Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2853 ggr
Eostra
1

Sheltie vs Kleinspitz?

Har funderat en del på att skaffa hund, troligen nästa vinter/vår så det är ju ingen brådska, men har redan börjat planera lite. Raserna jag funderat mest på är Kleinspitz och Shetland sheepdog. Var helt insnöad på kleinspitz först men har börjat överväga sheltie också eftersom dom verkar så trevliga i lynnet. 🙂

Någon som har erfarenhet av båda raserna? Det jag tvekar mest på med kleinspitzen är att dom är så skälliga. Skulle självklart göra mitt bästa för att träna bort det redan från början, men för mig är det väldigt viktigt att hunden inte skäller stup i kvarten.

Sheltien igen är ju en vallhund, så min fråga är om dom är väldigt "valliga" av sig, dvs kan sticka iväg efter en hjort eller hare eller liknande om man har den lös? Igen, något jag också skulle träna på, självklart, men vill gära veta lite hur dom är till naturen.

Det jag söker efter är en lättlärd, "stor hunds personlighet i en liten hund", som är tillgiven sin ägare. Gärna med lite längre päls. Kom gärna med förslag på raser, men som sagt är detta dom jag två jag övervägt mest. 

Kan tillägga att detta är min första hund, att jag inte är intresserad av utställning men nog av annan träning, och möjligen agility. 🙂

Frida B
6

Shetland Sheepdog har också väldigt lätt till skall, troligen lika lätt till skall som kleinen. Det där med att sticka efter vilt för att det är en vallhund hänger jag inte riktigt med på vad du menar, för en vallhund håller ihop flocken, inte sticker från den ;) Att den sticker mot vilt har med jaktinstinkt att göra (oftast).

Om sheltien är vallig av sig är väldigt individuellt, men i regel är väl den mesta vallinstinkten bortavlad.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Eostra
0

Tack för ditt svar. :) Detdär men vallinstinkt har jag alltid tänkt mig som att vallhundar "jagar" harar (eller vad det nu kan vara) för att valla in dem till flocken? Jakthundar jagar väl så fort dom får upp spår på något vilt, medan en vallhund sticker iväg bara om den ser något djur springa undan. Men jag har väl fel då? :)

Kleinspitzen har vad jag förstått å sin sida sådan stark vaktinstinkt att de flesta inte gärna lämnar ägaren utom synhåll alls, så därför var jag nyfiken på hur det är med sheliten.

Frida B
0

#2 nja inte riktigt så funkar det. Visst ligger det någonting i det u säger, men en vallhund är ofta väldigt uppmärksam på sin ägare och lyssnar på dess signaler, till skillnad från till exempel en ställande jakthund som jobbar på egen hand den mesta av tiden :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
2

Vallhundar kan börja jaga allt möjligt (bilar, cyklar osv) om dom inte får utlopp för sin mentala förmåga - men får hunden jobba så brukar det inte vara några problem. Sheltien bhrukar även vara en bra "förstahund" då den är mild i sitt temperament och enkel att ha att göra med, men samtidigt lättlärd och kul att jobba med.

Vad gäller gapighet så är det nog hugget som stucket - båda raserna är gapiga😉

[TeamGolden]
0

Aldrig mött en sheltie som har anlag för vall inte sett en gnutta intresse av valla hos dem

russin
3

#5 - jodå, finns i min närhet sheltie som har detta typiska hälbitande, vill valla bilar och annat pga lite dåligt med mental aktivering. En otroligt härligt hund med stor kapacitet, men som mest enbart får koppelpromenader.

drika
1

Har en sheltie som är tokig i harar men hon är väldigt framåt och inte reserverad som rasen ska vara så jag har fått träna på att hon inte ska springa fram till alla vi går förbi men dem är så lättlärda att det går fort och jobba bort. Rasen är otroligt tillgiven sin ägare och tycker det är kul att vara med överallt, rekommenderar verkligen sheltien:) Och min tycker jag inte jag sett nåt om vallintresse (10,5 månader) däremot gillar att att jaga och bli jagad av andra småhundar:)

Hälsningar

Fredrika

Mapel
3

Har en sheltie just nu och känner en som har en pomeranian(så inte riktigt klein men ändå lika) 

Min sheltie sticker inte på vilt, det är snarare en jakthund som skulle göra det än en vallhund. Som flera sagt, de vill hålla ihop sin flock, inte springa ifrån den. Sheltien är så förar och flockbunden att det är ganska otroligt att den skulle sticka ifrån den sålänge den känner sig trygg med sin flock. Vår sheltie är ändå väldigt framåt men eftersom de är så lättlärda räcker det med ett nej så vänder han om han går för långt ifrån oss. Vi har inte lärt honom att hålla sig nära eller inte sticka utan det kom helt naturligt. Men som #4 säger, en understimulerad hund kommer såklart försöka hitta på sätt att roa sig på.

Kleinen är ju mer självständig och lite hårdare så de skulle nog kunna tänka sig att sticka på vilt lättare än en sheltie skulle jag personligen tro. 

