Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3297 ggr
Saqu
0

Ouppfostrad hund

Nu är det såhär att jag är hundvakt och ska vara det en månad framöver. Hunden är någon typ av blandras, normalstor, kastrerad, 3-4 år gammal och extremt tuff. Jag har haft hund förut men ingen som liknar denna. Han är väldigt ouppfostrad, hans ägare är helt enkelt slappa. Men så länge hunden bor under mitt tak vill jag att han sköter sig. Jag skulle behöva några tips om vad jag kan göra åt vissa beteenden. 

Bland annat så drar han i kopplet, speciellt när han ser andra människor eller djur eller när bilar och cyklar passerar. Säger man då till honom så markerar han med ett nafs. 

Sedan hoppar han även upp på diskbänken och tar vad som finns att komma åt och nafsar även här när man säger åt honom. Ibland tar han även grejer som exempelvis strumpor som hänger på sträcket eller ligger i tvättkorgen och försöker man ta det ifrån honom så morrar han och hugger. 

Vi har även en katt han inte kommer överens med så hon får vara instängd i ett annat rum. Han jagar henne och har även nafsat henne. 

Han har vid några tillfällen fått sova i min säng men har jag råkat störa honom det minsta lilla genom att råka toucha honom med mitt ben tex så har han morrat. Kastar jag då ner honom och försöker få honom att gå ut ur rummet så lägger han sig raklång på golvet, hans vikt gör att det blir svårt för mig att rubba honom.

Han kommer inte heller när man ropar och även om vi befinner oss på inhägnat område när han är lös så är det frustrerande när han inte kommer. 

Men så länge inget distraherar honom så är han mycket mysig att ha och göra med och just den sidan av honom tycker jag om. Men punkterna ovan står jag inte ut med, men jag vet inte hur jag ska bära mig åt att hantera honom. Ingen utav mina tidigare tre hundar har betett sig såhär. Dem har varit naturligt lydiga och samarbetsvilliga och de enda problem jag möjligtvis haft med dem har varit den period då dem skulle bli rumsrena. Jag tycker synd om ägarna till denna hund även om det må vara pga dem själva som hunden blivit såhär..

drika
0

Först och fräämst skulle jag inte släppa han lös om han inte lyssnar och sen gäller det att ni gör övningar och att du visar att det inte är okej att han nafsar åt dig.

Hälsningar

Fredrika

Saqu
0

Som jag skrev är det inhägnat område. Ingen annan varken människa eller djur vistas där. Vilka övningar rekommenderar du och hur ska jag markera att det inte är okej att han nafsar utan att jag triggar upp honom ännu mer?

[Teddies matte]
0

Ras och ålder?

Låter som en kombination av stress, felaktivering och osäkerhet. Hur aktiveras hunden? Och är den helt frisk?

Saqu
0

Jag vet ej ras, ålder ca 3-4 år. 

Hur hunden aktiveras i vanliga fall har jag dålig koll på. 
Själv har jag släppt lös 2 gånger och promenerat. Har inte haft honom hos mig så länge ännu. Frisk ska den vara. Men den kombination du nämner kan vara rimlig!

Em_
0

Låter som att han är van att roa sig på egenhand ^^ Människor verkar inte stå särskilt högt i hans ögon. Försök vara rolig och positiv, det blir nog lättare att få med honom på dina noter då än om du är "den där jobbiga människan". Välj dina strider och var sedan konsekvent. Var lugn och envis, sjunk inte till hans nivå och börja tjafsa.

Använd godis och visa honom hur man går fot och att det lönar sig.
Diskbänken hade jag gett upp på, det brukar vara sjukt svårt att lära om. 
Försök köra byteshandel när han tar saker, alltså ge honom någon god grej som tar några sekunder att äta upp. 
Katten hade jag också gett upp på, för kattens skull. Har de väl blivit jagade tar det så lång tid att få de att acceptera hunden.
Om du inte har gjort det, testa att ha med dig godis och leksaker ut. Ropa på honom många gånger under tiden han är lös och lek eller leta godis med honom. Kasta många godisar på en liten yta och koppla honom medans han letar för att få bort fokus från själva koplandet.

