Extrem ljudrädsla
Min snart 8 åriga hane lider utav extrem ljudrädsla. Skott, raketer, glassbilen, lastbilsdörrar som smälls igen, allting som kan associeras med smällare (tex tjutljud), höga dunsar och dån. Allt ljud som kommer högt och plötsligt med andra ord. Musik, tvätt- och diskmaskin, kaffemaskin som aktiverar självrengöring regelbundet är inga problem, detta förekommer dock i huset som är hans trygghet.
Hunden i fråga ligger otroligt högt i stress, och är inte kapabel till att släppa rädslor. Blir han rädd så förblir han det tills vi kommer in i huset igen. Det är som att vända på en pannkaka som sen bränns fast i stekpannan. Han är visserligen en nervig ras men jag tycker att han verkligen tar priset då det är nerver, rädsla, stress och osäkerhet i ett enda härligt paket.
Det här påverkar självklart våran vardag, och jag är intresserad utav att höra andras erfarenheter utav såna här extrema fall. Att åtgärda problemet går inte, att titta på krigsfilmer i vardagsrummet med hög volym påverkar honom inte alls, inte heller dessa CD-skivor med skott och raketer. Jag är alltså ute efter personliga erfarenheter, inte "min mammas förra grannes dotters kusins hund…"
Hur hanterade ni problemen? Fanns det en lösning som gjorde att inte hela ens liv behövde kretsa kring en hund som riskerar att bli panikslagen under en simpel promenad?
Det påverkar oss båda, men främst honom. Eftersom jag inte kan läsa hans tankar så vet jag inte hur pass mycket det påverkar honom negativt, om han rent utav mår psykiskt dåligt större delen utav tiden på grund av detta. Det är självklart otroligt påfrestande på alla sätt och vis och jag är bara intresserad utav att höra hur andra hanterat problem som detta.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Av så här extremt fall har jag inte erfarenhet. Men jag tycker att du borde kontakta en erfaren hundtränare/hundpsykolog som sysslar med beteendeproblem och som tränar med mjuka metoder. Så här svåra beteenden är svåra att träna bort själv utan hjälp.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Självklart finns det en lösning på ditt problem, så som #1 säger rekommenderar även jag att du går till en sk "hundpsykolog" och ser vad de har att säga. Sedan skadar det aldrig att mejla typ fredrik steen, även fast man inte gillar hans metoder så kan det alltid vara kul och höra vad lite mer "större" och kändare människor har att säga.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nu var det inte tips om hundpsykologer eller coacher jag var ute efter, utan personliga erfarenheter utav den här typen av problem vilket jag tyckte framgick tydligt i mitt inlägg.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#3 ursäkta för att vi vill hjälpa till.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 "Jag är alltså ute efter personliga erfarenheter, inte "min mammas förra grannes dotters kusins hund…""
"och jag är bara intresserad utav att höra hur andra hanterat problem som detta."
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Förra hunden, en collie, var väldigt skotträdd. Tyvärr eskalerade rädslan och blev allt värre med åren så när hon var gammal blev det faktiskt det som avgjorde när det blev dags för avlivning. Vi ville bespara henne ytterligare ett nyår.
Inga tips tyvärr, utan bara i så fall börja träna så att det i alla fall inte blir värre
#5 fortfarande, ursäkta att vi ville hjälpa till.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)