kastrering av tik...
Läste tråden om kastrering av hanhund och blev lite förvånad över folks reaktion.
Men om det gäller en tik, vad tycker ni då?
Jag har en tik som är inne på sitt 5e år. Hon är en grand danois vilket betyder att hon "levt halva sitt liv" jag funderar på att kastrera henne för att livmodersinflammation ökar ju äldre de blir. Samtidigt vill jag att de syr fast hennes magsäck i bukväggen för att hon inte ska kunna få magomvridning som är så himla vanligt. Hon har inga speciella besvär av löpet, inga beteendeproblem som skulle kunna bli bättre med en kastrering.
Men frågan är nu. Är mina anledningar tillräckligt bra enligt er?
För om man läser tråden om hanhundskastrering så verkar det nästan som om det är förbjudet att kastrera bara för att man vill göra det…
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag är också "egoistisk" för jag vill också kastrera min tik för att få behålla henne längre i livet då det utesluter livmoderinflammation och så gott som utesluter juvertumörer.
Det är ju ännu större risker med biverkningar för en tik, så hos en tik skulle jag inte göra det om det inte var absolut nödvändigt. Det verkar tyvärr inte vara helt ovanligt med biverkningar som försvårar livet för tiken sedan. Så med en tik måste man tänka extra mer noggrant än när det gäller hanhund.
Jag kastrerade min tik för att hon började få massa knölar och hon blev jättemycket mer valpig och kelig efteråt. Klart det är mer risker ju äldre de blir, men jag ångrar inte en sekund att jag tog detta beslut. Man får känna själv vad man tror är bäst för hunden. All kirurgi är smärtsam och riskfylld så är ju lite rysk roulette.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#2 Kan du ge exempel på biverkningar? Både medicinska och beteendemässiga.
#1 😃 samma här!! tycker inte att man ska behöva ha någon speciell anledning för kastrering. Vill man göra det så gör man det. Behöver inte förklara sig liksom :)
#2 kan du specifikt nämna något som gör livet försvårat för en kastrerad tik kontra en okastrerad? troligtvis känner man redan till EVENTUELLA biverkningar när man väljer att kastrera. Bara för att man väljer att kastrera så innebär inte det att ens hund får alla dessa biverkningar…
Känner flera kastrerade tikar och de har varit precis som vilken hund som helst, precis som de kastrerade hanarna :)
#3 Härligt att du är nöjd :)
#4 - för det första är kastrering av tik en bukoperation. Biverkningarna är en del och den vanligaste är inkontinens. Jag har låtit kastrera en enda tik i mitt liv (pga grava skendräktigheter) och hon blev inkontinent.
#4 #5 Inkontinens är bland det vanligaste och verkligen inte roligt om tiken drabbas av. Pälsförändringar och viktproblem förekommer även hos tikar, även humöret och temperamentet kan förändras, livligare och valpigare t.ex. Men även ökad osäkerhet förekommer hos tikar. Operation är också alltid en risk och det är ju en mycket större operation än för en hanhund.
Blir hunden sjuk kan man kastrera då, att kastrera i förebyggande syfte kan sluta i katastrof, fundera över om det är värt riskerna.
Jag tycker det är så konstigt hur människor i Sverige ser på kastrering men hundar. Det är jättevanligt vart jag kommer ifrån och jag har aldrig hört något negativt om det. Visst finns det chanser att nåt kan gå fel men det är ju ovanligt.
Jag tycker att det är bra att djur (som man inte avla med) blir kastrerad för att det är ju stressigt för de att gå genom löp eller ha en konstant behöv att para sig. Om det fanns inte så många hemlösa katter här, skulle man säga att det är bättre för katter att inte bli kastrerad eftersom de har lättare att bli tjocka?
Tror inte det. Man ge katterna/hundarna mindre mat eller söka efter en mat som är bra för kastrerad djur.
Jag tycker det är bara bra att kastrera hundar/katter. Jag hade en hanhund som var likadan efter kastreringen plus mer lugn runt andra hundar. Jag önskar att jag hade kastrerat min hund (som är en hona) men hon är för gammal nu och har haft operation att ta bort en sida av hennes "bröst" eftersom hon hade fått massa tumör- nåt som kastrering skulle ha förhindrat. Löp är ofta jobbigt eftersom det finns så många okastrerad hanhundar också och det är inte roligt med blöd och beteendet.
Jag tycker att det är verkligen värt det och i framtiden om jag skaffar en annan hund kommer jag kastrera den vid 1 eller 2 år.