Mysisa
0

Han låter osäker. Ett litet tips på vägen, gör dig själv till en resurs för hunden. Belöna allt han gör rätt. När du har han lös om han kommer självmant till dig ge massa godis och beröm, göm dig bakom ett träd (om de finns i inhägnaden) om han hittar dig berömmer du massor. Testa skvallerträning på promenad. Ge honom hjärngympa när ni är inne.

minavitas.wix.com/kennel

Wellcraft
1

Enligt mig låter det som är mycket stressad hund som inte kan koppla av och har svårt för att lita på människor & andra djur.
Börja försiktigt med roliga sammarbets & kontaktövningar, varför inte dogparkour?

Tycker också att du ska be hundens ägare besikta honom hos veterinären ordentligt, någonting i mig säger att hunden även kan ha ont eller må fysiskt dåligt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

EmelieSofia
1

Det låter som det kommer ta bra mycket längre tid än en månad för att få rätsida på det där.

Gällande dragande i koppel så tycker jag det är mest effektivt att visa att han inte kommer någon stans när han drar. Alltså stå till eller byta håll om han drar och enbart gå när han inte gör det. Det tar lång tid, första promenaden kanske du bara kommer några få meter liksom… Det blir han trött i huvudet av också. Annars kan du prova nosgrimma.

En  del hundar jag haft med att göra svarar gärna med samma mynt. Så är man hård och lite för sträng mot dem så svarar de på liknande sätt. Låter lite som om han inte tycker om och klarar av när du säger till så du kanske bör byta taktik där. Tar du i honom när du säger till? 

Kanske behöver han få lite mer mental stimulans än han får nu? Låta honom bli trött så han inte har lust att ta strumpor eller leta eftermat på bänken.

På det viset hade jag gjort.

Gullan_J
0

Usch så jobbiga beteenden, att han just nafsar är ju inge kul! Det jag skulle göra är att verkligen försöka undvika situationer han blir sådan i. Släpp han inte lös om du inte tid, ork och tålamod att vänta ut honom. Häng tvättlinan högre om så är möjligt. Ha två olika selat/halsband om du vill träna koppelträning. Då så fort han sträcker kopplet sätter du honom och väntar på att han skvallrar, dvs tittar dig i ögonen. Direkt ögonkontakten kommer ger du belöningen som är att låta honom gå fram igen. Så fort han sträcket kopplet upprepar du. Detta tar tid och tålamod så var beredd på att få sätta honom efter 3-4 steg i början. Sen när du inte har tid och ork att koppelträna så har du det andra halsbandet/selen. Då inser han när det är okej att dra som en tok och när man måste gå med osträckt koppel. Om det här låter jobbigt så finns ett annat alternativ. Det är att lägga ut ca 550 kr på en VGW-sele, men frågan är ju om du vill lägga ut dom pengarna på en hund du bara ska ha i en månad? Det är jättesvårt att få hundar som väl lärt sig att gå och stjäla saker från bord och bänkar att sluta. Dom vet ju liksom att det bara är att gå och ta det dom vill ha. Även där skulle jag försökt hindra beteendet genom att i minsta möjligt mån ha saker inom stå-på-bakbenen-och-sträcka-sig-upp-bänken-avstånd. Ge honom ben och leksaker som han kan ligga och gnaga på och leka med så kanske han slutar att ta strumpor och andra saker. När han är på katten skulle jag bestraffa honom. Det är för mig strikt förbjudet med tanke på att en stor hund kan göra illa katten rätt så rejält. Gillar han vatten? Om inte skulle jag ha sprutar vatten på honom med en blomspruta. Oavsett om han slutar jaga katten när ni är hemma skulle jag fortsatt stänga in katten när hunden och katten var själva hemma. Rätt som det är kommer katten och leker med en leksak och triggar igång jaktinstinkten hos hunden vilket kommer sluta illa. Angående att han morrar när han får ligga i sängen - låt honom inte vara där isf. Tillåt bara honom att ligga i sin bur/korg eller på golvet, då är problemet löst. En viktig sak att tänka på är att aldrig bestraffa en morrning. Då kommer han till slut sluta morra och hugga direkt istället. Ignorera morrningen och gör något annat istället. Morrar han när du ska ta strumpan så kanske han vill byta strumpan mot en bit korv istället? Pröva vad han gillar :)

-Bättre ökänd än okänd