Valpen Beppos bildtråd
Jag kanske ska berätta lite om honom också förresten :) Beppo är en 5 månader gammal Dvärgschnauzerkille som är helt underbar, han trivs bäst när han sitter i någons knä. Han är väldigt bortskämd, hehe ;)
Ni får gärna berätta tips om valpuppfostran eller liknande, egna berättelser från när ni hade valp osv, det är väldigt kul att läsa och jämföra med hur han är osv :)
Idag gjorde han sönder sin bädd, haha jag tror inte att han tycker om den… ;)
#3 valpar biter sönder saker för att det kliar i tänderna, ge han ett ben att tugga på istället.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Det vet jag redan, vi har en sådan här flätad sak med två knutar på sidorna som jag trodde skulle räcka haha :) Men jag tror att han har "bäddat" i bädden och sedan bara grävt så att den gått sönder, det går ju inte att förebygga på något sätt vad jag vet :P
#4 en fråga, pga han är väldigt matglad och äter upp maten på mindre än 1 minut, finns det något ben som han kanske inte försöker äta upp bara utan nöjer sig med att tugga på? :)
#6 det finns ju alltid ben, men vet inte hur bra ben är för just valpar att äta ben. Men annars finns ju skinnknutar, som man kan köpa på en vanlig djuraffär :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ok, jag ska troligtvis till granngården idag så då kan jag kolla efter ett sådant :) Jag tänker mycket på att han inte ska få i sig en hel tuggis då det blir på tok för mycket för hans lilla mage att orka med :)
#8 självklart, men när du känner att det räcker så kan du ju bara ta bort det!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#9 jo men vill ju ha något han kan ha när han är själv under dagen, då går det ju inte att ta bort det på samma sätt :) Men nu har vi köpt ett typ plastben med kycklingsmak så hoppas han ska tycka om det, jag var väldigt noga med att kolla att det stod att valpar med valptänder kunde bita på det :) 👍
#10 men det är inte att rekommendera. Hundar sätter väldigt lätt ben i halsen, och vad skulle ni göra om han satte i halsen när han är själv?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Men det stod på den att den bara lossar små bitar som små riskorn :O
#12 jag hade inte gjort det ändå, valpar är lurigare än vad vi tror…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jaha, där rök 129 spänn…
#14 jag rekommenderar dig iaf att inte ha ben när hunden är själv ;) sen är det upp till dig hur du gör!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag skulle inte heller låtit honom tugga ben när han är ensam. En valp behöver man ha koll på. Vid andra tillfällen skulle jag rekomendera ett ganska stort ben så han har lite att göra. På Granngården finns ett stort utbud av hundtugg så där kan du säkert hitta olika ben som passar. Jag tror nog också att det inte är nån fara att ge valpar samma sorts tuggben som man ger vuxna hundar. Grisöron brukar alla hundar gilla.
Har gett alla mina valpar köttiga ben, och det ända som gått sönder är ett par tofflor. :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#15 haha det var en knäpp kommentar av mig, han kan ju få ha den när vi är hemma, bara vi inte glömmer den :)
#16 det är på granngården vi köpt dessa ben, och han är vääldigt duktig på att tugga saker (förutom maten som han bara slänger i sig) :)
Hoppas ni inte trodde att jag menade ben som i skelett för jag menade hårda tuggisar :)
Varför inte ge riktiga ben?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#21 vart kan man köpa sådana? 🙂 Vågar ju inte ge vilka ben som helst pga jag har hört att om de sväljer vissa flisor kan det skada dem :)
Finns Mush i de flesta djuraffärer, sen kan faktiskt de flesta ben funka.
Så länge de är råa.
Undvik bärande ben och märgben.
Annars rekommenderar jag kycklinglår/vinge, revben m.m
Ifall du har en glupsk valp ge honom då stora ben som han ej kan svälja så enkelt, så han lär sig gnaga & tugga :)
Är väldigt nöjd med Mushs ben, finns både större & mindre bitar.
Finns dock bärande ben i vissa påsar, så håll lite koll så valpen inte skadar tänderna :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#23 Ok, tack så mycket för hjälpen! :)
Det verkar vara ganska dyrt med ben, i alla fall de jag sett på internet :/