#9 En okastrerad hund går inte runt och känner behov av att para sig, det är något som människan hittat på.
viktproblem är inget problem för det är ägaren som sköter eller missköter det. Pälsen är inget problem heller.
Inkontinens är såklart en biverkning. men långt ifrån alla drabbas av det.
#11 Alla drabbas inte av kontinens, men tyvärr gör en hel del det, du måste fundera många gånger om det är värt risken. Det handlar inte om att ägaren inte sköter hunden rätt, det kan bli svårare att hålla hunden i bra vikt, pälsen kan absolut bli ett problem, har hunden en pälstyp som i korrekt skick skyddar mot vind, kyla och väta och blir förstörd kan det bli väldigt jobbigt för hunden, svårare att hålla värmen, lättare för hudproblem t.ex.
#19 Va? En löpande tik vill para sig. En hanhund som hittar på en tik som löper vill para sig. Det är inte nåt som människor har hittat på, det är natur. Man kan inte gömma sina djur när de löper eller ifrån andra tikar som måste ut och kissa/gå på promenad medan de löper.
Jag läste lite om det och det verkar som en ut av fem hundar som är kastrerad (honor) blir inkontinens senare i livet, så det är faktiskt större chans än jag trodde.
#13 Nej varken hanhundar eller tikar går runt och känner behov av att para sig och blir stressade över det. Det fungerar hur bra som helst att ha okastrerade tikar eller hanar. Sen finns det en mindre del som har problem och verkligen mår dåligt, de kan man fundera på om de mår bättre av kastrering, men det finns verkligen inte anledning att kastrera alla bara för att man tror de går runt och vill para sig. Det finns heller inga garantier förutom att hunden inte kommer få några avkommor, hunden kan vara precis lika intresserad efteråt.
Jag har en kastrerad tik, visserligen var jag tvungen att göra det eftersom hon drabbades av livmoderinflammation när hon var ett år.
För mig har det bara inneburit positiva saker, ingen löpning, ingen skendräktighet 🙂 Hon är lite mer än 7år nu och folk blir super förvånade när jag talar om hennes ålder. Hon har perfekt hull, pälsen är så fin att den glänser och allmänt välmående.
#8 Tack :)
TS gör som du känner för. Jag förstår dig och samma här, jag vill kastrera mest pga att minska chansen för prostatabesvär och tumörer. Jag kanske är självisk men jag vill ha kvar honom så länge det går…
Naturligtvis kommer jag låta honom bli färdigvuxen (folk verkar inte läsa mina inlägg i tråden jag startade så de envisas om att påminna mig hela tiden om riskerna när man kastrerar för tidigt) men sen kommer jag kastrera honom.
Folk kommer ha åsikter om allt och det var det jag var ute efter; att få åsikter om kastrering, nackdelar/fördelar. Ville ta reda på mer om det och läsa hur folk upplevt sina kastrerade hundar. Jag tror att många som skriver nackdelarna inte ens har kastrerat så de är nog de "värsta".
När den dagen kommer så kommer jag konsultera flera veterinärer och ta ett slutgiltigt beslut. Men det lutar om att kastrera honom om något år.
Av just denna anledning, att tiken kan få juvertumör eller livmoderhalscanser som okastrerad eller inkontinens, hormonrubbningar eller beteendeförändringar så valde jag att skaffa en hane, trotts att jag alltid varit säker på att jag velat ha en tik.
Jag gjorde nyligen ett kortare arbete om kastrering, och har även läst mycket bara för min egen skull om kastrering just för att det är ett stort orosmoment för mig så jag tänkte delge lite av vad jag hittade. Ska se om jag har någon artikel som går att dela, men tyvärr är nästan all vetenskaplig litteratur som jag har tillgång till inte tillgänglig för allmänheten.
Jag börjar med att dela med mig av mitt korta arbete. Jag har tagit bort hela första delen där jag bara skriver om det endokrina systemet("hormonsystemet"), reproduktionssystemet och exkretionsorgan(i detta fall urinblåsa, urinledare mm) MEN ha i åtanke att detta är ett arbete där jag har fått restriktioner på vad jag ska ta med. Jag nämner nämligen att hormonerna påverkar flera organ, men i detta arbete så är det bara hur det påverkar dessa tre system. Vill man läsa mer kan man gå vidare och kolla upp mina referenser. Arbetet syftar till ett fall med en 5 år gammal labradortik som ska kastreras för att hon inte ska gå i avel. (kan tillägga att jag fick en 5a(högsta betyg) på arbetet och inga påpekande ang felaktig fakta, men det betyder inte att allt är med säkerhet sant, även vetenskapliga studier kan få felaktiga resultat.)