Ang skällandet är det nog väldigt lika. Men sheltien är ju lite mer förig än en klein så tror det är lättare att lära en sheltie att inte skälla än en klein. Vår sheltie skäller väldigt sällan, för att vi har lärt honom det. 

Nu är jag såklart lite partisk i detta, men jag anser att sheltien är en otroligt trevlig, lättlärd och tillgiven hund. Kleinen är även den trevlig och lättlärd men lite mer självständig och har egna åsikter om saker vilket kan göra den svårare att träna, men såklart inte omöjlig! 

Detta är dock enbart mina erfarenheter av dessa raser så ta det inte som fakta. Finns säkert många med andra erfarenheter :)

Fruset blåbär
1

Har sheltie, mor och dotter. Dizzy snart 3 år blir ordentligt aktiverad men har ändå otroligt med vall! Hon vallar sin dotter om hon får chansen, nyper i haserna och när hon blir frustrerad på mig på planen nyper hon mig i vaderna!

Lilla Extra snart 5 månader, visar även hon tendenser till vallbeteenden!

Båda mina tjejer har en enorm arbetsvilja och vill vara till lags!

Dizzy är något reserverad mot främlingar och inte överdrivet intresserad av människor utanför hennes familj heller. Extra ÄLSKAR än så länge alla människor, men jag har redan märkt att när vi jobbar så struntar hon i om någon annan lockar på henne. Hur gott godis de än har!!

Lätt till skall - japp en pratsam ras! 

Jag är mycket nöjd med mina hundar och rasval! Roliga individer som vill vara med och är pigga på det mesta! Men som med alla raser är det viktigt att sätta sig in i vad jag letar efter och för/nackdelar med alla linjer. Hälsoläge, mentalitet osv.

Lycka till med ditt rasval!

hund_katt
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

shetland sheepdog har ganska lätt till skall. men lätt att träna bort om man börjar tidigt :)

njaa… skulle inte säga att dom sticker iväg för att valla.. visst, är den understimulerad skulle den säkert kunna göra det. men det är så lite vallinstinkt kvar, så inget man ska vara så orolig för.

släpper man den dock i t.ex. en fårhage, så kan man se att den fortfarande har en 'gnutta' vall kvar ;)

väldigt härlig ras! även min drömhund ;)

kan bjuda på ett klipp jag hittade på youtube med en fantastisk sheltie som visar sina tricks :) väldigt värt att se :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Cahira
1

Den största skillnaden mellan klein och sheltie är att klein ska helst vara i ditt knä så fort den får chansen. Riktig kelgris! Finns säkert shelties som är likadana, men de brukar gå undan om de blir för varma medans klein verkar aldrig tycka det blir för varmt. 

Annars är dom båda lätt till skall, fluffiga, fäller och skäller samt mår bra av att jobba regelbundet med tex en sport.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
3

Spetsar är oftast mer envisa och svårstyrda än en vek vallhund, som lyder minsta vink.

-

Cahira
1

#12 De tyska spetsarna har mycket will to please för att vara spets. :) Men de är lite mer självständiga än en vallhund, det är de. Om de hittar nåt intressant (främst i tonåren) så kommer intresset före föraren. Men i överlag så följer kleinen gärna sin ägare hack i häl. :)

Sugar Mist
0

#13 Ja, det är jag mycket väl medveten. Men det är i grund och botten en spets, vilket gör att den har envishet så det heter duga ;)

-

Cahira
0

#14 Håller inte helt med, men kan vara för att jag jämför med corgi eller schnauzer. xD Allt är relativt 🌺

Em_
0

Personligen skulle jag välja klein framför sheltie, men så har jag en mittel 😊 Tycker klein/mittel är väldigt motivationsstyrda. Är man inte rolig hittar de på egna aktiviteter. Med rätt belöning i närheten är de ivriga små änglar. Får min hane upp ett bra tikspår när han är lös t.ex., måste jag vara snabb och erbjuda något han tycker är roligare. 

För ett tag sedan konstaterades det att det finns PRA, en ögonsjukdom, hos klein/mittel. Det finns inget gentest anpassat för raserna än. Är du intresserad av en kleinuppfödare så kolla att personen har koll på läget och avlar förnuftigt :)

[TeamGolden]
0

#14 Japanska Spetsen är ju inte alls lika envis som jag sett andra spetsar vara, gärna bjäbbiga och larmande har de andra spets-typerna jag sett varit också. 

Tycker de som tidigare redan skrivit, den är väldigt alert på att vara till lags, ganska soft spets men ändå spets :)

Sugar Mist
0

#17 Jag jämför inte med andra spetsar utan med veka vallhundar.

-

Eostra
0

Tack för alla svar! Får fundera på saken ännu 🙂

drika
0

#11 dem shelties jag träffat (är en del) är snarare tvärtom och vill alltid vara där flocken är:)

Hälsningar

Fredrika