Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 4462 ggr
[postmortum91]
2

Wow vilken ras!

Yepp! Jag höll direkt för rasen när jag såg lite youtube klipp. Jag har läst flera gånger om rasen tidigare men ingenting som fångat mitt intresse förrän jag fick se rasen i action.

Nu har jag som många vet en Eurasier. Jag vill ha en andra hund och har kollat bland många olika raser och pratat om bl.a Berner Sennen fast den är för stor. Det här rasen jag förälskat mig i:
 *behöver rätt mycket motion,
*men är säkert lättare att aktivera än en Eurasier (iallafall min) och gillar att jaga bollar etc.
*Verkar vara välvillig,
*liten i formatet men stor i personligheten,
*lite pajasaktig
*skäller en del (?) (vilket egentligen är negativt i mina ögon)
*lättlärd

Utseende: Den har korta ben och lång kropp. Dubbelt så lång som hög har jag läst på flera ställen. Är en vallhund som brukar valla boskap (eller brukade) och vallar genom att nypa i fötterna på boskapet vilket kan vara besvärligt om man har små barn. 
Den har stora öron. Den varianten jag förälskat mig i är utan svans, men finns en liknande med svans. 

Vilken hund tror ni jag menar?
Ge mig gärna mer info om denna rasen och vad det är för skillnad på dessa två snarlika raser och är rasen väldigt skällig?

Haztparken
2

Welsh Corgi? 😃

Itchy
2

welsh corgi pembroke antar jag ?

min granne har en cardigan, och det är en väldigt go hund, och såvitt jag fattat det så använder hon honom i agility och lite lydnad, och det har gått hyfsat

(man kan tro att hunden har en raket undanstoppad ibland)

och det är en otroligt barnkär liten krabat, och inte alls lika skällig som jag fått intrycket att corgies kan vara :)

men detta är tyvärr den enda corgin jag har träffat på, och kan inte bidra med ngt mer om dom :/

You can't spell Bitchy without Itchy

[Tuulikki]
0

Låter som en corgi, ja :)

Cahira
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Once a corgibutt, always a corgibutt. 🤫

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[postmortum91]
0

Haha ja det är en Corgi Pembroke

Om någon har en, kan ni berätta lite om den?

[postmortum91]
0

#2 Jaha, men du har också fått för dig annars att rasen är skällig? 

#4 Så du har en cardigan va? Vet du om det är någon skillnad mellan dem?  Hur är din hund, berätta gärna. Är din hund skällig?

Misarn
0

Corgi är verkligen superhärliga, har en vän som har två :-)

Cahira
1

#6 Hehe min hund är en blandras så kan inte ge exakta svar tyvärr. :) Apache är en border collie/corgi. Han adopterades då han var 1 år och de påstod att han hade pembroke i sig men ser mer ut som en cardigan så vet inte hur mycket jag kan lita på deras ord just för att han är en blandis. Men jag kallar honom grävlingräv för att han är snabb, vig och smart som en räv (från border collien) och envis och fysiskt hård som en grävling (från corgin)

Att ha korta ben och lång rygg gör dom fantastiskt snabba, de använder ryggen som en fjäder och får enormt skjut framåt då de springer. Corgin är rätt så känd för att kunna vända på en femöring och det märker jag rätt så bra på Apache med även om han är större än en renrasig corgi. 

Att hålla kroppen musklad är dock väldigt viktigt så inte hunden får högre risk för diskbråck i ryggen. Men med stark muskelatur är det inga problem!

Kolla knäna och ögonen på föräldradjuren då både ögonsjukdomar och patella finns hos corgin. 

Corgis är väldigt smarta men även väldigt envisa när de sätter den sidan till. När man vallar nöt så får man helt enkelt vara envisare än en "tjurskalle" vilket kan bli påfrestande för en ägare då valpen blir tonåring. Men som alla hundar så brukar sånt lugna sig lite efter tonårstiden är över. :)

Jag stod och valde mellan BC och corgi som tävlingshund så att jag hittade en korsning var perfekt för mig. :)

vallhund
8

Dom nyper inte i fötterna, dom nafsar i hälarna precis som Västgötaspets o Lancashire Heeler.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
3

Eller i apaches fall, vaderna. :P

vallhund
0

Ja han är ju lite högre. 💣

[fabienne]
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Å, corgi är en väldigt fin och rolig ras. Jag har dock aldrig träffat en pembroke men mamma har en cardigan. Det är en väldigt snäll hund som går fint ihop med allt och alla. Lite skällig och ivrig men smart och väldigt rolig att umgås med. Vill gärna vara till lags och göra rätt men har lite kort tålamod. 😃 Väldigt underhållande att se corgirycken i trädgården när han springer runt, runt i raketfart. De andra hundarna har inte en chans i hans snabba vändningar och finter så de brukar sätta sig ner och kolla på honom tills han tröttnat, haha.

Bitandet i hälarna gjorde oss grinfärdiga många gånger när han var valp, men det blev hund av honom också tillslut!

[[Boris Sager]]
0

Tänk, vilka fördomar man/jag kan ha!

Träffat ett par stycken och dom har inte varit vänliga. Var både pembroke och cardigan.

Mischa
0

Oj, långhårig.

≧◔◡◔≦

[fabienne]
0

#14 Ja, han är ett stort failure rasstandardmässigt. Både fluff, liggöra och väger över 20 kilo. Inte överviktig kan väl påpekas samtidigt. Han har typ tjockare päls än en tacka. Han favorit är att ligga i dörröppningen i -20. Inte alltid väldigt uppskattat…

vallhund
2

#15 Läcker, studsade precis som Mischa på pälsen.

Min heeler hade inte heller läst rasbeskrivningen, han var oxå långhårig med mjuk lockig päls. Black and tan.