Aggressiv hund!
Vi har en 4 år gammal finsk lapphund och idag när jag kom in med han efter att han varit ute i sin hage som vanligt, han älskar nämligen snö och att vara ute så vi har gjort i ordning en stor hage åt han med en hundkoja i men till nätterna tar vi alltid in han. Idag gav han sig på mig helt plötsligt! Bet mig i benet bakifrån. Jag vart alldeles chockad för så har han aldrig gjort förut. Han försökte bita mig i handen också och så fort sonen eller jag försöker röra han så hugger han och blir som en varg! Hjälp! Vad är det för fel?! Så har han aldrig gjort förut. Vad göra?! Nån som kan ge råd… Vi bor dessutom i glesbygden och väldigt långt bort från en veterinär. Är han sjuk? Varför aggressiv helt plötsligt?!
Ta hunden till veterinär! Plötsliga beteendeförändringar beror oftast på sjukdom/smärta.
Håller med #1 han kan mycket väl vara sjuk och ha ont någonstans
En hund som helt plötsligt förändrar sitt beteende, bör får en veterinärkontroll - den kan ha ont eller blivit sjuk.
Jag har helt enkelt inte möjlighet att åka iväg till veterinär. Det är en hel dags projekt! Och jag har får som ska lamma, grisar som ska skötas, barn och maken jobbar till sjöss och kommer hem först på torsdag :( Idag har han dock varit som vanligt, så jag blir inte klok på han. Vad var det som gjorde att han blev så där igår?! Om han skulle ha ont så borde det ju ha fortsatt idag. Han skuttade ivrigt imorse när jag var ute på promenad med han och verkade inte ha något fel. Spjärnade förstås lite emot när jag tog in han istället för att låta honom vara i hundgården som han oftast brukar, men inga tecken på aggressivitet idag.
Jag tycker ändå att du ska prioritera en dag att ta honom till veterinär för att utesluta att han är sjuk eller har ont. Mest för hundens skull men även för eran säkerhet. Har han ont så kan han visa dom här förändr ingarna igen och då kanske emot din son. Eller ring en veterinär som har möjlighet att komma ut till er.
I have no sympathy for people without empathy
#4 Har man djur måste man kunna ta sig till veterinär på någotvis, det har man som skyldighet som djurägare! Finns inga undanflykter. Eller får distriktsveterinär komma ut.
Hoppas det bara var något tillfälligt, kollat igenom tassar osv så han inte stack sig på något osv?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Du måste ta hunden till veterinär om den kan vara sjuk, du kan inte bara strunta i den. Du får lov att hitta någon som tar hand om gården under dagen eller ha veterinär att komma till er, så är det bara.
Hundar är mycket skickliga på att dölja smärta så visst kan symptomen komma periodvis.
4 Du måste helt enkelt GÖRA dig tid och åka till veterinären. Det är ditt ansvar. Något står inte rätt till och det bör omedelbart kollas upp innan det blir värre. Finns inte på kartan att strunta i det. Du får ringa in någon till gården om den inte kan lämnas en dag.