För den som inte orkar läsa är en kort resume ang frågan om inkontinens. ALLA tikar som kastreras får en påverkan i kollagenproduktionen(vilket beror på en brist i hormontillverkningen) i mynningen till urinröret som gör att musklerna dr blir förslappade. Vissa tikar kan ändå hålla tätt och påverkan är inte så stor att det blir ett sjukdomsläge. Kollagen tillverkas på flera ställen och tiken har då en tillräckligt hög produktion för att väga upp bristen. MEN det ca var 4-5 tik som ändå blir inkontinent.
Sen ang annan påverkan. Tex beteende har jag läst ett par andra vetenskapliga arbeten där man har tittat på aggressiva beteenden hos hundar. Där har man sett att de som generellt uppvisar mest aggressiva beteenden är okastrerade hanhundar, efter det kommer kastrerade tikar och sen tror jag det är kastrerade hanhundar och sist okastrerade tikar. Så det finns alltså en ökad risk för beteendeförändringar, att de uppvisar mer aggressiva beteenden än okastrerade tikar(om detta beror på en ökad osäkerhet eller en förändring i hormonproduktion vet jag ej) Jag ska se om jag hittar några, något av dessa artiklar.
Jag lägger ingen värdering i detta, jag har som sagt valt bort att skaffa en tik just för att jag inte kan avgöra vad som är mest värt det. Att kastrera tiken och riskera diverse biverkningar eller inte kastrera tiken och vara rädd vid varje löp att den ska utveckla pyometra mm. MEN det ca var 4-5 tik som ändå blir inkontinent. MEN det är också ca var 4-5 tik som får Pyometra. Men samtidigt är det ju inte livshotande med inkontiknens men det är livshotande med pyometra. Men är det ett drägligt liv att vara inkontinent och ev gå på medecinering resten av hundens liv? Ja, det är svåra frågor…
EDIT:luteiniserande hormon(LH) och hormonet follitropin(FSH).
För de som läser arbetet är detta en förklaring till förkortningarna, om någon är intresserad kan jag skicka över hela arbetet där även en bakgrund av tikens hormonproduktion, löp mm finns beskrivet.
9 Jag hade en hanhund som var likadan efter kastreringen plus mer lugn runt andra hundar. Vad menar du med det? Att en okastrerad hanhund är mer på andra hundar? Att sen jämföra katter och hundar är inte alls samma djur de löper helt olika, att ha en gapig innekatt är jobbigt katter löper ofta, medans en hund ca 2 gånger per år.
Ang kastrera tik så skulle inte jag göra det om det inte fanns medicinsk orsak till det. Det är stor operation och biverkningar som är för vanliga att jag skulle göra det för att..
Oj, vad förvånad jag blir, jag är fodervärd åt en tik och jag har alltid sagt att jag ska kastrera henne när hon blir min, just för de risker som finns, men nu undrar jag mer varför man inte ska göra det alls. Jag trodde det var vanligt att man gjorde det, mina katter ska ju kastreras nu i mars tänkte jag, 2 honor, har alltid gjort det med mina katter.
Varför ser det så annorlunda ut med hundarna?
Kastrera tik är snäppet värre än att kastrera hane om man gör det bara för skojs skull som flera i tråden redan påpekat. Får det är en större operation, längre återhämtningstid osv. Livmoderinflammation får tiken hjälp med OM hon får det, det är inte så vanligt som vissa veterinärer försöker få det att verka som.. Juvertumörer kan enbart motverkas med kastrering om tiken kastrerar FÖRE sitt första löp, efter första löpet tar man bort risken med 50% sen efter andra löpet är det knappt man minimerar risken alls då alla hormoner som påverkar redan gjort sitt i kroppen. #23 Jag är inte så jätte duktig på katter men dom löper inte på samma sätt som hundar. En hankatt kan provocera fram ägglossningen genom att vådta kattan. Tror även att människan kan provocera fram ett löp genom att helt enkelt kela med katten. För många löp, för täta löp eller för starka löp kan göra katten sjuk, typ cancer eller nåt annat grymt jobbigt som man inte vill utsätta katten för,. Men jag har som sagt inte stor koll på katter, det här är vad jag hört, kan vara fel, så om nån katt människa kan bekräfta och utveckla det jag säger vore det kanon. Sen släpper många ut sina katter lite hur som helst o vettiga människor vill inte ha hem en dräktig katt utan att veta vem pappan är. Hankatter brukar kastrerar för att könsdriften blir för hög, att påstå att en hund har hög könsdrift ett bara löjligt om man jämför med katt.
