eukanuba och RC innan men dom funkade hon ej bra på, RC kliade hon sig konstant med, överallt hela tiden. Och Eukanuba bara vägrade hon äta.

[Teddies matte]
0

Kan vara öroninflammation eller allergi t.ex.

russin
0

Inflammation, svamp, allergi - kan bero på flera orsaker och behöver kollas upp.

Vad gäller kolla öronen, så går du väl ut med hunden varje dag - bara passa på att kolla när hunden är kopplad. Hantering är ett måste oavsett om hunden vill eller inte, för hur ska du annars göra om den behöver medicin i öronen t ex 🙂 Det är viktigt att träna hantering just för att kunna göra denna koll varje vecka och vid ev medicinering.

IdaKw
0

#2 Jo, ska ju kolla upp det :). 

Jag försöker med det, men hon drar undan huvudet och vägrar vara stilla vad man än gör, samma när man ska ta bort fästingar som fäster sig runt örat, måste man ju ta bort. Då har jag bett någon hålla i henne plus haft koppel. Men känns som att det bara blir värre då det blir en dålig upplevelse. 

Men som sagt så funkar det superbra att pyssla, känna och hålla på annars, men hon vet ju direkt vad som ska hända när jag vill kolla. 

Jag berömmer varje gång hon är duktig och sköter sig. Men känns som dessa "måsten" tillfällen sabbar allt. För som du säger är det ju viktigt, är hur jobbigt som helst detta. Kan även inte komma på något som gjort så hon blivit så rädd för det. Det har bara kommit. Hon är ju inte jätteliten heller (32 kg labbe) och väääldigt stark när hon inte vill vara med längre. Så är svårt att ha full kontroll på henne i koppel när hon får panik, känns också väldigt taskigt. 

Jag klickertränar med henne, det finns inget man kan göra med det?

Frida B
1

Hon kanske är rädd för att du pillar i öronen för att hon har ont? Det kan vara många saker, allergi, otit, svamp m.m.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Em_
0

Hade liknande problem med att få titta i munnen. Tog det i små steg, typ: Peta på läppen - belöning. Lyfta läppen - belöning. Hålla fast käkarna - belöning. Öppna lite en halv sekund - belöning, osv. Tränade varje steg till hunden var bekväm med det. Har även ett ord jag säger, inte som ett kommando utan för att tala om vad som ska hända.

Skulle kunna vara skabb också.

Frida B
0

#5 skabb kan inte finnas i öronen..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
0

#6 - det finns öronskabb, även om det är vanligare på katt än hund….så ja, skabb kan finnas även i öronen.

IdaKw
0

Hur ser skabb ut då om jag skulle få kika snabbt?

Frida B
0

#7 juste, jag tänkte på rävskabb jag 😃 Glömde att det fanns fler skabbsjukdomar.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

IdaKw
0

Jag har en utekatt som jag nu när jag klappade henne var väldigt känslig vid öronen och kliade/skakade på huvudet så kanske får kolla upp båda djuren då, dock har hon haft så förut (att hon skakar och klickar i öronen) och varit hos vet som inte sagt något.. Läste att det smittas så om kissen har det kanske hunden fått det. Men vet fortfarande ej hur det ser ut om man skulle kolla. Dock tror jag/känner på mig att det är mer åt öroninflammation hållet, ska fixa tid till nästa vecka :)

russin
0

Öronskabb är dock inte alls så vanligt hos hund - svamp och öroninflammation är vanligare

Anna4077
0

Om du inte ska fixa till fören nästa vecka (vilket jag inte förstår alls) så vore det kanske en bra idé att träna lite på att kolla i öronen. Så slipper besöket bli jätte jobbigt för hunden. Vet inte om hunden har hängande eller stående öron men på min hund med hängande hade jag gjort: ta i örat - ge godis, ta lite mer i örat mot man gör innan man "fäller upp det" - ge godis. När det funkar så håll och vänd på den hängande delen - ge godis och sen utöka och hela tiden med mer godis och bedömning ju mer man utökar allt. Precis som #5 sa. Bryt ner momentet i små delar och belöna varje steg.

Anna och taxen Max

IdaKw
0

#5 Jag kan inte fixa det innan nästa vecka då någon av mina föräldrar måste följa med och betala för det första, sen är det fler personliga saker som gör att jag inte kan innan nästa vecka oavsett. Det är ju inte "akut" akut som måste kollas upp just denna sekunden. Såklart det ska kollas upp så fort som möjligt, vill inte att ni ska tro att jag är dum eller något. Men som sagt så är det inte megajätteextremt akut så att vänta 2-3 dagar är ingen fara, dom har dessutom inte öppet helger så blir svårt :). Har dock Strömsholm 25 min bort men då måste jag ha tillgång till pengar och skjuts. 

Hon är labrador så hon har hängande öron! Jag ska testa på tipsen jag fått nu när jag har tid innan besöket. Tackar :)

IdaKw
1

Hon hade svamp och lite öroninflammation. Lite tufft att rengöra och få i droppar 3 gånger per dag, men vi kämpar och tränar på det! Ville bara uppdatera och säga det! :) Hon behövde inte lugnande hos vet, men det var 2 som höll i henne medans vet kollade, hon var lite stressad (ganska mycket) men fortfarande glad och positiv, lite obehagligt när han skulle kolla i öronen, hon skrek lite så mitt mammahjärta gick sönder lite. Men det gick snabbt över och efter var hon lugn som en filbunke och överlycklig igen. Hon är en väääääldigt glad hund enligt vet :).