Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2482 ggr
angelicaelice
0

Klippt i pulpan

Hejsan alla!

min kompis skulle klippa klorna på sin hund och råkade då klippa i pulpan på hunden, men eftersom hunden inte riktigt reagerade på detta tänkte vi inte mer på det. Men efter en stund fick vi se att det var blod överallt och insåg då att pulpan börjat blöda, vi googlade självklart detta för att se vad vi kunde göra åt det och lyckades då få blödningen att stoppa. Men efter några timmar tog vi en promenad och då började det blöda igen, och nu även efter att vi gjort samma behandling igen vägrar det att sluta blöda.

Jag vet inte riktigt hur det är just nu eftersom vi har fått bandagera tassen för att det blöder för mycket.
så jag kan tyvärr inte berätta hur det ser ut i nuläget.

Men skulle va bra att få tips på vad man kan göra åt det om det skulle vara så att det inte blir bättre snart.

Har någon här några tips på vad man möjligtvis skulle kunna göra?
eftersom just nu är det inte möjligt för oss att ta oss till veterinär, självfallet så är det vår sista utväg, men skulle vara tacksam om ni har någon annan ide som man kan göra hemma.

[Starship]
0

Potatismjöl! Man får ta ganska mycket, ibland i flera omgångar

angelicaelice
0

#1 det var det första vi försökte med, kanske skulle skrivit vad exakt vi använt oss av xd men förhoppningsvis har det blivit lite bättre nu. Då det slutat blöda genom bandaget, och hon inte är lika stressad längre c:

Disturbed-Angel
2

Åk till en djuraffär och köp sådant där "blod-stoppar pulver"

Har ett hemma som heter styptic powder som jag köpte till mina katter, då jag är rädd att klippa i pulpan. Fick rekommendationen på detta pulver av en person som jobbar på ett hundtrim som använder det pulvret. 

Har aldrig behövt använda det så vet inte hur bra det funkar dock.

[Starship]
0

Vad bra! Vet själv hur jobbigt det är när man råkar klippa för mycket. Ett tips är att när man klipper klorna så ta bara pytte lite i taget på varje klo.

angelicaelice
1

#3 vi får nog att se till att göra det, fast just nu har vi varken tillgång till pengar eller nåt sånt och kan dessutom inte ta oss till någon affär :/

#4 jodå jag ser alltid till att klippa lite i taget, nu var det inte jag som klippte klorna på hunden så vet inte hur mycket hon klippte i taget- Men sen blir hunden väldigt stressad av att klippa klorna och vill inte riktigt vara still. Men det blir nog bättre snart :)

Frida B
2

Det är väldigt vanligt att det blöder mycket när man klipper i pulpan, men det är ingen fara. Till nästa gång det händer (för det händer titt som tätt, speciellt när hunden är kapabel till att rycka till), ladda upp med blodstop och potatismjöl. Blödningen brukar inte kunna stoppas direkt, utan om det börjar bloda igen så fortsätt sätta på blodstop eller potatismjöl :) och håll klon ren!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
2

Jag brukar ta en bit av klisterremsan på ett plåster och tejpa över pulpan/klon några timmar - det brukar räcka för att slippa blod överallt.