Hundgård i bilder/tips/ideér
Hej! Har nu suttit och bläddrat igenom massor av hundgårdstrådar här på iFokus. Jag ska flytta ut på landet i april och kommer då att bygga en hundgård. Nu skulle jag vilja höra från de som har hundgård hur ni har tänkt vid bygge, val av underlag osv. Ser gärna lite bilder på eran hundgård också för ytterligare insperation. Jag vill helst ha gräs som underlag, lägga marksten längst med gallret för att hindra rymning/utgrävning, men efterom jag har en vovve som älskar att gräva så funderar jag nu på att istället lägga någon slags väv och sen ha grusunderlag. Hur tänkte och gjorde ni vid bygge av eran hundgård?
Throw me to the wolves and i will return leading the pack.
Blogg: Johannaelander.myshoroom.se
Vi har inte satt upp våran gård just här än - men svärföräldrarna hade en vi lånade ibland. De hade timmerstockar längst ner och brädor som var nergrävda ca 1 meter i marken. Och vanligt nät sen då. Förra hunden var en expert på att ta sig ut, men just denna gick han bet på. De hade gräs inne i gården - vilket växte som ogräs såklart…
Jag har tänkt att göra våran ungefär så du tänkt. Trädgårdsplattor efter kanten. Förmodligen kommer vi få gräva ner nät också för säkerhetens skull. Nackdelen med att ha gräs är väl att det växer så otroligt fort och att det blir lerigt. Men det extra arbetet med klippning kanske det är värt. Vi placerar hundgården efter ladugården så hundarna får möjlighet att gå in där om de vill.
Jag grävde ur ca 30 cm i hela hundgårdsgrunden. Sen lades det in en ogräsmatta (varför, undrade jag när maskrosorna stack upp i somras 😎) och ovanpå det tippades singel. I halva hundgården lades det sedan betongplattor över singlet, samt i en ram runt hela hundgården för gallersektionerna att stå på. Sen upp med väggarna, på med taket och in med hundhuset.
Efter en sommar stod det klart att Allvar vägrade röra sig på singlet och jag valde därför att plantera gräs (tjockt lager jord då det packar sig och sedan snabbväxande gräs) över den delen där det inte är några betongplattor. Det är därför nu bra dränerat i botten på hela hundgården, och han kan ligga i gräset bäst han vill.
I våras blev jag vid ett gammalt utebord av mina föräldrar som modifierades om till ett ganska stort liggbord. Däremot kommer jag sälja hundhuset som ingick i hundgårdsköpet då Allvar vägrar gå in i det. Istället kommer jag försöka mig på att bygga ett isolerat hundhus med värme och lampa, och därmed kommer hundgården bli ganska mycket större än den är idag (i dagsläget är den ca 21 kvm). Bilder finns på hela processen, från urgrävning till sått gräs, men här är i alla fall några från när det började närma sig halvklart.
Åh va fin! Hur fungerar det med gräset idag?
Det blir inte nertrampat och bara en enda stor lerhög? :)
Throw me to the wolves and i will return leading the pack.
Blogg: Johannaelander.myshoroom.se
Gräs blir lätt geggigt och skitigt. Hunden vill gärna gräva och då ryker gräsmattan direkt. Man kan lägga duk och grus över eller plattor i stället. Vi håler på att renoverar våra gårdar och allt eftrersom så blir det plattor. Det är det mest hygieniska. Det ser revligare ut med grus, men plattor är renare. Bara att spola av.
Hälsning från en stor djurvän
#3 Det funkar bra så länge gräset hålls kort (vilket för övrigt gör det ogästvänligt för fästingar och ormar). Allvar är inskolad i hundgården med inställningen att där vilar man, dvs inget vankande, grävande (där sätter singlet under gräset stopp då det är otrevligt att gräva i för tassarna) eller annat otyg vilket gör att han inte går ner det, och skulle det regna så vill han ha tak över huvudet (och där ligger det plattor).
Det är enkelt att sköta (klippning/trimning/räfsa tar ett par minuter per vecka), men visst, det är ju fullt möjligt att nästa hund inte håller sig lika lugn i hundgården och att det blir just klet, men det är sånt man får ta då. Med Allvar var det bara att inse 2 saker. 1) Han vägrade röra sig på singlet, och 2) han vägrade göra ifrån sig på singlet. Detta löste sig med hjälp av gräset. Jag är inte främmande för att modifiera hundgården efter de behov som finns eller som kan tänkas dyka upp - det är sånt man måste ha i åtanke hela tiden.