minavitas.wix.com/kennel
http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf
http://www.vizslacanada.ca/SNBehaviorBoneDataSnapShot.pdf
http://news.ucdavis.edu/search/news_detail.lasso?id=10498
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0055937
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
det var bra länkar Vallhund med saftig nyttig läsning, där det gjorts studie om detta 👍
#26 Jag tycker att det är viktigt med genomtänkta beslut baserade på fakta o inte rutin.

Jag ser bara fördelar med kastrering. har bara haft problem med mina okastrerade djur. En fick testikel cancer som spred sig i resten av kroppen, en annan av mina hundar har haft prostatit och blivit behandlad med medicin för det två gånger och min yngsta på 2 år lider helvetets alla kval flera gånger om året pga löptikar i området med följden av att han kissar inne på möbler och slåss med dom andra hundarna i familjen 😕
Så det som #15 skriver håller jag inte med om. Känner ingen som har okastrerade hundar av båda könen som inte har problem eller tycker att det är skit jobbigt under löpen. Varför tror du att dom flesta uppfödarna sätter ut sina han hundar på foder?
#28 Jag har haft intakta hanar o tikar tillsammans utan problem i flera olika konstellationer, dock aldrig mer än en tik samtidigt.
De uppfödare jag känner som har egna hanhundar behåller sina hanhundar hemma.
#28 Jag har haft två hanar + en löptik en hane + två löptikar och en hane + en löptik hemma UTAN problem. Inte har jag tyckt att det varit skit jobbigt heller. Hundarna som är under mitt tak lyssnar på mig och om jag måste lämna rummet om så bara för en minut så följer minst en hund med mig (hanen om jag har två löptikar och vice versa). Att det inte går att ha okastrerade djur ihop är en riktigt korkad myt. Angående att uppfödare sätter ut hundar på foder så brukar det bero på att dom inte vill ha alla 20 avelshundar hemma själv. Jag känner inte en uppfödare som bara har tikar. Alla uppfödare jag känner har minst en hane hemma.
minavitas.wix.com/kennel
Jag känner flera uppfödare som har avelshane kvar pp kenneln det gäller att ha bra hanar som det går att träna utan att dom blir stressade. Så säga att uppfödare tar ut hundar på foder pga det håller jag inte med om. Dom jag känner bla Enjas uppfödare har bara tikar ute på foder 2 med Enja. Varför det blir på foder är för att hon tränar sina och tiden räcker inte till, men då dom verka "lovande" ville hon ändå inte släppa dom helt.
Om man inte kastrerar i tid finns risken att när hunden väl drabbas av livmoderinflammation att hunden är för gammal för att klara en operation.
1 av 5 blir inkontinens senare i livet
Skulle tro att fler än 1 av 5 okastrerade hundar över 10 år får livmoderinflammation och måste akut opereras, om djuret inte är för gammalt eller för sjukt och istället kanske måste avlivas då dem inte klarar en operation.
Har en okastrerad tik, inga urin problem här inte :)
Kommer även ev kastrera min hane i år :)
I dags läget så önskar jag att vi kastrera vår 5 åriga tik i förebyggande syfte. Då hon fått flera juvertumörer.
Tycker du ska tänka på hur DU tycker, är det bra anledning? I mina ögon så ja. Jag tycker du ska kastrera. Du gör även en operation som kommer förhindra magomvridning.
Alla här kan säga att du inte ska göra det, men vad känner du själv? Det är det viktigaste. Och inte utgå från vad alla andra säger.
#23, jag kommer kastrera och fixera magsäcken på min tik. Har funderat på det sedan hon var 2 år. Hon fyller ju 5 år detta året så det är verklige en bra tid att göra det. Hon är stark, frisk och ung fortfarande. Vill inte vänta tills hon kanske blir sjuk.
Ser faktiskt fler fördelar med att kastrera än att inte göra det.
#32 Vilka som får pyo är väldigt rasbundet, samma med tumörer. Av de sex tikar jag haft har ingen fått vare sig pyo eller juvertumörer. Det har varit 3 BCs, en pappis, en Finnstövare o en liten Heeler.