Rumsren - hur lång tid?
Hur lång tid tog det att få era hundar rumsrena?
Vi tränar med Brando nu, ser till att belöna honom när han kissar och bajsar ute, och om vi kommer på honom inomhus så säger vi till honom, ett skarpt nej.
Vi är ute med honom ungefär 5-6 ggr om dagen så han brukar sköta sig jätte bra om dagarna men på nätterna är en annan femma haha. När vi vaknar på morgonen har han oftast kissat och bajsat en till två gånger.
Och han insisterar att kissa i sin säng!
(Han är snart 11 veckor och vi fick hem honom för snart 3 veckor sedan.)
Vi har såklart tålamod men jag är nyfiken på andras upplevelser :)
~Pen
Writer's block: when my imaginary friends stop talking to me.
Glömde tillägga att vi släpper ämnet fort när vi kommit på honom med att kissa inne. Vi förstår såklart att han är ung och inte förstår :)
~Pen
Oj 11 veckor är ju ingenting 😉Min havanais var runt 7 - 8 månader har jag för mig, trodde hela tiden han var rumsren men så blev det en pöl eller en hög någonstans helt plötsligt. Jack russelln var väl runt 5 - 6 månader ungefär.
Kanske ni skulle gå ut med eran en gång på natten också? Det verkar ju som att en hel natt är alldeles för länge för att han ska kunna hålla sig 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag räknade Mocka som rumsren när hon var 5-6 månader, då började hon säga till när hon behövde gå ut. Efter 4 månaders ålder hände det bara någon enstaka olycka inne. Jag gick ut med henne varje-varannan timme dagtid och ibland vaknade jag på natten av att hon var uppe och gick, då var det bara att ta henne under armen, klä på sig fort som attan och sen gå ut med henne. Det var 20 minus när hon var liten valp så vi var aldrig ute några långa stunder så det fick bli lite oftare istället.
Mvh Linn
Jag räknar Roxy som i princip rumsren, vi behöver inte gå ut ofta med henne, var 4 timme går bra, annars säger hon till, inte hänt olycka inne på några veckor, och knappt innan dess heller sedan hon kom hit. Hon är 4½ månad nu. Kan ju inte säga 100% rumsren men i princip 🙂
Kan tillägga att hon sover hela nätterna, från sista kvällskissen till morgonkissar går det 8-9 timmar ungefär, då börjar hon pipa och vill ut, så bara att stiga upp men lagom tid för mig att stiga upp efter 8 timmars sömn 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min valp är snart 5 månader och nu har han börjat förstå att det är ute man gör sina behov. Det är hemskt sällan han gör något inne, men det händer fortfarande.
Går du ut med din valp på nätterna? 🙂 Det fick jag göra med min tills han förstod att man inte kissar/bajsar inne på nätterna och det gick ganska fort, men några veckor fick man kliva upp några gånger per natt innan det blev bra 🙂
Rambo va 5 månader ungefär. Efter 4 månader hände lite olyckor bara…
Tack!
Jo, vi förstår att det kommer ta ett tag och det har jag inget emot, tycker bara det är skoj när man ser alla små framsteg ❤️
En nattrunda låter som något jag ska försöka. Som det är nu så kommer han ut sista gången vid elva, och sen inte förrän vid sju på morgonen. Får ställa klockan inatt! 😴
🙂
~Pen
Schäfern har kissat inne en handfull gånger sedan hon var åtta veckor, har aldrig haft en sådan valp tidigare. Hade tidigare en vorsteh, hon var elva månader innan hon hade full kontroll över sin blåsa, hon var helt jävla hopplös.
Haha ja :) Jag brukade gå nattrunda vid 11-11.30, sen klev jag upp vid 2-3, sen en gång vid 6 också. Kommer ihåg när man började sova hela nätter igen, då kunde man känna sig som en människa igen haha 😉
Lycka till!
4-5 månader var mina jyckar ungefär, sheltien var nästan rumsren när ja fick henne redan:) (15 veckor då)
Hälsningar
Fredrika
Alla tre var mellan 4-6 månader när de var 100% rumsrena.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Min valp förstod redan när jag fick hem honom att man gör ifrån sig utomhus, men kunde han inte hålla sig så blev det inomhus när jag missade hans signaler. Han sov från början igenom hela natten för det mesta, ibland behövde han up kl 4-6.
Nu håller han sig 5-6 timmar om dagen innan han visar att han behöver ut, men det brukar inte gå så långt så att han behöver säga ifrån innan jag tar ut honom.
Det har nog inte hänt mer än 5-7 olyckor sedan han var 12 veckor och den senaste månaden har det inte hänt alls. Han blir 19 veckor på fredag! Så jag antar att han kan kallas rumsren nu 🙂
MIn hund var superseg på det här med rumsrenhet.
Det var väl först runt när hon var ett år som det slutade ske olyckor regelbundet, och det tog äl ett halvår till innan hon började säga till när hon behöver gå ut…
Besök min blogg: http://bumpi.se
Min är 7 månader och ibland händer de olyckor fortfarande, speciellt när han är exalterad så krymper blåsan med 99% verkar de som 😂.
Men han kunde inte hålla sig riktigt förs vid 5-6 månader sen gick de bättre.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
3-3,5 månader var hon. Jag var överraskad över att det gick så lätt och snabbt, jag hade ställt in mig på att torka kiss längre, så det var en trevlig överraskning.
Vår kille var rumsren vid ca 3 månader. Gick förvånandesvärt lätt, men han sa alltid till när han behövde gå ut och vi behövde bara gå upp på natten nån enstaka gång, även om det ibland hände olyckor på natten också. Vi lärde ganska snabbt in ett kommando för att kissa så tror att det hjälpte lite :P
Min Schäfervalp som är 12 veckor idag är lite rumsren, haha. Hon vet att det är ute man gör sina behov och säger till när hon behöver gå ut 8 av 10 gånger. Det har hänt 2 olyckor inomhus de senaste 10 dagarna.
I början gick jag ut med henne varannan timme på dagen och var tredje på natten. Nu är det var tredje/fjärde timme på dagen och hon sover igenom hela natten. :)
Min Welsh är ca 13v och vi har haft honom i tre veckor. En endaste gång på natten har han gjort inne (1 kiss + 2 bajs). Han kissar nästan aldrig inne nu, så han har nog nästan fattat grejen, men han är inte helt rumsren.
Life is better with dogs.
Tror att Dolly var ca 5-6 månader sista gången hon kissade inne, men hon var så gott som rumsren vid 4,5 månader. Hon har aldrig bajsat inne, det var självklart för henne på något sätt😛
// Nadja
Vi har 2 st på 10 månader.. Vår store greyhound/labbe/bd collie (haft sen 9 veckor)kissar sällan inne så länge han rastas ordentligt men vår lilla nakenfis som vi nu haft i 3 v hon kissar desto mer inne men det börjar bli bättre nu när vi lärt henne springa lös här ute i obygden för då kissar hon lite mer ordentligt där hon tyckrr det luktar perfekt
Dixie slutade kissa inne vid 4-5 månader, men det har hänt att hon haft diarré och råkat bajsa inne. Men annars är hon 100% rumsren!
Besök gärna min blogg - Minsvartvita
Fem månader, med några enstaka markeringar hos andra efter det.
Mina tidigare shar-pei var alltid rumsrena vid 12 veckors ålder, men nuvarande heeler är inte säkra förrän bortåt halvåret. Det tog lite tid att vänja sig vid det 😃