Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 1947 ggr
ElinaS
1

Åka skidor efter hund

Jag ska få prova åka efter en släktings polarhund-/ar imorgon. Hon har två stycken grönlandshundar så jag vet inte om jag kommer få åka efter en eller båda. Jag har aldrig åkt efter riktiga polarhundar innan utan "bara" våran lilla Borderterrier och då får jag ju inte någon draghjälp alls. I ca 1 månad har jag åkt skidor 3 ggr i veckan 2,8 km varje gång. Håller på att lära mig skejta men kan bara på plana sträckor och i nerförsbackar. Eftersom att jag rider har jag bra balans. Lite kondition har jag också då jag löptränar. Väger 46 kg, är det för mycket för en grönlänning att dra när jag inte kommer kunna hjälpa till så mycket? Vad ska jag göra om har trillar? Min moster som har hundarna sa "Du får gärna prova bara du vågar, det går snabbt och du lär ju inte ha så lätt att stanna om det skulle behövas eftersom det bara är jag som åker efter dom och jag tävlar ju och är van *skratt*."

Snackavi
0

Vi har såna hundar m.m.

fellfrosch
2

Haha jag har nog egentligen inget vettigt att komma med tyvärr men såhär kan det gå om man inte är försiktig :D http://yabastasiberianhusky.wordpress.com/2014/01/22/en-favorit-i-repris/

ElinaS
2

#2 Kanske samma regel som i ridsporten fast istället för: Man ska ramla av 100 gånger innan man blir en duktig ryttare" så ändras det till: "Man ska trilla 100 gånger efter hundarna innan man blir en skicklig hundförare" Haha ;)

Snackavi
0

Det är häfftig det här med drag hundar.

Misarn
0

Är också nyfiken :3

VildaVittra
1

46 kg är definitivt inte för mycket för en grönländare att dra, den kan med lätthet dra det dubbla.

Om du trillar ska du försöka få stopp på hunden, annars får du svårt att ta dig på fötter igen. 😎 Det är inte alltid att de lyssnar på förarens dödsskri. 

Ha gärna hjälm på dig som nybörjare, det kan gå fort och är hennes hundar som mina så kommer de skita i vad du tycker, för du är inte matte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Snackavi
0

Vi kör med draghundar. Vi är inne på andra året.

ElinaS
0

Det blev ingen åkning idag då alla spår snöat igen. Då får jag lite mer tid på mig att träna skejting ;)

Luminous
4

Har åkt skidor bakom både pointer och schäfer. Vilket inte var vidare svårt. Men så kopplade jag en Grand Danois framför mig och då börjar vi snacka extremsport! Hon satte av i full galopp och hade inga planer på att stanna. Sen att hon inte behövde anstränga sig det minsta för att dra med mig ska vi inte ens tala om! ;) Men hade den turen att jag lärt henne höger och vänster. Så sa åt henne att svänga höger, men hon svängde lite för sent och jag dundrade, i full karriär, rakt in i en gran ;) haha! Men kunde bara ligga där på marken och skratta för att det var så himla kul! :D